ingen olja (hojjen dog) ???

Gick med
12 Feb 2007
Ort
kristianstad
Hoj
Superduke -09
kunde inte låta bli och ta ut cykeln idag och vaxa lite och sedan starta =)
problemet var när jag petade i 1an att hojjen dog direkt...sen blinkade olje lampan och "chec" kom upp...kolla fönstret och där fanns inte en droppe =).

är de en säkerhets-grej att hojjen dör eller borde jag vara orolig??har ngt hänt med motorn tro??

och hur fan kan oljan försvunnit..inte en droppe under hojjen där jag förvarar den....är de vanligt att motorcyklar drar olja så mkt att till slut är de tomt eller är det ett läckage??
köpte hojjen i höstas och har inte använt den....börjar bli orolig :va
tacksam för svar...
mvh

kunde inte låta bli och ta ut cykeln idag och vaxa lite och sedan starta =)
problemet var när jag petade i 1an att hojjen dog direkt...sen blinkade olje lampan och "chec" kom upp...kolla fönstret och där fanns inte en droppe =).

är de en säkerhets-grej att hojjen dör eller borde jag vara orolig??har ngt hänt med motorn tro??

och hur fan kan oljan försvunnit..inte en droppe under hojjen där jag förvarar den....är de vanligt att motorcyklar drar olja så mkt att till slut är de tomt eller är det ett läckage??
köpte hojjen i höstas och har inte använt den....börjar bli orolig :va
tacksam för svar...
mvh



suzuki 750 gsxr 1999a...om någon undrar...
bara och fylla på olja igen??
 
Last edited:
Testa och fyll på olja, och gör en prov start. Låter skumt att oljan försvunit tycker jag.
 
Lägg samma fråga i teknikforumet också. Där finns det duktigt folk.
 
Det låter som att du inte hade fält upp stödet. olje lampan ska ju lysa innan man startar!!! och sedan slockna!!!
 
hojen dog?

Det första som dyker upp är att stödet ej var uppfällt, då dör hojen direkt.

Var stödet uppe och kopplingen inne och om det nu är fler spärrar det kommer jag inte ihåg så kan det vara så att kopplingen fastnar lite efter viss tid stillastående.

Kanske nytvättad i höstas eller förvarad varmt omväxlande med kallt?
Min gamla TL1000 fastnade lite i kopplingen efter en viss tid.
Jag fick loss det genom att lägga i ettan med motorn avstängd och rulla mot kompressionen. Då lossnade den och allt var fint igen....

Jaha, vad snabba alla var då...
 
:huvet haha....inte alls omöjligt nu när ni säger de...
vadå..dör skiten då ??
sen kom de chec och så blinkade olja lampan i dispalyen...har de också med stödet och göra =)
ska prova och fylla på imorgon..starta...har haft 4-5plus och sol i skåne idag...FAN att man inte ha kortet ännu ...
 
:huvet haha....inte alls omöjligt nu när ni säger de...
vadå..dör skiten då ??
sen kom de chec och så blinkade olja lampan i dispalyen...har de också med stödet och göra =)
ska prova och fylla på imorgon..starta...har haft 4-5plus och sol i skåne idag...FAN att man inte ha kortet ännu ...

Läs om ...Du startade motorn, ok ? du lade i 1an, å slåppte kopplingen...?
Du hade stödet nerfällt ? Då dog motorn av det.
oljan hade inte hinnit rinna tillbaks innan du kollade...

Nytt försök imorgon rekomenderas.... Ha lite koll på hur din hoj fungerar, det står en hel del intressant i din användarhandbok..:D
 
Läs om ...Du startade motorn, ok ? du lade i 1an, å slåppte kopplingen...?
Du hade stödet nerfällt ? Då dog motorn av det.
oljan hade inte hinnit rinna tillbaks innan du kollade...

Nytt försök imorgon rekomenderas.... Ha lite koll på hur din hoj fungerar, det står en hel del intressant i din användarhandbok..:D


jäkligt synd bara att jag inte har någon användarhandbok.....
annars hade jag läst den i stället för bibeln på söndagar.....
men tack för vänliga svar...
 
Fyll inte på för mycket olja! Hojen måste stå helt plant när du kollar nivån.
 
Fyll inte på för mycket olja! Hojen måste stå helt plant när du kollar nivån.

precis.. kollat oljan med hojen upprätt?
oljelampa o check lyser väl alltid efter man stannat den med dödarn el fått motorstopp el likn. :)
 
när du fått ordning på problemet, så skicka pm, så kan jag ta en tur & se att allt fungerar :D


HAHA.....skulle faktiskt vilja åka lite på den =) se hur den går...men får väl vänta tills kortet är klart...håller på o bli galen..tänker på de hela tiden...:yoparty

precis.. kollat oljan med hojen upprätt?
oljelampa o check lyser väl alltid efter man stannat den med dödarn el fått motorstopp el likn. :)


jag kollade oljan med hojjen upprätt...kan dock ha varit att den inte runnit tillbaka....ska ut och kolla imorgon och sedan fylla på vid behov..går tydligen i 2,6l....och olje/chec stod även i displayen när jag slog på tändningen sen igen..ska de kanske också göra..som sagt har ingen bok...=) så om ngn vill bli av med sin...:)
 
Last edited:
Be en kompis hålla hojen medans du smörjer upp kontakten vid stödet med typ 5-56 och motionera den dvs dra den fram och tillbaka sen prova igen.
Hojen dör om den inte är i rätt läge oavsett om du använder koppling.
 
Såhär är det. Hojen stannade för att du la i växel med stödet nere. Alltså det går bra att starta den med stödet nere men inte att lägga i växel. Oljelampan lyser alltid när du slår på tändningen. Samma som på din bil... Men den ska släckas efter att du startat motorn, viktigt!

\Masonit
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top