Ingen gnista på Kawa KLR 600 -89, någon som har en CDI som passar?

scritz

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Mariestad
Hoj
Yamaha FZR600, Suzuki gtr 125 -86, (tidigare: Kawasaki KLR 600 med Motard-kit)
Ingen gnista på Kawa KLR 600 -89, trasig CDI, stator??? TIPS uppskattas!

Hejsan, Jag har en Kawasaki KLR600E från 1989 som för ca 2 veckor sedan vid en tur bestämde sig för att inte starta längre. Det enda jag hade gjort var att köra ca 10mil och sedan ställa mig för att tanka på en mack.

Min första gissning på var problemet låg var att jag nyligen satt ut hojen på annons och att den inte ville skilljas från mig. Den andra självklara gissningen blev att "Lagen om alltings jävlighet" givetvis gäller även för mig...

Nåja, nu ska jag försöka vara lite seriös i mitt deprimerade stadium och förklara vad jag gjort. Efter lite felsökning upptäckte jag att jag inte fick någon gnista och började felsöka. Jag har en verkstadshandbok äldre modeller av hojen vilken var mycket till hjälp då det enda som skiljer är startmotor på min "nyare" modell. Problemet som jag stötte på var att när jag skulle mäta upp CDI-boxen fick jag inga värden i närheten av vad som stod i verkstadshand boken vilket ju givetvis ledde mig in på gissningen att CDI-boxen var paj (Dock var jag inte redo att acceptera detta än utan bestämmde mig för att de kunde skillja mellan modellerna =)). Jag fortsatte även att felsöka och plockade bort kåpan med statorn, detta på grund av att spänningen ut när jag körde från den var när jag körde på startmotorn endast var 1-2volt, vilket jag misstänkte kunde var för lågt. Givetvis har jag lagt ner mååånga lååånga på att gå igenom alla olika små kablar, givare, etc. som jag misstänkte kunde ha något med saken att göra.

Nu till mina frågor:

-Är 1-2volt orimligt lite att får ut från statorn (Generatorn) på hojen vid körning med startmotor eller beror den låga volten på den låga rotationshastigheten?

-Är det vanligt att CDI-boxen går sönder "Bara så där"?

-Är det någon som har en CDI-box liggande elr har någon idé var man kan få tag på en (helst beg. då de gissningsvis är ruskigt dyra)?


:huvetSorry, om detta var världens längsta och mest otydliga inlägg ni läst, men hojen har stulit min sömn de senaste nätterna så jag orkar inte tänka...:huvet

Tack på förhand för ev, svar!
 
Last edited:
scritz skrev:
2234705 Hejsan, Jag har en Kawasaki KLR600E från 1989 som för ca 2 veckor sedan vid en tur bestämde sig för att inte starta längre. Det enda jag hade gjort var att köra ca 10mil och sedan ställa mig för att tanka på en mack.

Min första gissning på var problemet låg var att jag nyligen satt ut hojen på annons och att den inte ville skilljas från mig. Den andra självklara gissningen blev att "Lagen om alltings jävlighet" givetvis gäller även för mig...

Nåja, nu ska jag försöka vara lite seriös i mitt deprimerade stadium och förklara vad jag gjort. Efter lite felsökning upptäckte jag att jag inte fick någon gnista och började felsöka. Jag har en verkstadshandbok äldre modeller av hojen vilken var mycket till hjälp då det enda som skiljer är startmotor på min "nyare" modell. Problemet som jag stötte på var att när jag skulle mäta upp CDI-boxen fick jag inga värden i närheten av vad som stod i verkstadshand boken vilket ju givetvis ledde mig in på gissningen att CDI-boxen var paj (Dock var jag inte redo att acceptera detta än utan bestämmde mig för att de kunde skillja mellan modellerna =)). Jag fortsatte även att felsöka och plockade bort kåpan med statorn, detta på grund av att spänningen ut när jag körde från den var när jag körde på startmotorn endast var 1-2volt, vilket jag misstänkte kunde var för lågt. Givetvis har jag lagt ner mååånga lååånga på att gå igenom alla olika små kablar, givare, etc. som jag misstänkte kunde ha något med saken att göra.

Nu till mina frågor:

-Är 1-2volt orimligt lite att får ut från statorn (Generatorn) på hojen vid körning med startmotor eller beror den låga volten på den låga rotationshastigheten?

-Är det vanligt att CDI-boxen går sönder "Bara så där"?

-Är det någon som har en CDI-box liggande elr har någon idé var man kan få tag på en (helst beg. då de gissningsvis är ruskigt dyra)?


:huvetSorry, om detta var världens längsta och mest otydliga inlägg ni läst, men hojen har stulit min sömn de senaste nätterna så jag orkar inte tänka...:huvet

Tack på förhand för ev, svar!

Låter som du har råkat ut för samma sak som jag, toksyna kablaget från generatorkåpan och uppåt, det ligger lite tokigt till framför framdrevet och kan ha blivit skadat/kortslutet,
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top