Ingen oljetryckslampa på större enstånkor, finns det nåt att montera

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har inte tänkt på detta fören jag bytte olja men KLR650 saknar oljetryckslampa, googlade ite och det verkar som är bla XR650 och DR650 också saknar oljetryckslampan. Förklara den som jag hittat är att oljetrycket är lågt på dessa motorer, runt 0.2-0.3 bar och att det blir svårt att få till en tryckgivaren.

Tycker ändå att nån form av tryck eller flödesvakt skulle varit bra att ha på en fyrtaktsmotor, man kan ju inte heller som på en gamla Engelsk hoj titta i oljetempen och se att man har flöde.

Finns det nåt att montera för att hålla koll på oljetrycket eller är det bara kolla nivån innan körning och utgå ifrån att allt är som det ska?
 
Dom här hojarna är väl kul- / rull- / nållagrade och finns det olja i moton så går det bra ?
Oljetrycket behövs väl mest för att toppen ska få upp olja för att smörja kamaxlar och kamnockar / kamsläpor ?
 
Ett rullagrat vevparti behöver inte särskilt mycket olja i drift. På dom gamla speedwaymotorer jag körde räckte ett par droppar i sekunden på lågvarv. Min gamla Norton från kriget har faktiskt en liten fjäderbelastad pinne som åker ut av oljetrycket. Så omöjligt att fixa en oljelampa borde det inte vara. Däremot är toppsmörjningen viktigare, dels kammens lager och smörjningen av kamloberna. Om jag fattat rätt sitter det en utvändig retur från toppen ner till vevhuset. Lättar du på banjon med motorn i gång och den pissar olja så cirkulerar nog oljan som den ska.
 
Har du nyss köpt cykeln så kolla nivån med jämna mellanrum typ 25,50 och 100 mil då ser du ju trenden på förbrukning .
Dricker den olja brukar det synas på avgaser/kylarvätska om t.ex ventiltätningar gått , kör kolla nån gång då och då och var nöjd så ingen idé att överarbeta :tummenupp
 
Min har inte heller någon oljetryckslampa. Det är en nivålampa. Tänds under tiden man kör på startmotorn för att kolla funktion. Sedan tänds den bara om nivån blir för låg.
 
Yamaha 500 550 600 660 har vad jag vet varesig oljetryck eller nivå varning men dessa motorer går ju 10,000+mil med gytja i motorn utan att klaga.
 
Jag hittade en site för DR650n som sålde ett kit för det du efterfrågar men de angav att den inte var tillförlitlig under visst varvtal så jag lade ner den ideen och kollar oljenivån. Det är lite småroligt att det går att göra på tomgång men så fort man varvar försvinner oljan ur siktfönstret
 
Verkar vara nån som gjort nåt på KLR:en med en dubbel banjobult och tagit ut ett uttag för oljetryckgivaren men det verkar vara problem med väldigt lågt tryck på tomgång så att lampan tänds även om smörjningen funkar som det ska.

Har ingen annan nåt tips på nåt bra och fungerande är det väl bara att tuta och köra och kolla oljan innan körning.
 
Oljetryck är kanske mindre viktigt. På luftkylda stånkor kan dock en oljetempgivare vara bra. Om oljan ofta blir över 110 grader så mår den i längden inte bra, enligt några kunniga lirare på ADVrider som gjort tester tillsammans med ett oljebolag, så kan vara bra att ha koll på. KLRen är väl i och för sig vattenkyld så ett mindre problem för dig, bosse. Ska också sägas att jag själv bara sett oljetemp på över 100 grader vid långsam stadstrafik på min DR650-stånka.
 
På xr650r hojen jag mont turbo på tog jag ut olja till turbon rakt igenom centrum på locket över oljefilter. Enligt Mcexpress gav den otroliga 2 bars tryck där på tomg. Turbon kräver minst 2 bars tryck för att hålla bra och de gjorde den så de va förmodligen över 2 bar där. De är vanligt att ta ut oljetryck genom filterlocket så prova sätt en mätare där.
Om man förstorar bilderna så syns en stålspunnen slang som är fäst i oljelocket framtill på motor och den går bakåt mot turbon som sitter där ljuddämparen brukar sitta.
Min xr 650 r turbo.jpg
 

Bifogat

  • Min xr 650 turbo.jpg
    Min xr 650 turbo.jpg
    16 KB · Visningar: 312
Last edited:
Jag hade en XT600 och enligt boken kunde man testa oljetrycket med en transparent slang från ett uttag i oljefilterkåpan. Oljepelaren skulle bli 2(?) meter på tomgång, eller mindre kanske? Minns ej. Så man kan ju bygga en väldigt manuell permanent oljetrycksmätare hehe
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top