Ingen gnista på byggprojektet..

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Bygget har nu slagit totalt tvärstopp.

Modifierade ju i princip hela elsystemet i vintras. Tagit bort massor med kablar, förlängt och kortat av. När jag drog om allt testade jag varje delsystem för sig, allt utom gnistan. Nu hade jag tänkt provstarta idag, men ville först kolla att jag hade gnista. Så var självklart inte fallet, hade det på känn :huvet

Försöker reda ut hur fasen kablarna skall gå till tändspolarna, men blir inte särskilt klok. Den gulsvarta går in i tändboxen och förblir gulsvart. Den röda å andra sidan verkar ändra färg på vägen?! Fattar typ noll av kopplingsscheman.. När jag mäter på kablarna finner jag att den röda blir svart/vit i tändboxen, dvs sammankopplad med vevstakspositionssensorn. Om detta är rätt eller ej? Jadu..
Misstänker att felet kan vara sammankopplat med att jag rev bort en mängd kablar, bl.a. till larmsystemet som inte finns installerat. Vissa av dessa kablar var bryggkopplade, men detta löste jag med nya bryggkopplingar när kablarna togs bort.

Startmotorn går runt, alla lampor lyser, blinkers, bromsljus etc funkar klanderfritt. Inga säkringar trasiga. Har kollat tändstiften, och bytt. Ingen skillnad.

Har konstant spänning på den ena kablen "röd" när jag vrider tändningsnyckeln, men ingenting på den andra (gul svart). Om jag har kopplat rätt i hjärnan så torde båda vara + och chassit agera jord, men då borde väl båda ha spänning? Sen känns det underligt att ena kabeln till spolen har konstans spänning, borde den inte få det när jag vrider runt startknappen?

Pust..

MYCKET TACKSAM FÖR TIPS!

Röven! Fixart :D

Min lilla fina piant ritning redovisar den mätning jag gjorde.
Dvs den röda kabeln i tändspolen har kontakt med en svart/vita i ecu:n.
Om jag tolkar det rätt så borde den istället vara kopplad med den grön/röda i ECU:n?

Ngnstans har jag klåpat mig. Frågan är: Kan jag klippa den röd/gröna ifrån ecun, dra en separat kabel till spolen och testa? Det är ju mer skit som hänger ihop med den grön/röda kabeln.

Bifogat

• panzaa_kabel2.JPG
    panzaa_kabel2.JPG
    52.6 KB · Visningar: 64
  • panzaa_kabel.JPG
    panzaa_kabel.JPG
    51 KB · Visningar: 73
Om jag har fattat det rätt så är det kopplat enligt den blå streckade linjen idag, dvs röd kabel från tändspolen är kopplad till vit/svart kabel. Borde det funka om jag kopplade förbi direkt ifrån TDI-enheten direkt till spolen, dvs kopplar på den grön/röda?

När jag mäter i den röda kabeln på spolen har jag konstant batterispänning när jag vrider på tändningsnyckeln, men ingen spänning alls på den gul/svarta. Är det bara + som går till spolarna, dvs röd och /guls/svart kabel till spolarna, jorden sker genom tändkablarna via tändstiftet ned i cylindern?

Bifogat

• panzaa_kabel3.JPG
    panzaa_kabel3.JPG
    40.9 KB · Visningar: 52
Om jag har fattat det rätt så är det kopplat enligt den blå streckade linjen idag, dvs röd kabel från tändspolen är kopplad till vit/svart kabel. Borde det funka om jag kopplade förbi direkt ifrån TDI-enheten direkt till spolen, dvs kopplar på den grön/röda?

När jag mäter i den röda kabeln på spolen har jag konstant batterispänning när jag vrider på tändningsnyckeln, men ingen spänning alls på den gul/svarta. Är det bara + som går till spolarna, dvs röd och /guls/svart kabel till spolarna, jorden sker genom tändkablarna via tändstiftet ned i cylindern?

Gul/svart går till -polen på spolen, röd till +polen på spolen. Kollade precis nu då jag har allt isärplockat och lättillgängligt.
Har du rätt avstånd på pickupen (vevaxelsensorn)?? Ska vara 0,8 mm, tidigare angavs 1,0 mm.

Last edited:
Tack!

Har du konstant spänning på den röda kabeln, eller bara späning när tändimpulsen kommer?

Jag har ju som sagt konstant spänning vilket gör mig lite förvirrad.
Var kollar jag avståndet?

Gul/svart skall väl kopplas till den högra anslutningen på spolen?

När jag mätte med multimetern har jag kontakt (krets) från den röda kabeln ända ned till anslutningen på vevaxelsensorn under motorn. Detta känns jävligt underligt. Å andra sidan har jag ingen kontakt mellan röd/gröna kontaken (den som går in i tändboxen) och den röda kabeln. Snurrig är bara förnamnet ;)

Tack som fasen för hjälpen!

Det jag främst funderar över är hur fasen jag mäter om den svart/gula kabeln jordar?
För det är det som sluter kretsen när jag funderar lite. Hur fasen skall jag koppla multimetern? Den röda kabeln har ju konstant matning vilket verkar vara i sin ordning.

Den gul/svarta skall ju jorda vilket leder till att gnistan "släpps" från tändspolen, dvs en krets bildas.

Avståndet kollas mellan svänghjulets "lilla pigg" och sensorn. Jag är inte hemma på el så jag vågar inte svara på dina andra frågor men gul/svart går till spolens hö anslutning (sittande på hojen) märkt -. Röd är således +. Spolens anslutningar sitter framåtriktade (i färdriktningen). På min spole är dom märkta + och -. Jag har ju inte originalspolen och kommer inte ihåg hur org. är monterad.

Om du mäter över spolen då? Mellan röd och gul/svart? Kan ju tänkas att den bryter på minusen för varje tändpuls kanske?
Du bör ju ha kontakt mellan röd/gröna och röda enligt det där schemat iaf, kolla anslutningspunkterna igen.
Ohm-mäter du eller pipmäter? (Ohm-mät alltid, det är tillförlitligare än pipet)

Avståndsmätningen är jag osäker på, en vild gissning är att det sitter en fastmonterad pickup i vevhushöljet (eller vad fan det heter) och en magnet (eller liknande) som snurrar med på vevaxeln. Ställ dem mot varandra (=impuls) och mät avståndet med bladmått.
tror jag, någon får gärna bekräfta det innan det kan ses som ett råd.

VM i parenteser där. Nåja.

Tack för svaren.

Vi har försökt eliminera alla tänkbara felkällor ikväll, men inte hittat något fel.
Jag provade att kortsluta kabelarna som kommer från pickupen i kontakten som går in till tändboxen och drog runt startmotorn, men ingen gnista.

Om jag har fattat det rätt så styr pickupen jordningen av den svart/gula kabeln?
Dvs en krets bildas mellan röd och svart/gul kabel i spolen. Detta resulterar i "strömstöt" från spolarna till tändstiften - en gnista bildas.

Bildas en spänning i kablarna som går från pickupen in till tändboxen?
Vi testade att mäta på dessa kablar från pickupen, men fick ingen spänning. Ej heller en krets mellan dessa när motorn drogs runt.

Jag har ju inte rört pickupen alls när jag tog bort motorkåpan, kan den ändock flytta på sig så att avståndet förändras? Går det att kontrollera funktionen hos pickupen utan att ta av kåpan (har fyllt på olja och monterat packning så det är lite strul med att kolla).

Tack på förhand!

Bifogat

• panzaa_kabel4.JPG
    panzaa_kabel4.JPG
    89.8 KB · Visningar: 56
Tack för svaren.

Vi har försökt eliminera alla tänkbara felkällor ikväll, men inte hittat något fel.
Jag provade att kortsluta kabelarna som kommer från pickupen i kontakten som går in till tändboxen och drog runt startmotorn, men ingen gnista.

Om jag har fattat det rätt så styr pickupen jordningen av den svart/gula kabeln?
Dvs en krets bildas mellan röd och svart/gul kabel i spolen. Detta resulterar i "strömstöt" från spolarna till tändstiften - en gnista bildas.

Bildas en spänning i kablarna som går från pickupen in till tändboxen?
Vi testade att mäta på dessa kablar från pickupen, men fick ingen spänning. Ej heller en krets mellan dessa när motorn drogs runt.

Jag har ju inte rört pickupen alls när jag tog bort motorkåpan, kan den ändock flytta på sig så att avståndet förändras? Går det att kontrollera funktionen hos pickupen utan att ta av kåpan (har fyllt på olja och monterat packning så det är lite strul med att kolla).

Tack på förhand!

Du kan mäta både signal från pickup och till spolen genom att sätta multimetern i växelspänning, dock får du inga vättiga värden men får du något som fladdrar brukar det betyda att du har varvtalssignal eller brytande minus på spolen.

För en apa som inte fattar ngt.. :confused:
Vilken av dessa?

Bifogat

• panzaa_kabel5.JPG
    panzaa_kabel5.JPG
    22.7 KB · Visningar: 49
Last edited:
Ett litet rövsmörs diagram till

Bifogat

• panza_koppling1.JPG
    panza_koppling1.JPG
    180.7 KB · Visningar: 46
Besten lever!!!

Klåparn (läs jag) hade av någon anledning missat en kabel från pickupen till tändboxen.
STORT tack till alla för hjälpen!

Skönt att det löste sig och kör försiktigt !!!!!!

Tur att det var något så enkelt som skit bakom spakarna. :D

Haha faktiskt sanning med modifikation. Det var ju jag idioten som dragit elen.
Rövsmöret är borta och har ersatts med kånkelbär i full blom!
[YOUTUBE-ID]_yVrjPv-n1Q[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...