Ingen gnista

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Skulle köra en sväng förut, men roligt nog så startade inte hojen :huvet Den tänder inte. Har testat med olika tändstift, och kollat tändkabeln. Kan inte så mycket om tändsystemet, någon som kan säga vad jag bör kolla här näst? Den funkade när jag ställde in den sist men nu går den bara runt på startmotorn för det kommer aldrig någon gnista.
 
Hej säga till att batteriet är fult laddad.
samt dubbel kolla o smörja alla kontaktar o kablar
sen i fallal problemet är kvar då innebär att du behöver en multimeter då man börjar från generator och uppåt måt tändstifft.
men börja först att ladda batteriet eller prova med bilbatteri
 
Hej säga till att batteriet är fult laddad.
samt dubbel kolla o smörja alla kontaktar o kablar
sen i fallal problemet är kvar då innebär att du behöver en multimeter då man börjar från generator och uppåt måt tändstifft.
men börja först att ladda batteriet eller prova med bilbatteri

Har kollat batteriet och mätt "ignition coil" med multimeter. Stod i manualen vad resistans skulle vara och den stämde överens med mina mätvärden. Har inte kollat igenom alla kablar så än dock.
 
Får du gnista när du kickar?

Kolla alla kontakter under sadeln vid batteriet, ta bort sidobakkåporna och kolla kontakterna. Finns speciellt en kontakt som brukar jävlas.
 
Last edited:
Har gått igenom i princip hela elsystemet och kunde inte hitta några glapp eller så, kollade kontakterna också. Kopplade ur/förbi stödsladden, men det hjälpte inte. Spelar ingen roll om jag kickar eller kör på startmotorn. Något mer jag kan kolla?
 
Har gått igenom i princip hela elsystemet och kunde inte hitta några glapp eller så, kollade kontakterna också. Kopplade ur/förbi stödsladden, men det hjälpte inte. Spelar ingen roll om jag kickar eller kör på startmotorn. Något mer jag kan kolla?

Kopplat förbi dödarknapp och tändningslås?
Isåfall vevaxelgivaren och statorn. Se verkstadshandboken
 
Och självfallet är inte dödar-brytaren kvar i stoppläget? ;)
(har hänt även undertecknad... :gnissla)
Eller om den är av återfjädrande typ, kan den ju hafastnat/fått kortslutning via tjuvjord.

Gör som ljunghusen sa, bygla bort alternativt kolla dessa blockeringskretsar på hojen.
 
Jag tycker att du ska kolla att du får ström till och ut i från tändningspole med multimeter medan du klickar på start knappen där du kan se om du får rätt ström punkt slut ( en annan sak du ska kolla att battariet är kopplat ordentligt kolla att du har inget röst och smörja kontakten mellan batteriet och chasset en vanligt fel att rösten hindrar att du får bra jordning = du får inget gnista även om allt annat fungerar).
 
Har kollatmKontakterna till batteriet och jordfläta-chassi. Har också kopplat förbi dödarknappen men inget av detta gjorde någon skillnad. Om jag ska mäta med multimetern om jag får ström till tändspolen, vad ska den då stå på? Ena änden i tändkabeln och andra till jord?
 
Har kollatmKontakterna till batteriet och jordfläta-chassi. Har också kopplat förbi dödarknappen men inget av detta gjorde någon skillnad. Om jag ska mäta med multimetern om jag får ström till tändspolen, vad ska den då stå på? Ena änden i tändkabeln och andra till jord?

Jag hade samma problem med min honda ingen gnista har kollat allt möjligt och det var sak samma tills jag har mätt med multimeter då fick jag ingen ström från Ignition coil (alltså den som sitter i högre sidan av motor med generator) till CDI Box.
Jag vet inte hur ser det i din hoj men på min Honda det var många kablag som kommer från högresidan av motor.
tre gula kablar från generator till batteriet
Två kablar vit och en blu(de som jag mätt) till CDI boxen man måste få hög OHM värde när man mäter de två (alltså du mäter bara de två samt du behöver ingen ström eller klicka på start knappen).
på min fick jag inget OHM du plockade ut den och gjorde så här:

http://www.classichonda.se/forum_trad.php?id=5373
sedan allt blev perfekt
 
Jag sa högre sida för att på min den sitter där vet inte om den sitter på högre eller vänstre sida på din hoj.
 
Har inte orkar göra nåt med den på ett tag nu.. Men mätte precis resistansen på de två sladdarna som går från högersidan/generatorn till cdi:n och fick ut ungefär 90 ohm där. Men det är väl ungefär där det ska ligga?

Såg i manualen att man kunde kolla avståndet mellan "pulse coil" och svänghjulet men det stämde också.

Edit: Har kollat generatorn, den funkar. Startrelät funkar, start auxiliary relay funkar, "pulse coil" funkar. Vad finns det egentligen kvar att kolla förutom cdi:n?
 
Last edited:
Har du kollat säkringar? samt du har inget kortslutning i tändkablarna? använder du rätt tändstift? annars tycker jag att det är konstigt med el fel för att det är jätte möjligt att felet är en löjligt sak som man har inte upptäckt tex säkringar tändkablar eller en kontakt sominte fungerar. en annan sak kan du prova att springa med hojen sen lägga på två,an ser om du får gnista?
 
Tändlåset. På min ZX7a så hade en tråd gått av i tändlåset. Tråden i fråga var den som ger ok-signal för att CDI:n ska ge ut några gnistor.
Mät trådarna till/från tändlåset med första fokus mot tråden till CDI:n är tipset alltså. Kontinuitetsmätning är skiten i detta fallet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top