Probotector
Piratiserad
Har en Kawasaki KLX650R som dog för ett tag sedan under färd. Har kommit fram till att den ej har gnista. Då har jag mätt tändspolen som det står i verkstadspapprena och då får jag:
Primary winding resistance: 1,2 ohm (riktvärde: 0.14-0.22)
Secondary winding resistance: 4 kiloohm (riktvärde: 3,8-5,8)
Vet ej vad det heter på svenska så jag har skrivit direkt ifrån papprena.
Primary är alldeles för hög som ni ser (1 ohm för högt) och enligt papprena så ska man byta tändspolen om något skiljer sig från deras uppgifter men vad jag undrar är kan detta orsaka att den inte tänder och hur kommer det sig att den har fått ett för högt värde? jag är med på för låga värden att något gått sönder inuti men ett för högt värde?
Sedan har jag haft problem med ljuset på hojen. Det är så här att om jag har parkeringsljuset igång fungerar allt prima, om jag sätter igång halvljuset lyser både bakljus och instrumentbelysningen väldigt svagt och blinkersen fungerar ej. Helljuset lyser knappt alls när jag sätter igång det. Bromsar jag lyser framlampan riktigt svagt. Anar att detta har något med generatorn att göra och jag får för mig att det är som på en bil att kolet har blivit slitet men jag hittar inget kol när jag går igenom sprängskisserna så jag undrar vad den kan ha istället och om det är något man kan byta?
Sedan undrar jag om ni har några förslag om det finns andra saker som kan orsaka detta med både att den ej tänder och att den verkar ge dåligt med ström?
Hojen har förövrigt enbart generator och kick. Tändhatt och tändkabel är det inget fel på och jag testar med ett helt nytt tändstift. Framlampan är av typ h4 60/55 watt (kanske lite för stark för generatorn?). Förra ägaren har förövrigt bytt tändspolen.
Primary winding resistance: 1,2 ohm (riktvärde: 0.14-0.22)
Secondary winding resistance: 4 kiloohm (riktvärde: 3,8-5,8)
Vet ej vad det heter på svenska så jag har skrivit direkt ifrån papprena.
Primary är alldeles för hög som ni ser (1 ohm för högt) och enligt papprena så ska man byta tändspolen om något skiljer sig från deras uppgifter men vad jag undrar är kan detta orsaka att den inte tänder och hur kommer det sig att den har fått ett för högt värde? jag är med på för låga värden att något gått sönder inuti men ett för högt värde?
Sedan har jag haft problem med ljuset på hojen. Det är så här att om jag har parkeringsljuset igång fungerar allt prima, om jag sätter igång halvljuset lyser både bakljus och instrumentbelysningen väldigt svagt och blinkersen fungerar ej. Helljuset lyser knappt alls när jag sätter igång det. Bromsar jag lyser framlampan riktigt svagt. Anar att detta har något med generatorn att göra och jag får för mig att det är som på en bil att kolet har blivit slitet men jag hittar inget kol när jag går igenom sprängskisserna så jag undrar vad den kan ha istället och om det är något man kan byta?
Sedan undrar jag om ni har några förslag om det finns andra saker som kan orsaka detta med både att den ej tänder och att den verkar ge dåligt med ström?
Hojen har förövrigt enbart generator och kick. Tändhatt och tändkabel är det inget fel på och jag testar med ett helt nytt tändstift. Framlampan är av typ h4 60/55 watt (kanske lite för stark för generatorn?). Förra ägaren har förövrigt bytt tändspolen.
Last edited: