ingen laddning?

onlygodcanjudge

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Hoj
97 Suzuki rf 600ru
ingen laddning? (tack för hjälpen alla som svara)

hej alla har ett stort problem har en Suzuki RF 600 .97 hojen laddar inte alls skörde en motortvätt på sidan av hojen o efter det så laddas bateriet ut hela tiden. har kollat alla säkringar o kusinen har tittat lite på den me en mätare (W) o va han fick fram o va även ava mc fick fram va att antingen e det relät, kostar ca 1100kr eller generatorn o en ny generator skulle kosta 6.300 kr.:huvet
så om någon har en ny ide, skulle ja va tacksam. :) funderar att lämna in generatorn på Service ? kan bli biligare...NÅGON?

Last edited:
Du borde väl kunna mäta om du har kräm före reläet?

tack för svaret. har kollat det oxå, ingenting:huvet o relät kan ja tydligen inte kola sitter tydligen i generatorn. men kan det va kolet som kanske e slut ? hojen har bara gått 1100 mil. men den har stått i 5 år?? o kan det ha kommit vatten i generatorn på något konstigt sätt o gjort kortis på något?tacksam för svar .

Last edited:
Släng på en multimeter mellan polarna då hojjen är igång. Den bör ladda kring 12,8-14v om den laddar som den ska... du kan prova varva lite när du mäter också.. laddar den så är de batteriet som har fel, köp nytt batteri.

annars har du nå vajjsing med generatorn, kanske kolet lr så som är slut?

Släng på en multimeter mellan polarna då hojjen är igång. Den bör ladda kring 12,8-14v om den laddar som den ska... du kan prova varva lite när du mäter också.. laddar den så är de batteriet som har fel, köp nytt batteri.

batteriet va som det skulle.. o när ja använder lampor o blinkers så sjunker batteriet på mätaren, o den vissar att den inte laddar.........kommer ungefär 10 mil innan den dör helt..

batteriet va som det skulle.. o när ja använder lampor o blinkers så sjunker batteriet på mätaren, o den vissar att den inte laddar.........kommer ungefär 10 mil innan den dör helt..tack för alla ideer ni kommer me, e desperat kan bli dyrt...

Last edited:
Tänkta tankar...

Fixa en verkstadshandbok på nåt vis eller låna, kopiera etc. Där brukar mätvärdena stå & hur man ska felsöka, i vilken turordning man ska kolla olika saker för att utesluta det ena & det andra osv...Brukar gå att koppla bort kablarna som kommer ut från lindningarna i generatorn (vet dock inte exakt hur det sitter på din hojmodell) eftersom man har tre faser ut så brukar man kunna mäta vilken spänning generatorn skickar ut obelastad mellan faserna (växelström) medan man kör motorn på ett varvtal som brukar vara över tomgång i allafall men den uppgiften brukar stå i nämnda bok. I mitt fall på min gamla Suka så ska den ge ut ca 80 volt växelström mellan faserna på nåt i stil med 2000rpm. Om det ger fel värde mellan två av faserna så är det generator byte på g. I annat fall går man vidare & kollar dom mätvärden som brukar anges för laddningsregulator/likriktare osv tills man hittar "bråkstaken" i elsystemet...:tummenupp

Tänkte en tanke till...

Jo just, kom på en sak till, om du behöver handla elprylar så kolla med Roland Nilsson, han brukar ha förmågan att lösa dom där problemen billigare än vad originalprylarna kostar. Kvalitén är kanon på grejorna, dom jag köpt av honom har funkat i mer än tio år & funkar fortfarande...& i o med att dom inte syns ens när dom väl är monterade så kunde i allafall jag tänka mig att pruta bort originalmärket på förpackningen när priset halverades mot originalpinalerna:)

Finns ju säkert fler bra ställen med bra grejor men jag bistår med min erfarenhet från affärandet med "RN"...

Kolla hemsidan:
http://www.rnmc.se/

tack !! ska se om det går. men en sak e ja nyfiken på? kan man eller skall man inte motortvätta en hoj. bilar ska man undvika har man hört ( el) men man tycker ju att en hoj ska va säkrare, den e ju så öppen.

batteriet va som det skulle.. o när ja använder lampor o blinkers så sjunker batteriet på mätaren, o den vissar att den inte laddar.........kommer ungefär 10 mil innan den dör helt..tack för alla ideer ni kommer me, e desperat kan bli dyrt...

Är du säker på att batteriet är OK, spänninge skall inte sjunka jättefort för att du använder lampor och blinkers. Ladda batteriet och slå på ljuset så skall det lysa bra länge innan batteriet är slut. 12V 55W= 4,58A har du 12Ah så skall halvljuset lysa ca 2 timmar sen glöder det knappt sista timmen

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN