Ingen gnista Yamaha RD 350, Vad göra?

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Hej! Hoppas på lite hjälp med mitt problem. Problemet är att det inte kommer någon gnista från tändstiften.

Det som är gjort:
1. 2 Nya tändstift (2 Cylindrar)
2. Bytt ut tändspolen

Vad är det mer man kan göra? Vad kan vara felet?

Tacksam för hjälp! Hojen är en 2takt, Yamaha RD 350 från 83.

Mvh Christoffer

CDI enheten kan slås ut.
Glappkontakt.
Pickupgivaren kan paja

Jag har lite RD350 saker liggandes till både YPVS o den som inte har YPVS om de e av intresse.

Har du en cdi enhet? Det kanske är den som pajjat? Jag har en YPVS..

Vad är en pickupgivare? Var sitter den?

Last edited:
Har du en cdi enhet? Det kanske är den som pajjat? Jag har en YPVS..

Vad är en pickupgivare? Var sitter den?

Japp har en CDI enhet till ypvs modelen, eller elsystem till den utan YPVS okså, o sen 2 cylindrar till YPVS, hum, 2 tändspolar okså som ligger o skräpar har jag för mig, har någon annan box liggandes okså som jag inte minns alls vad den e till för men de går fasligt många kablar i från den o man kan montera isär den med 4 skruvar på baksidan, inne i den e de stort kretskort, o sen har jag 2 boxsar till, kan kolla i lådan om jag hade nått annat skoj.

Här e en bild på boxsarna jag har liggandes.

Pickupgivaren bestämmer när gnistan ska komma, sitter vanligtvis vid svänghjulet på kanten eller innanför, så när svänghjulet snurat förbi den så ska gnistan komma.

Svårt o säja vad som pajat på din just.

Men har du mät strömen till tändspolarna om du får någon ström innan du kickar eller när du kickar ?

Bifogat

• DSC003232.JPG
    DSC003232.JPG
    70.5 KB · Visningar: 208
Ett klassiskt problem på 350 är glapp i kretssarna i cdi-boxen, orsaken var värme som fick cdi-boxen att böja sig av värmen vilket gjorde att kretsarna släppte från kretskokrtet.
Jag skulle börja med att testa om givaren fungerar, då cdi-boxen brukade vara ett mer interimt fel, i all fall i början.

hur mycket vil du har för cdi och tändspole?

hur tar man reda på om cdin funkar? Hur kollar man om givaren funkr?

Last edited:

CDI enheten 150kr. mins inte vilken av dom 2 stora boxsarna som e CDI.
Tändspolarna 50kr för båda.

OM du ska ta reda på om CDI enheten fungerar så antingen så lånar du en annan cdi som fungerar o mätter från alla kontakter o ser om du får liknande värden annars får man skaffa en manual o mätta sig fram.

Har för mig att för att mätta inpulsgivarn så kan man mätta i kontakterna o få ett vist motstånd o så kickar man o ser om värdet ändras, står i manualen vad värdet ska vara.

ska kolla o se om jag hittar en manual till RD350ypvs :tummenupp

Last edited:

Du kan ta tex en tving och klämma lite försiktigt på cdiboxen om det är glappkontakt i den så kan det försvinna i och med att man trycker på den , om den då går så vet man att det är felet( lite jobbigt att köra med en tving på boxen:D )

Kan du inte ta alla 4 boxsarna så blir jag av med dom i samma veva, du kanske kan få användning av dom andra boxsarna i framtiden :)

CDI enheten + dom andra boxsarna 150kr. mins inte vilken av dom 2 stora boxsarna som e CDI.
Tändspolarna 50kr för båda.

OM du ska ta reda på om CDI enheten fungerar så antingen så lånar du en annan cdi som fungerar o mätter från alla kontakter o ser om du får liknande värden annars får man skaffa en manual o mätta sig fram.

Har för mig att för att mätta inpulsgivarn så kan man mätta i kontakterna o få ett vist motstånd o så kickar man o ser om värdet ändras, står i manualen vad värdet ska vara.

ska kolla o se om jag hittar en manual till RD350ypvs :tummenupp

Om alla funkar så har du 1000-1500kr liggande där i boxar specypvs boxen brukar vara svår att få tag på:tummenupp

Last edited:
Du kan ta tex en tving och klämma lite försiktigt på cdiboxen om det är glappkontakt i den så kan det försvinna i och med att man trycker på den , om den då går så vet man att det är felet( lite jobbigt att köra med en tving på boxen:D )

Om alla funkar så har du 1000-1500kr liggande där i boxar specypvs boxen brukar vara svår att få tag på:tummenupp

Jo jag vet att om de e en fungerade YPVS box så e den värd pengar, den kommer från en yamaha RD350 YPVS 85a, killen som hade hojan körde sönder en vevstake som flög i väg :D, så han skrotade den så tog jag lite boxsarna, tändspolarna, cylindrarna, bromsarna, oken, hjulen :)

Vet du om CDI boxsen o ypvs boxsen e 2 skilda boxsar ? eller om CDI boxsen o YPVS boxsen hör till samma box? bilden på boxsarna finns lite längre upp.

Va lite synd okså, va nästan så jag fick med YPVS motorn :)

Last edited:
Jo jag vet att om de e en fungerade YPVS box så e den värd pengar, den kommer från en yamaha RD350 YPVS 85a, killen som hade hojan körde sönder en vevstake som flög i väg :D, så han skrotade den så tog jag lite boxsarna, tändspolarna, cylindrarna, bromsarna, oken, hjulen :)

Vet du om CDI boxsen o ypvs boxsen e 2 skilda boxsar ? eller om CDI boxsen o YPVS boxsen hör till samma box? bilden på boxsarna finns lite längre upp.

Va lite synd okså, va nästan så jag fick med YPVS motorn :)

Hej! den till vänster är ypvs box , den till höger cdi, den undre spännings regulator

Ferspeedboy, vad har du för delar till den utan ypvs? Är ute efter lite delar nämligen! :)

TS, det är förmodligen CDI enheten, det är mycket vanligt att den går sönder efter vad jag har läst, men ja, kolla eventuella glapp osv. Kolla även tändhattarna, de kan typ skaka sönder efter x antal år!

Ferspeedboy, vad har du för delar till den utan ypvs? Är ute efter lite delar nämligen! :)

TS, det är förmodligen CDI enheten, det är mycket vanligt att den går sönder efter vad jag har läst, men ja, kolla eventuella glapp osv. Kolla även tändhattarna, de kan typ skaka sönder efter x antal år!

Har bara en komplett kabelhärva till den utan YPVS.

Ja du lite kablar e la värda en 50lapp i allfall :tummenupp

Det var lite väl dyrt va? Hehe, skoja bara. Men jag ska se på mitt kablage, jag tror nämligen att det saknas lite kablar men är inte 100% säker. Hmm, sen har jag inga pengar nu, men jag kanske kan snylta på farsan? :D Hur som helst så ska jag komma ihåg det, så jag hör av mig om jag behöver dom.

Det var lite väl dyrt va? Hehe, skoja bara. Men jag ska se på mitt kablage, jag tror nämligen att det saknas lite kablar men är inte 100% säker. Hmm, sen har jag inga pengar nu, men jag kanske kan snylta på farsan? :D Hur som helst så ska jag komma ihåg det, så jag hör av mig om jag behöver dom.

Jo jag tycker okså de e dyrt :tummenupp men vill inte tänka vad de kostar nytt på YAMAHA :D

Japp du får la kolla upp med ditt ormbo o se om de e helt :)

Japp bara sända ett PM i sånna fall :tummenupp

Jo jag tycker okså de e dyrt :tummenupp men vill inte tänka vad de kostar nytt på YAMAHA :D

Japp du får la kolla upp med ditt ormbo o se om de e helt :)

Japp bara sända ett PM i sånna fall :tummenupp

Hehe, ja vi får nog gå ner till 20kr strecket! Nej skoja bara, om det är i bra skick så kan du nog få lite mer tycker jag. =) Men jag hör av mig om det blir aktuellt.

Hej! Hoppas på lite hjälp med mitt problem. Problemet är att det inte kommer någon gnista från tändstiften.

Det som är gjort:
1. 2 Nya tändstift (2 Cylindrar)
2. Bytt ut tändspolen

Vad är det mer man kan göra? Vad kan vara felet?

Tacksam för hjälp! Hojen är en 2takt, Yamaha RD 350 från 83.

Mvh Christoffer

Hej

Har skickat felsökningsmanualen till din Hotmailadress

// Ozzian

tack. ska se om jag kan få nån hjälp av det.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph