Ingen gnista Yamaha RD 350, Vad göra?

RD 350 YPVS-grejor

Japp har en CDI enhet till ypvs modelen, eller elsystem till den utan YPVS okså, o sen 2 cylindrar till YPVS, hum, 2 tändspolar okså som ligger o skräpar har jag för mig, har någon annan box liggandes okså som jag inte minns alls vad den e till för men de går fasligt många kablar i från den o man kan montera isär den med 4 skruvar på baksidan, inne i den e de stort kretskort, o sen har jag 2 boxsar till, kan kolla i lådan om jag hade nått annat skoj.

Här e en bild på boxsarna jag har liggandes.

Pickupgivaren bestämmer när gnistan ska komma, sitter vanligtvis vid svänghjulet på kanten eller innanför, så när svänghjulet snurat förbi den så ska gnistan komma.

Svårt o säja vad som pajat på din just.

Men har du mät strömen till tändspolarna om du får någon ström innan du kickar eller när du kickar ?

Hej du.
Exakt hur mycket har du till 350 YPVS:en och vad är priset?
Tar gärna en CDI-box samt en YPVS-box,,;-)
Gör inget om det är billigt. he he
Hälsar Frostie.
 
Har för mig att elsystemen på RD 350 YPVS inte matchar så bra mellan årsmodellerna. -83 och -84 samma. -85 ny.

Har du en RD 350 -83/84:a kan du sätta på CDI från -85 om du samtidigt byter generator och pickup till -85 års grejer.
I övrigt samma motor på -83 till -85.

CDI pajar normalt bara på -83 och -84. Att dom pajar på -85 och nyare är väldigt sällsynt.

OBS! det var några år sedan jag höll på med RD 350 så jag kan minnas fel, men jag har mycket erfarenhet av RD 350.

Bifogar naken-bild på min gamla RD 350. Den gick mycket bra och var sjukt rolig att köra :-)


naked2.JPG


Blev lite RD 350 nostalgisk, så jag lånar tråden och lägger in en till bild på min RD 350.


rr_sviedta.jpg
 
Last edited:
Hmm, var det SVM-Racing ni hette, eller var det Skalman? ;-)
Seriöst bygge, har för mig den låg på runt 75 hk på bakhjulet,,eller?
 
Hej du.
Exakt hur mycket har du till 350 YPVS:en och vad är priset?
Tar gärna en CDI-box samt en YPVS-box,,;-)
Gör inget om det är billigt. he he
Hälsar Frostie.

Jag har de jag skrev tidigare längre upp :)

Men har sålt CDI boxsen o tändspolarna till han som startade tråden, se om de hälper så han får gnista, hoppas han får igång den :)

Så jag har liggandes en YPVS box, likregulator o en liten svart box, bilden finns längre upp, YPVS boxsen säljes ej billigt.

2 st cylindrar som e ny honade, 1 kolv finns kvar i den vänstra cylindren, topplock finns inte, fattas högra YPVS saken i högra cylindern som styr avgasflödet på hög o lågvarv.

Elsystem till 350 utan YPVS.

Ja de va la allt typp som finns kvar nu.
 
Kom på facktist att jag hade några saker till liggandes facktist från 85an

Fram hjul med bromskivor, däcker rätt slitet :)
Bak hjul med bromskiva, alla lager bytta :)
Kyllare :)

Tror de va allt, annars kan jag skriva in de här.
 
Ojojoj, jag har helt glömt av den där kabelhärvan som jag var intresserad av! :confused: Behöver den iofs inte, kablaget som sitter på var bara klippt precis där man kopplar i batteriet, busenkelt att fixa! :) Aja, jag får ursäkta om jag försvann för ett tag!
 
Ojojoj, jag har helt glömt av den där kabelhärvan som jag var intresserad av! :confused: Behöver den iofs inte, kablaget som sitter på var bara klippt precis där man kopplar i batteriet, busenkelt att fixa! :) Aja, jag får ursäkta om jag försvann för ett tag!

De gör inget.

Jag har slängt ut en annons på resten av sakerna på blocket i stället :tummenupp
 
Hej! Är det någon som har koll på någon i sverige eller england som kan fixa lite mer fart i motorn på RD?? Vill inte betala några fantasipriser..
 
Hej! Är det någon som har koll på någon i sverige eller england som kan fixa lite mer fart i motorn på RD?? Vill inte betala några fantasipriser..

Ingen aning, men det finns några stycken på moppenet som kan porta. Har kollat på en massa av deras portningsjobb, och det ser faktiskt rätt bra ut! Det enda jag har reagerat på är att de (imo) lämnar för lite material kvar på utblåsbryggor och mellan utblås och överströmmar, men RD motorerna saknar ju bryggor ändå så.
Anledningen till att jag nämner ett moppefucko (DooD kallar han sig) är för att han troligtvis är billig, men ändå skicklig. Om du vill lämna det till honom så ska du veta att han kladdar in DooD jättestort och fult på cylindrarna, hans signatur. :D Men det är bara att säga ifrån om du inte vill ha det.

Vill du betala runt 2-3k så finns ju ebos i Malmö, de är specialiserade på 2-takts trimning.

Tänk bara på att vevaxeln inte alls mår bra av för mycket trim, är du smart så ber du när/om du renoverar den att få den svetsad så att den inte vrider sig. Det går utan problem att få isär det igen, bara att slipa lite på svetsen och sedan pressa.

MEN! Allt detta med portning tycker jag du skall vänta med tills du har avgassystem, bättre reeds, högre komp och rätt squishband, större förgasare mm. Efter dessa grundläggande bitarna är ett portningsjobb något att satsa på. Har du originalgrejer på en värstingportad motor så ger inte portningen ens i närheten av den effekten den kan/borde ge!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top