Ingen mc-mässa 2025

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
De gånger jag har varit på Start2Ride har det funnits mer än en mc att köra och lika mycket att se som på mässan. På mässan har jag bara kört elektriska fordon.
Vad är det som mässan ger som du inte får på Start2Ride?
Kanske tillbehören?
Jag tycker att det är intressant med alla saker kring hojen, väskor och teknik.
Har ingen erfarenhet av Start2Ride, men det känns som att den biten inte finns där?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De gånger jag har varit på Start2Ride har det funnits mer än en mc att köra och lika mycket att se som på mässan. På mässan har jag bara kört elektriska fordon.
Vad är det som mässan ger som du inte får på Start2Ride?
Nu svarade du inte om du skulle åka ned till Skåne och betala för en eller flera provkörningar 😁

Jag tycker det är skillnad på en handelsmässa och en provkörningsdag.
Jag går på mässa för att se nyheter, känna och klämma på hojar, för att kolla runt på tillbehör och för att handla tillbehör.
Jag går på en provkörningsdag för att provköra fordon.

Sakerna är komplement till varandra, men inte ersättare för varandra.

Skulle jag åka till en mässa i Skåne, Ja.
Skulle jag åka till en provkörning i Skåne...Nej

Saken är att jag tycker att de borde ordna en provkörningsdag längre söderut med, även om Sthlm nu är landets medelpunkt och allt utanför tullarna är bara förorter :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag ser stora fördelar med en mässa där man mer i lugn och ro kan klämma och känna på hojen. På en provkörningsdag är det ju mer stress och fokus på omsättning på provkörare. Däremot skulle jag gärna ha mer försäljning på mässorna, det tror jag skulle göra det betydligt mer lönsamt för många att ställa ut. Det absolut sämsta är ju dom som ställer ut saker med prislappar, som om det var försäljning, men det är bara för att visa vad det kostar om man vill köpa något sen :huvet
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu svarade du inte om du skulle åka ned till Skåne och betala för en eller flera provkörningar 😁
Jag åker helst inte till Skåne alls.
Visst kan en mässa vara kul som tidsfördriv på vintern, men hade det varit på sommaren hade jag inte brytt mig överhuvudtaget.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Exhibit A:

View attachment 496003

Bolåneränta 1988 = 11.70%



Det har alltså framgångsrikt avhållits MC-mässor i högre räntelägen än just nu.
Faktum är att de allra flesta MC-mässor har sett betydligt högre ränta än vi har just nu.

Så, nej, svaret ligger någon annanstans.
Fast då kom man kanske inte från ett läge där man i princip haft nollränta i femton år, OCH där fastighetsbranschen vant sig vid orimliga vinstkrav, så alla förändringar till det sämre möts med hyreshöjningar. Samt att det nog inte var en stor konflikt som påverkar världsläget och minskar folks köpkraft?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad kostade ett hus 1988?
11% på ett par hundra tusen är lite annat än 11% på 7-8 mille.
Grejen är köpkraften, lönerna gentemot inflationen.
Men, det är också sant att andra intressen tar mer plats idag än 1988.
Det sagt så var det väldigt mycket folk i Älvsjö i Januari, men de kanske inte köpte något?

Fast då kom man kanske inte från ett läge där man i princip haft nollränta i femton år, OCH där fastighetsbranschen vant sig vid orimliga vinstkrav, så alla förändringar till det sämre möts med hyreshöjningar. Samt att det nog inte var en stor konflikt som påverkar världsläget och minskar folks köpkraft?



Åkaaay...

Då tittar vi på det jag svarade på:

Galloperande kostnader för ställa ut när fastighetsägarna fått rejält höjda räntor att betala ......

Ett påstående att utställare skulle fått "galopperande kostnader" när fastighetsägarna (Stockholms Stad) fått höjda räntor att betala.

Det finns så mycket fel i denna korta utsagan så jag brydde mig inte om att plocka isär något. Jag bara påpekade att de allra flesta MC-mässor som genomförts framgångsrikt har avhållits i ett högre ränteläge än vi har nu.
Några "galopperande kostnader" från mässhallsägarna kopplat till ränteläget ligger alltså knappast bakom beslutet att inte köra mässa 2025.

Sedan finns det självklart tusen andra anledningar att inte arrangera en mässa.

Den största är att det inte finns någonstans att vara. Älvsjömässan rivs för att ge plats för bostäder, och det var hur som helst dags 2025 för den alternerande MC-Mässan att hamna i Göteborg.

Men, Göteborg har ett fullspäckat schema.

Se själva:

2025 har en besvärlig Januari.
Man har lagt Båtmässan tidigt - start redan fredag 31 Jan.

MC Mässans helg har lönedag på Lördag, och även om de allra flesta får ut sin lön på fredagen så är somliga ändå julepanka ända fram till dagen innan mässan startar. Sådant påverkar utfallet av en mässa mer än man tror.


Sedan har vi massor med andra anledningar som kan spela in:

McRFs medlemmar kan tycka att det är för jobbigt att ställa ut, att det går bra med försäljningen ändå - eller att det ändå inte finns någon framtid för motorcykeln i Sverige.

I alla dessa fall har dom fel.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är vare sig nationalekonom eller branschexpert men ungefär 1992 när jag flyttade till mitt första jobb lade jag ca 33% av nettolönen på hyran. Min nya arbetskamrat råkade ha bott i samma länga omkring 25 år tidigare när den var nybyggd och han lade då ca 25% av sin nettolön på hyran.

Ena grabben bor nu i en jämförbar lägenhet och lägger inte långt ifrån 50% av sin lön på hyra.

När motorlampan tänds på en 12 år gamma bil idag klås man i regel på 8000 spänn för att få den släckt igen, hände samma sak på en 140/240 var det 1500 spänn plus en kompis och planka så satt det en utbytesmotor i på en lördag.

En Fazer1000 från 2001 var det oljebyte och förgasarsynk nån gång om året, dagens maskiner kostar lätt 5000-7500 att serva och Gud vet som görs. Sedan kommer någon felkod, den går som en potta skit och man måste ta världens diskussion och vara av med hojen halva sommaren även ifall den är inom garantin.

Ska man åka bana ska det vara airbagskydd.

Jag kan ju bara tala för mig själv men något har blivit för tillrättalagt och svårtillgängligt. Visst att det kanske inte var bättre förr med skador och annat men något har gått förlorat idag där saker är tillrättalagda och lite mer oåtkomliga.

Jag saknar faktiskt tidsandan där Bike gjorde reportaget om mr X och Ghostrider 1 var snacket som gick. Hojlivet idag är på samma nivå som att plocka svamp i skogen, det är inte rock n roll längre.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag är vare sig nationalekonom eller branschexpert men ungefär 1992 när jag flyttade till mitt första jobb lade jag ca 33% av nettolönen på hyran. Min nya arbetskamrat råkade ha bott i samma länga omkring 25 år tidigare när den var nybyggd och han lade då ca 25% av sin nettolön på hyran.

Ena grabben bor nu i en jämförbar lägenhet och lägger inte långt ifrån 50% av sin lön på hyra.

När motorlampan tänds på en 12 år gamma bil idag klås man i regel på 8000 spänn för att få den släckt igen, hände samma sak på en 140/240 var det 1500 spänn plus en kompis och planka så satt det en utbytesmotor i på en lördag.

En Fazer1000 från 2001 var det oljebyte och förgasarsynk nån gång om året, dagens maskiner kostar lätt 5000-7500 att serva och Gud vet som görs. Sedan kommer någon felkod, den går som en potta skit och man måste ta världens diskussion och vara av med hojen halva sommaren även ifall den är inom garantin.

Ska man åka bana ska det vara airbagskydd.

Jag kan ju bara tala för mig själv men något har blivit för tillrättalagt och svårtillgängligt. Visst att det kanske inte var bättre förr med skador och annat men något har gått förlorat idag där saker är tillrättalagda och lite mer oåtkomliga.

Jag saknar faktiskt tidsandan där Bike gjorde reportaget om mr X och Ghostrider 1 var snacket som gick. Hojlivet idag är på samma nivå som att plocka svamp i skogen, det är inte rock n roll längre.


...så nu krävs det en rejäl MC-mässa för att ställa allt tillrätta?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
...så nu krävs det en rejäl MC-mässa för att ställa allt tillrätta?
Tveksamt. Mässor har man väl för att få folk intresserade av saker som de sedan vill skaffa?

Tröskeln är nog för hög för att locka in nya tror jag. Jobbiga körkortskrav, dyra maskiner med dyra fasta omkostnader. Alla banor har problem med öppethållande. Utövandet är krångligt oavsett vilken inriktning man tar.

Jag tror intresset straffas ut från flera håll. Nu håller man ju på att straffa ut vattenskotrar på lite samma sätt.

Jag har själv ledsnat på mässor. Oftast är huvudnumret bara skådebröd och det man kan köpa är ofta antingen orelaterat eller krafs. Jag tror formatet måste göras om, kanske kombinera MC- och båtmässan t.ex.

Själv går mitt intresse mer och mer mot elektriska prylar. Jag känner mig rätt färdig med att elda upp olja för nöjes skull och dessutom borde man kunna köra inhägnat på i princip en hundrastgård med tysta maskiner.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tveksamt. Mässor har man väl för att få folk intresserade av saker som de sedan vill skaffa?

Tröskeln är nog för hög för att locka in nya tror jag. Jobbiga körkortskrav, dyra maskiner med dyra fasta omkostnader. Alla banor har problem med öppethållande. Utövandet är krångligt oavsett vilken inriktning man tar.

Jag tror intresset straffas ut från flera håll. Nu håller man ju på att straffa ut vattenskotrar på lite samma sätt.

Jag har själv ledsnat på mässor. Oftast är huvudnumret bara skådebröd och det man kan köpa är ofta antingen orelaterat eller krafs. Jag tror formatet måste göras om, kanske kombinera MC- och båtmässan t.ex.

Själv går mitt intresse mer och mer mot elektriska prylar. Jag känner mig rätt färdig med att elda upp olja för nöjes skull och dessutom borde man kunna köra inhägnat på i princip en hundrastgård med tysta maskiner.


Jisses, ett sådant mörker..?

En strof speciellt fångade mig:

Jag tror intresset straffas ut från flera håll. Nu håller man ju på att straffa ut vattenskotrar på lite samma sätt

Japp, vattenskotrar har kommit att kringgärdas av regler, krav och restriktioner. Varför?

Självklart är det en reaktion på hänsynslösheten med vilken somliga vattenskoters har brukats.

Stört folk, kört på folk, kört ihjäl folk - och sig själva. Självklart blir det restriktioner.

Det som retar mig är att det är samma sorts personlighetstyp som förstör vattenskoterscenen som tidigare förstörde för oss motorcyklister.
I somliga fall faktiskt samma individer!

Det finns exempel på hojåkare som bombat satan på sporthojar, gjort helt fel saker på helt fel ställen och retat upp både polis och populas med sin attityd och sitt körande. Sådana som sadlade om för 10 - 15 år sedan och har fortsatt härja på vattenskoter några veckor på sommaren i stället.

Klassiskt fall av "why we can't have nice things."


Jag tror inte att "lägga ner MC-Mässan" är svar på någonting alls, faktiskt.

MC-Mässan är välbesökt, får höga betyg av både besökare och utställare och omsätter rejäla pengar.
Det är en tydlig vändpunkt - det kan snöa satan utanför, men vi ser alla att ljuset återvänder och att det finns en vår i antågande. MC Mässan är en kickstart!

Det går att känna på Blocket när MC-Mässan har varit, och jag undrar hur många som gatt hem efter en mässa och rullat fram en hoj som fått stå över både en och två säsonger...?
För att köras? För att säljas?

Det spelar egentligen ingen roll.
Det händer något. Det är det viktiga.

MC-Mässan är en katalysator, och viktigare för MC-Sverige än vad McRF verkar tro. Speciellt nu i en tid när ingen verkar kunna peka ut en riktning framåt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag tror för min del att McRF (med flera) förstår precis det du skriver, att mc-mässan är en viktig startpunkt. Ett evenemang som antyder att det faktiskt kommer en vår om ett slag och att man kan börja byta ut vinterdeppen mot hopp om vår. Och att köpa en ny hoj!

Men däremot tror jag (tror och tror... har jobbat över 20 år med mässor och liknande event) att importörerna inte kan räkna hem sitt deltagande. Alla "vet" att mässan egentligen är viktig, men det går ju inte att få fram siffror på hur mycket mc-mässan genererar i ökad försäljning. Alltså har man har inga siffror att stoppa in i Excelarket när man ber Europaorganisationen om marknadsföringsbidrag.

Det är relativt enkelt att sätta en siffra på kostnaden; monterhyra + monterbygge + transporter och andra omkostnader + personal + resor & hotell osv. Men det är nästan hopplöst att räkna fram intäkterna på ett bra sätt.

Vilka köp initierades av mässan? Vem kan undersöka det? Snubben från Katrineholm eller Östersund som köpte en ny hoj i april, hade han/hon varit på mässan? Hade hen läst om mässan i Bike? Hade hen köpt samma hoj även utan mc-mässan? Tusen frågor och så gott som inga svar.

Ett beslut om deltagande måste alltså baseras på magkänsla ("min magkänsla säger att det här helt klart kommer att vara värt 1,2 miljoner") eller på andra värden än rent ekonomiskt mätbara. Som "vårt mål är att tala med 1500 hojåkare om vår nya modell" eller "när vi gör en slumpvis undersökning skall kännedomen om våra produkter öka med 5 procentenheter från 20 % till 25 %" ...eller något annat.

Men inte ens det sista görs enligt min erfarenhet, för det är för jobbigt, så då återstår "magkänslan." Och den är jäkligt svår att få in ett Excelark när man ber Europakontoret om pengar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tveksamt. Mässor har man väl för att få folk intresserade av saker som de sedan vill skaffa?

Tröskeln är nog för hög för att locka in nya tror jag. Jobbiga körkortskrav, dyra maskiner med dyra fasta omkostnader. Alla banor har problem med öppethållande. Utövandet är krångligt oavsett vilken inriktning man tar.

Jag tror intresset straffas ut från flera håll. Nu håller man ju på att straffa ut vattenskotrar på lite samma sätt.

Jag har själv ledsnat på mässor. Oftast är huvudnumret bara skådebröd och det man kan köpa är ofta antingen orelaterat eller krafs. Jag tror formatet måste göras om, kanske kombinera MC- och båtmässan t.ex.

Jisses, ett sådant mörker..?

En strof speciellt fångade mig:



Japp, vattenskotrar har kommit att kringgärdas av regler, krav och restriktioner. Varför?

Självklart är det en reaktion på hänsynslösheten med vilken somliga vattenskoters har brukats.

Stört folk, kört på folk, kört ihjäl folk - och sig själva. Självklart blir det restriktioner.

Det som retar mig är att det är samma sorts personlighetstyp som förstör vattenskoterscenen som tidigare förstörde för oss motorcyklister.
I somliga fall faktiskt samma individer!

Det finns exempel på hojåkare som bombat satan på sporthojar, gjort helt fel saker på helt fel ställen och retat upp både polis och populas med sin attityd och sitt körande. Sådana som sadlade om för 10 - 15 år sedan och har fortsatt härja på vattenskoter några veckor på sommaren i stället.

Klassiskt fall av "why we can't have nice things."


Jag tror inte att "lägga ner MC-Mässan" är svar på någonting alls, faktiskt.

MC-Mässan är välbesökt, får höga betyg av både besökare och utställare och omsätter rejäla pengar.
Det är en tydlig vändpunkt - det kan snöa satan utanför, men vi ser alla att ljuset återvänder och att det finns en vår i antågande. MC Mässan är en kickstart!

Det går att känna på Blocket när MC-Mässan har varit, och jag undrar hur många som gatt hem efter en mässa och rullat fram en hoj som fått stå över både en och två säsonger...?
För att köras? För att säljas?

Det spelar egentligen ingen roll.
Det händer något. Det är det viktiga.

MC-Mässan är en katalysator, och viktigare för MC-Sverige än vad McRF verkar tro. Speciellt nu i en tid när ingen verkar kunna peka ut en riktning framåt.
Visst du har en poäng. Och jag kanske ser saker för mörkt. Jag funderar mest på bristen på återväxt och kikar på de egna telningarna, det har varit stört omöjligt att få dem intresserade av något jag själv hållit på med. De har hittat egna grejor, mest inom sådant jag själv inte håller sådär jättehögt. Och de sliter med sina boendekostnader.

Angående skoterproblematiken är vi överens. Min bild är att de gick från sporthoj -> motarder -> vattenskoter. Rätt kasst.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag tycker det är konstigt att nästan hela mässans fokus är på nya hojar. Fine att de ska vara på plats för att kunna känna och klämma men om inte svenska handlare hade varit sämst i världen på att sälja utrustning kanske de hade kunnat räkna hem lite pengar med vettigt sortiment på plats istället? Men oavsett tror jag bara det är McRF som inte lyckats räkna på hur mycket mässan ger snarare än att den inte skulle vara bra nog. Tråkigt att med detta så blir det väl bara Stockholm framöver då.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kollade lite vad "mässa" egentligen är, och :

"Mässor är ett fantastiskt tillfälle att träffa kunder och blivande kunder, sälja och sprida sitt varumärke."

Det är alltså PR, typ reklam och sånt. Inte nödvändigtvis en marknad typ loppis, även om det säkert säljs en hel del på en mässa.

Så om vi har en mc-mässa varje år, eller varannat år spelar inte så stor roll. Huvudsaken, för marknaden, är att det hålls en någorlunda regelbundet. Sen kanske man kan spåna i varför det blir allt glesare, det beror väl på att tillverkarna inte har så mycket nytt att komma med? Fenomenet "mättad marknad" har vi väl hört om tidigare.

Liknande gäller båtmässan? Och hur är det med bilmässor, har vi sådana dessa dagar? Vad är folk generellt intresserade av idag? Lyssnar man på radion verkar det som att allt handlar om klimatet och "miljön", och hur vi kan "rädda planeten" och tillvarata resurser på ett "hållbart sätt, annars kommer vi alla att DÖ!" m.m. Och så kriget, .. ursäkta, *krigen* och allt elände kring det. Undrar om det inte bara är en tävling mellan kanalerna om hur hemskt det går att få till nyheterna. Själv tycker jag det är underhållning, det är ju varfritt att lyssna på.

Men jag vägrar tro att vanligt folk går på det, det verkar mest vara ett gäng elaka tomtar som invaderat radio/TV som sitter där, dricker alldeles för mycket kaffe och planerar för världens undergång. Inte helt olikt Jehovas Vittnens skrämselpropaganda.

.. och nu har Probike flyttat från Sätra till Täby. Det är nån slags kris i mc-affärerna. Dock tror jag det går upp och ner, som allt annat.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag tycker det är konstigt att nästan hela mässans fokus är på nya hojar. Fine att de ska vara på plats för att kunna känna och klämma men om inte svenska handlare hade varit sämst i världen på att sälja utrustning kanske de hade kunnat räkna hem lite pengar med vettigt sortiment på plats istället? Men oavsett tror jag bara det är McRF som inte lyckats räkna på hur mycket mässan ger snarare än att den inte skulle vara bra nog. Tråkigt att med detta så blir det väl bara Stockholm framöver då.
Mässorna är "sopslut" enligt McRF och kommer inte att arrangeras igen under deras vingar, inte ens i Tjockholm.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att anledningen är väldigt enkel - den stagnerande lilleputtmarknaden kallad Sverige har inte längre ekonomi att bära upp en mässa varje år. Om importörerna trodde att mässa varje år skulle generera mer försäljning så skulle de naturligtvis ha mässa varje år. Nu tror de inte längre det.

Det finns en lika enkel lösning - köp fler nya hojar, i Sverige genom den svenska importören.

Nej, skit i varghoodies och klubbarnas montrar. Ja, de betalar monterhyra. Nej, de bidrar inte ens till en bråkdel av de stålar importörerna själva lägger ner.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag tror att anledningen är väldigt enkel - den stagnerande lilleputtmarknaden kallad Sverige har inte längre ekonomi att bära upp en mässa varje år. Om importörerna trodde att mässa varje år skulle generera mer försäljning så skulle de naturligtvis ha mässa varje år. Nu tror de inte längre det.

Det finns en lika enkel lösning - köp fler nya hojar, i Sverige genom den svenska importören.

Nej, skit i varghoodies och klubbarnas montrar. Ja, de betalar monterhyra. Nej, de bidrar inte ens till en bråkdel av de stålar importörerna själva lägger ner.
Finland kan ha Mässa, mindre marknad än Sverige.
Ett stort problem är nog Mässhallarna är för dyra att hyra.
Det blir nog Mässa i Halmstad och Uppsala nästa år.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Finland kan ha Mässa, mindre marknad än Sverige.
Ett stort problem är nog Mässhallarna är för dyra att hyra.
Det blir nog Mässa i Halmstad och Uppsala nästa år.
Så kan det nog vara. Jag var själv (eller inte direkt själv) på mässan i Halmstad för några veckor sen, de hade publikrekord gick en speaker in och sa under dagen. Mycket folk som var där, där kommer det säkert att fungera även i fortsättningen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top