Ingen gnista TT600R

djcliff

DJ
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Endast en PitPro... med den skall snart få en storebror
Någon som mekat tändstystem på en TT600R ?
Får ingen gnista över huvudtaget..
Har mätt tändningslås, "dödarknappen" och stödkontakten, och det verkar ok.
Har nytt stift, och avståndet är rätt (enl verkstadshandboken 0.8 - 0.9)
Cdi-boxen skall vara testad och ok enl förra ägaren, men tänker ta och testa den ändå om det finns tillfälle (lägger ut en tråd om detta med)

Lite bakgrund:
Köpte hojen härom dagen, och han som hade den innan satt att den började misstända då han skulle gasa på i landsvägsfart. Den svarade helt enkelt inte på gas. Efter det, så har den gått sämre och sämre, och till slut så startade den inte över huvud taget. Under hur lång tid detta är, vet jag tyvärr nte.

Lurar på om det kan vara tändspolen... :va
Kan tändspolen uppföra sig olika beroende på temp & varv, innan den helt lägger av, eller brukar tändspolar bara lägga av tvärt ?
Känns lite klurigt när det är batterilöst system.

Någon som varit ute för något liknade ?

Bifogat

• IMGP6151_resize.JPG
    IMGP6151_resize.JPG
    89.3 KB · Visningar: 390
Last edited:
Lite trött :död men framgick det? att/ om du har gnista?
Vet att då jag köpte min, så hade jag ett rent h-vete innan jag lärde mig hur man skulle göra för att få igång den.
Samt att den är grymt kännslig på chok/ och bränsle tillförsel.
Min går bäst på reserven :va

Willmar skrev:
Vet att då jag köpte min, så hade jag ett rent h-vete innan jag lärde mig hur man skulle göra för att få igång den.

kanske skit i kran :confused:

djcliff skrev:
Cdi-boxen skall vara testad och ok enl förra ägaren, men tänker ta och testa den ändå om det finns tillfälle (lägger ut en tråd om detta med)

Lite bakgrund:
Köpte hojen härom dagen, och han som hade den innan satt att den började misstända då han skulle gasa på i landsvägsfart. Den svarade helt enkelt inte på gas. Efter det, så har den gått sämre och sämre, och till slut så startade den inte över huvud taget. Under hur lång tid detta är, vet jag tyvärr nte.

Kan tändspolen uppföra sig olika beroende på temp & varv, innan den helt lägger av, eller brukar tändspolar bara lägga av tvärt ?

tja..är alla kablar rätt anslutna och inte glappar e de nog bara cdi o tändspolen kvar...
kan du testa cdi,n o alla kablar e bra vet du nog vad de är :)

Last edited:
Ett par wildcard är det enda jag kan hjälpa till med.

Kolla så att dom inte varit och klippt i fel kablar när dom skulle strypa av den(under sadlen,vid boxen) eller att det blivit något glapp.

Härvan/kabelstammen vid styret är ju värt att kolla,kan ju har skavt av någon kabel däri.

Har manual om du vill ha.

[/email]

Last edited:
Willmar skrev:

Konstigt nog är min likadan.

Kan kanske bero på den gigantlånga röret/slagen upp från kranen(i tanken) vilket är alldeles för lång orginal.

Långa farbron skrev:
Konstigt nog är min likadan.

Kan kanske bero på den gigantlånga röret/slagen upp från kranen(i tanken) vilket är alldeles för lång orginal.
Hehe :tungan problemet kan ibland bli att man kör soppatorsk :huvet Då man glömmer av sig :näsblod

Tackar för alla tips !

Soppatorsk tror jag inte att det är. Måste väl ha något som tänder soppan ? :confused:
När jag tar ur stiftet som på bilden, och kickar, så kan jag inte få en enda gnista :(

Långa farbron.. vilka kablar klipper dom vid strypning ?
Kan ta en bild och lägga in här, eller skicka till dig. (sitter f.t. på jobbet, så det får bli när jag kommit hem)

Skall se om Bike i Trollhättan kan hjälpa mig att kolla tändspolen.

djcliff skrev:
Tackar för alla tips !

Soppatorsk tror jag inte att det är. Måste väl ha något som tänder soppan ? :confused:
När jag tar ur stiftet som på bilden, och kickar, så kan jag inte få en enda gnista :(

Långa farbron.. vilka kablar klipper dom vid strypning ?
Kan ta en bild och lägga in här, eller skicka till dig. (sitter f.t. på jobbet, så det får bli när jag kommit hem)

Skall se om Bike i Trollhättan kan hjälpa mig att kolla tändspolen.

Kolla också här en riktigt bra TTR sida,där jag snott bilden ifrån.

http://hem.passagen.se/sydbrink/rolf/

Det handlar bara om en kabel,som har strypande effekt vid gaspådrag.

Läs på Rolf S sida så får du lite trevliga moddar som gör att den vaknar till lite.

För ev delar kolla:
WWW.KEDO.DE
http://www.off-the-road.de/

Edit: Hittade ett kopplingsschema om du vill ha.

Bifogat

• strypTTR.jpg
    strypTTR.jpg
    66 KB · Visningar: 364
  • SCHALTP (Large).jpg
    SCHALTP (Large).jpg
    95.1 KB · Visningar: 285
  • TTR39 (Large).jpg
    TTR39 (Large).jpg
    42.2 KB · Visningar: 316
Last edited:
djcliff skrev:

Lite bakgrund:

Leta åt nån snubbe som har en tt o låna cdi boxen! funkar den ej då så kan det vara statorn. statorn kan man lätt mäta upp om du har en verstashandbok.

Boost 2 skrev:
Leta åt nån snubbe som har en tt o låna cdi boxen! funkar den ej då så kan det vara statorn. statorn kan man lätt mäta upp om du har en verstashandbok.

Jag har verkstadshandoken. Var heter statorn på engelska ? :va (så man vet att man mäter på rätt pryl)

djcliff skrev:
Jag har verkstadshandoken. Var heter statorn på engelska ? :va (så man vet att man mäter på rätt pryl)
ALTENATOR och du ska mäta kabeln som går till cdi boxen! leta efter exciter coil (sitter i altinatorn) mäts troligast mellan 2 kablar! vet inte hur det är på tt men det kan även finnas en pulse generator, mät även denna

Boost 2 skrev:
ALTENATOR och du ska mäta kabeln som går till cdi boxen! leta efter exciter coil (sitter i altinatorn) mäts troligast mellan 2 kablar! vet inte hur det är på tt men det kan även finnas en pulse generator, mät även denna

Jag hade en gång en Yamahastånka som håll på att driva mig till vansinne; gick klockrent, stängde av - sen ingen gnista, riva i varende jävla kontakt, hitta inget fel - å sen rätt som det var kom gnistan tillbaka. Hade mätt upp allt, bytte hela tändsytemet bit för bit utan resultat. Fick lämna skiten i Linköping en gång... den var billig då. Till slut plockade jag bort kåpan över svänghjulet... och se på fan, pick-upen ("pulsgenerator") satt lös! Drog åt skruvarna och den har gått som ett urverk sen dess!
/660

Har mätt tändsploen idag, och den var OK. Det var faktiskt ganska lät (om man bara läste verkstadshandbóken ordentligt, men man e ju kille ... :tungan )
Både primär-och sekundär-spolarna hade rätt ohm-värde, så det blir till att mäta upp statorn..

Tack igen för alla svar ! :pannkyss

:va :va :va :va :va :va
Tog med mig tändspolen + stift till jobbet ock la 12v spännning på tändspolen, bara för att 100%-igt försäkra mig om att det inte var något fel på den, och det var det inte... fick gnista å allt...

Börjar lura mer å mer på cdi-boxen. Tog en bild på min för att visa vilka färger som går var (för det står tyvärr inte i verkstadshandboken). Är det någon som har en TTR? Kolla gärna ifall det ser lika dant ut.

Tog en bild på "Pickup coil'en" också. Tycker att den ser ok ut. Har rätt ohm-värde (ca 230 ohm). Läste om en snubbe som hade en lös pickup, men det min satt fast...

Bifogat

• IMGP6164_resize.JPG
    IMGP6164_resize.JPG
    113.8 KB · Visningar: 278
  • IMGP6169_resize.JPG
    IMGP6169_resize.JPG
    134.8 KB · Visningar: 175
djcliff skrev:
:va :va :va :va :va :va

Börjar lura mer å mer på cdi-boxen. Tog en bild på min för att visa vilka färger som går var (för det står tyvärr inte i verkstadshandboken). Är det någon som har en TTR? Kolla gärna ifall det ser lika dant ut.

Kutar ner i källaren och fotar har iofs en -98

Färgerna och placering stämmer med varför är kablarna skravade ?

Bifogat

• 100-0069_IMG (Large).JPG
    100-0069_IMG (Large).JPG
    137.9 KB · Visningar: 200
Last edited:
1000 tack till "Långa farbron" som kom upp till mig idag, och lät mig prova hans cdi-box + likriktare. Gött att det finns go'a gubbar ! :tummenupp

Fortsatte i mitt mätande, och fann att likriktaren ger 12 volt (röd kabel).
Detta måste ju innebära att statorn funkar som den ska ?...

Vidare, så gick spänningen till kondensatorn och samtidigt till tändningslåset. Efter det, vidare till run-knappen, och slutligen in i cdi-boxen (röd/vit kabel)

Innan jag kom fram till detta, så fick jag för mig att cdi-boxen saknade spänningsmatning, och därför inte kunde skicka något vidare till tändspolen, men så var alltså inte fallet.

Detta borde väl innebära att det är något vajsing med pickup'en ? eller?
Har mätt resistansen till 230ohm, och det är helt rätt enl verkstadshandboken.
Frågan är bara om det skall vara en viss spänning ifrån pick-up'en när man kickar... Nån som känner för att prova?
Jag kunde mäta 5-7 mV (milli volt)på min.

Ja ja... the "show" must go on.. never give up ! :yoparty

Bifogat

• SCHALTP (Large).jpg
    SCHALTP (Large).jpg
    98.8 KB · Visningar: 130
  • Pick-up coil TTR.jpg
    Pick-up coil TTR.jpg
    93 KB · Visningar: 221
djcliff skrev:
1000 tack till "Långa farbron" som kom upp till mig idag, och lät mig prova hans cdi-box + likriktare. Gött att det finns go'a gubbar ! :tummenupp

Så lite så ,var ju ändå i krokarna fick ju dessutom provköra din XR650 vilket var kul.

Jag hoppas Mary inte var närgången mot dig när jag var ute och körde,hon kan vara lite lurig den där.

djcliff skrev:
Har mätt tändsploen idag, och den var OK. Det var faktiskt ganska lät (om man bara läste verkstadshandbóken ordentligt, men man e ju kille ... :tungan )
Både primär-och sekundär-spolarna hade rätt ohm-värde, så det blir till att mäta upp statorn..

Tack igen för alla svar ! :pannkyss
Jag har en polare som har exakt samma fel som du.Men han gav upp o lämna in den.vi får se vad dom säger när/om dom hittar något.Det borde bli i veckan så fortsättning följer.............

Pickupen ger en sinusliknande puls. Man måste antagligen mäta den med oscilloscop.

På min XTZmotor är amplituden ca 1 Volt när jag vrider runt den med ett spärrskaft. Amplituden ökar med varvtalet.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D