Panzaa
Bättre att verka än att förverkas
- Gick med
- 16 Aug 2007
- Ort
- Tullinge
- Hoj
- 2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!
Bygget har nu slagit totalt tvärstopp.
Modifierade ju i princip hela elsystemet i vintras. Tagit bort massor med kablar, förlängt och kortat av. När jag drog om allt testade jag varje delsystem för sig, allt utom gnistan. Nu hade jag tänkt provstarta idag, men ville först kolla att jag hade gnista. Så var självklart inte fallet, hade det på känn
Försöker reda ut hur fasen kablarna skall gå till tändspolarna, men blir inte särskilt klok. Den gulsvarta går in i tändboxen och förblir gulsvart. Den röda å andra sidan verkar ändra färg på vägen?! Fattar typ noll av kopplingsscheman.. När jag mäter på kablarna finner jag att den röda blir svart/vit i tändboxen, dvs sammankopplad med vevstakspositionssensorn. Om detta är rätt eller ej? Jadu..
Misstänker att felet kan vara sammankopplat med att jag rev bort en mängd kablar, bl.a. till larmsystemet som inte finns installerat. Vissa av dessa kablar var bryggkopplade, men detta löste jag med nya bryggkopplingar när kablarna togs bort.
Startmotorn går runt, alla lampor lyser, blinkers, bromsljus etc funkar klanderfritt. Inga säkringar trasiga. Har kollat tändstiften, och bytt. Ingen skillnad.
Har konstant spänning på den ena kablen "röd" när jag vrider tändningsnyckeln, men ingenting på den andra (gul svart). Om jag har kopplat rätt i hjärnan så torde båda vara + och chassit agera jord, men då borde väl båda ha spänning? Sen känns det underligt att ena kabeln till spolen har konstans spänning, borde den inte få det när jag vrider runt startknappen?
Pust..
MYCKET TACKSAM FÖR TIPS!
Bygget har nu slagit totalt tvärstopp.
Modifierade ju i princip hela elsystemet i vintras. Tagit bort massor med kablar, förlängt och kortat av. När jag drog om allt testade jag varje delsystem för sig, allt utom gnistan. Nu hade jag tänkt provstarta idag, men ville först kolla att jag hade gnista. Så var självklart inte fallet, hade det på känn

Försöker reda ut hur fasen kablarna skall gå till tändspolarna, men blir inte särskilt klok. Den gulsvarta går in i tändboxen och förblir gulsvart. Den röda å andra sidan verkar ändra färg på vägen?! Fattar typ noll av kopplingsscheman.. När jag mäter på kablarna finner jag att den röda blir svart/vit i tändboxen, dvs sammankopplad med vevstakspositionssensorn. Om detta är rätt eller ej? Jadu..
Misstänker att felet kan vara sammankopplat med att jag rev bort en mängd kablar, bl.a. till larmsystemet som inte finns installerat. Vissa av dessa kablar var bryggkopplade, men detta löste jag med nya bryggkopplingar när kablarna togs bort.
Startmotorn går runt, alla lampor lyser, blinkers, bromsljus etc funkar klanderfritt. Inga säkringar trasiga. Har kollat tändstiften, och bytt. Ingen skillnad.
Har konstant spänning på den ena kablen "röd" när jag vrider tändningsnyckeln, men ingenting på den andra (gul svart). Om jag har kopplat rätt i hjärnan så torde båda vara + och chassit agera jord, men då borde väl båda ha spänning? Sen känns det underligt att ena kabeln till spolen har konstans spänning, borde den inte få det när jag vrider runt startknappen?
Pust..
MYCKET TACKSAM FÖR TIPS!