Ingen ladding R1 -02

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Problem. För två veckor sedan när jag var ute och körde (med övningskörare) så gick inte hojen att starta efter ett kort stopp. Trodde det berodde på att vi kört väldigt lugnt i ett par timmar, att den helt enkelt inte laddat lika mycket som den dragit. När den inte återhämtade sig efter att ha kört mer normalt under förra helgen så blev det idag dags att felsöka. Bytte batteri utan att kunna mäta mer än ca 12,5 volt vid lite varv. Letade vidare, kollade säkringar och kontakter.
När jag försökte mäta motståndet på statorlindningarna så ser det ok ut, men det skall vara typ 0,2 ohm så det är nästan omöjligt att mäta. Men jag provade att starta och mäta växelspänningen och kommer fram till att det det kommer AC 30V, 30V och ca 2V vid olika kombinationer. Det borde väl bli lika hur man än gör, eller? Alltså känns det som att något inte är ok vid statorlindningarna, min slutsats.

Då till de verkliga problemet: får inte bort svänghjulet. Av bulten att dömma har det aldrig tagits av sedan ny. Tillverkade en avdragare. Satte en M6-bult i mitten, den blev bara krokig. Det finns tydligen ett originalverktyg att köpa för strax över hundringen, kanske lika bra men nu är det valborg. Är det någon som har erfarenheter, funkar originalverktyget eller pratar vi riktiga problem?
Det kan ju möjligtvis vara laddregulatorn också, om mina slutsatser är fel. Är det nån som vet om det är samma till tidigare årsmodeller?
Nån som vet om det kan vara lönt att linda om originalspolerna och någon i stockholmsområdet som sysslar med sådant.

Tacksam för alla svar, det är banåka nästa helg.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D