Ingen hastighetsmätare...

Har inga fakta till dig angående eventuella böter osv.
Men är det inte rätt billigt att kunna justera hastigheten till rätt sida lagen om du har dom i röven eller ser dom innan dom mäter dig med laser?
Jag har precis avpolleterat mina kåpor och kör nu med cykeldator ( sigma 800 ) som enda instrument.
139:- tycker jag är billigt för att kunna ha koll på soppan via trippen och likaså hastigheten :) Då slipper man kanske bli stannad och få böter eller skäll för att man inte har helljusindikering osv, man hinner ju inte få dit allt på en gång ju :)
Köpte den på clas ohlsson.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Köpte den på clas ohlsson.
//Tobbe
Jag har samma modell, funkar fint! Men hur gjorde du för att mäta framhjulets omkrets på ett bra och korrekt sätt? :va Måste kalibrera min på rätt sätt, för just nu visar den 90 när orginal visar 70. :tomten
/mvh Johan

Enklast:
Lägg en liten fettklick på hjulet, rulla hojen en bit och mät mellan fläckarna som blivit på golvet.

Extreem_ skrev:
Jag har samma modell, funkar fint! Men hur gjorde du för att mäta framhjulets omkrets på ett bra och korrekt sätt? :va Måste kalibrera min på rätt sätt, för just nu visar den 90 när orginal visar 70. :tomten
/mvh Johan

En cirkels omkrets kan enkelt räknas ut på följande sätt:
PI * radien * 2

Biker66 skrev:
Enklast:
Lägg en liten fettklick på hjulet, rulla hojen en bit och mät mellan fläckarna som blivit på golvet.
Är ju ett sätt :tummenupp
Jag tog och tejpade en tråd mitt på däcket och lät min sambo vara trådförare medans jag rullade biken så den kom ett varv. Klippte tråden och mätte den.
Men jag är inte hundra på ett det blev rätt, tycker det "känns fel".
Ska kolla den mot polare i bil eller på hoj, känns ju rätt menlöst att inte veta om den stämmer.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Är ju ett sätt :tummenupp
Jag tog och tejpade en tråd mitt på däcket och lät min sambo vara trådförare medans jag rullade biken så den kom ett varv. Klippte tråden och mätte den.
Men jag är inte hundra på ett det blev rätt, tycker det "känns fel".
Ska kolla den mot polare i bil eller på hoj, känns ju rätt menlöst att inte veta om den stämmer.
//Tobbe

Är det inte enklare att bara mäta avståndet från däcket in till mitten på navet, istället för att sitta och kleta fett på golvet eller klippa och klistra snören?? :rolleyes:

...eller varför inte mäta däckets totalhöjd och sedan multiplicera med 3.1415

Last edited:
Pjaa, för att det då blir onogrannhet i mätningen som dessutom multipliceras vid uträkningen ? :confused:

Ska man mäta höjden eller radien exakt behövs det vinklar o grejer för att inte behöva syfta längs måttbandet.
Nog sjutton är det då enklare att doppa fingret i lite olja eller vad man nu råkar ha på bänken och få ett exakt resultat direkt? :hihi

Biker66 skrev:
Pjaa, för att det då blir onogrannhet i mätningen som dessutom multipliceras vid uträkningen ? :confused:

Ska man mäta höjden eller radien exakt behövs det vinklar o grejer för att inte behöva syfta längs måttbandet.
Nog sjutton är det då enklare att doppa fingret i lite olja eller vad man nu råkar ha på bänken och få ett exakt resultat direkt? :hihi

Nja... Jag hävdar fortfarande att du får större noggranhet om du använder dig av den metod jag föreslog. En fettklick blir väl utsmetad? Var i fettklicken börjar du mäta? Kan du även vara helt 100 på att du drar däcket helt rakt? (Även några milimeter fel spelar ju roll)

Det bästa (enklaste) är ju naturligtvis att göra mätning i samband med däckbyte.

När det gäller vinklar finns det flera sätt att åstadkomma bra resultat. Man behöver absolut inga specialverktyg... bara lite uppfinningsrikedom. :tummenupp

Alla sätt är bra (utom de dåliga). :)

Prova vetja, det är pissenkelt att mäta från fläckarnas framkanter.
Jag vågar lova att du kommer tycka det är enklare att slippa använda uppfinningsrikedomen när den inte behövs :tummenupp

Ger du dessutom f-n i spriten ska du se att du inte vinglar så mycket när du rullar... :D

Har förresten provat att linda måttband runt ett hjul, där kan man snacka om att det blir vingligt, fler händer behövs!

Extreem_ skrev:
Jag ska testa dutta en klick fett på däcket, tack för tips! :tomten
/mvh Johan

Prova sedan att lösa det här?

Att räkna ut eller mäta omkretsen när hojen står still eller rullar i typ 3 km/h är en barnlek.
Men att få rätt mått på omkretsen i 100 eller 200 km/h är inte lika lätt. Då krävs betyligt längre sträckor samt ett bra stoppur.

Varför?

Jo, däcket expanderar ganska mycket av centrifugalkraften samt pga att luften i däcket värms upp.

Hmm... hur löd frågan nu igen :va

:felämne

Skit samma...det är ju kul att skriva av sig lite så här i sommarvärmen :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT