Ingen gnista och dåligt med ström?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Har en Kawasaki KLX650R som dog för ett tag sedan under färd. Har kommit fram till att den ej har gnista. Då har jag mätt tändspolen som det står i verkstadspapprena och då får jag:

Primary winding resistance: 1,2 ohm (riktvärde: 0.14-0.22)
Secondary winding resistance: 4 kiloohm (riktvärde: 3,8-5,8)
Vet ej vad det heter på svenska så jag har skrivit direkt ifrån papprena.

Primary är alldeles för hög som ni ser (1 ohm för högt) och enligt papprena så ska man byta tändspolen om något skiljer sig från deras uppgifter men vad jag undrar är kan detta orsaka att den inte tänder och hur kommer det sig att den har fått ett för högt värde? jag är med på för låga värden att något gått sönder inuti men ett för högt värde?

Sedan har jag haft problem med ljuset på hojen. Det är så här att om jag har parkeringsljuset igång fungerar allt prima, om jag sätter igång halvljuset lyser både bakljus och instrumentbelysningen väldigt svagt och blinkersen fungerar ej. Helljuset lyser knappt alls när jag sätter igång det. Bromsar jag lyser framlampan riktigt svagt. Anar att detta har något med generatorn att göra och jag får för mig att det är som på en bil att kolet har blivit slitet men jag hittar inget kol när jag går igenom sprängskisserna så jag undrar vad den kan ha istället och om det är något man kan byta?

Sedan undrar jag om ni har några förslag om det finns andra saker som kan orsaka detta med både att den ej tänder och att den verkar ge dåligt med ström?

Hojen har förövrigt enbart generator och kick. Tändhatt och tändkabel är det inget fel på och jag testar med ett helt nytt tändstift. Framlampan är av typ h4 60/55 watt (kanske lite för stark för generatorn?). Förra ägaren har förövrigt bytt tändspolen.

Last edited:
Motstånd under några ohm är inget att lita på om man mäter med ett vanligt universal-instrument
så troligtvis är primärlindningen OK, behövs bara lite kontaktmotstånd
mellan det man mäter och proberna så har man en ohm eller två.

Tändspolen verkar vara OK men det kan bli överslag inuti den när gnistan skapas.

Resistansmät pickupspolen och strömspolen för CDI:n.

Går även att resistansmäta CDI-enheten, du har nog tabell i manualen
men värdena brukar sällan stämma.

Du kan även prova att spänningsmäta över primärspolen och se om det kommer en puls när gnistan ska komma,
borde vara en växelströmspuls på 100-200volt.

Generatorn är en 3fas generator utan kol,
du har en stator med lindning och en rotor/svänghjul med magneter.
Sen likriktas och regleras spänningen elektroniskt.

Hittade bara en manual för KLX650R -93 men enligt den så ska modellen
utan batteri/startmotor ha en 1x20W lampa fram
så troligtvis är generatorn överlastad.

Har lyset någonsin fungerat som det ska?

Motstånd under några ohm är inget att lita på om man mäter med ett vanligt universal-instrument
så troligtvis är primärlindningen OK, behövs bara lite kontaktmotstånd
mellan det man mäter och proberna så har man en ohm eller två.

Tändspolen verkar vara OK men det kan bli överslag inuti den när gnistan skapas.

Resistansmät pickupspolen och strömspolen för CDI:n.

Går även att resistansmäta CDI-enheten, du har nog tabell i manualen
men värdena brukar sällan stämma.

Du kan även prova att spänningsmäta över primärspolen och se om det kommer en puls när gnistan ska komma,
borde vara en växelströmspuls på 100-200volt.

Generatorn är en 3fas generator utan kol,
du har en stator med lindning och en rotor/svänghjul med magneter.
Sen likriktas och regleras spänningen elektroniskt.

Hittade bara en manual för KLX650R -93 men enligt den så ska modellen
utan batteri/startmotor ha en 1x20W lampa fram
så troligtvis är generatorn överlastad.

Har lyset någonsin fungerat som det ska?

Tackar för svar. Så det finns inget på generatorn som man kan byta som på en bilgenerator? eller är det magneterna man kan byta?

Ska mäta det du föreslår.

Hojen är förövrigt lite speciell, KLX650R är från början en endurohoj utan hastighetmätare och det mesta så jag kan tänka mig att när det kommer till lampor och så att enduron har lite svagare saker i verkstadspapprena? framlampan fungerade inte riktigt när jag köpte den, den höll på att glappa när man körde, visade sig vara helljusomkopplaren samt ett jack på ljuskontakten. Enligt den tidigare ägaren så har den alltid fungerat bra. Det är givetvis fixat men efter det beter den sig som jag beskrivit. Tror du det kanske skulle kunna hjälpa att byta till en svagare framlampa (35/35w kanske?) och eventuellt ta bort några kontrollampor?

Tyvärr är CDI inte det lättaste att felsöka.
Har varit med om spolar som värdena varit OK,
inga överslag vid meggning osv men
ändå inte fungerat utan efter byte har det puttrat igång.

Visst kan man byta det man vill :) men det sitter inga slitdelar som kol i den,
magneter kan tappa kraft men det är inte det vanligaste.

Finns nog felsökningsinstruktioner i manualen för generatorn men
eftersom motorn inte går så kan du bara mäta lindningarna just nu.

Skulle nog prova med en 20W lampa först och se hur det går,
funkar det så 35W.

Problemet är att du har H4 och dom finns väl inte i mindre
än 35W?

Dom är inte billiga men det finns ju 15W Xenon. :)

Mät spänningen efter regulatorn och belasta systemet mer och mer
så ser du när spänningen droppar.

Var det ett glapp eller upplevde du det som ett pulserande?
Det ska tydligen sitta en kondensator som utjämnar spänningen
och lägger den av kan ljuset pulsera.

Tyvärr är CDI inte det lättaste att felsöka.
Har varit med om spolar som värdena varit OK,
inga överslag vid meggning osv men
ändå inte fungerat utan efter byte har det puttrat igång.

Visst kan man byta det man vill :) men det sitter inga slitdelar som kol i den,
magneter kan tappa kraft men det är inte det vanligaste.

Finns nog felsökningsinstruktioner i manualen för generatorn men
eftersom motorn inte går så kan du bara mäta lindningarna just nu.

Skulle nog prova med en 20W lampa först och se hur det går,
funkar det så 35W.

Problemet är att du har H4 och dom finns väl inte i mindre
än 35W?

Dom är inte billiga men det finns ju 15W Xenon. :)

Mät spänningen efter regulatorn och belasta systemet mer och mer
så ser du när spänningen droppar.

Var det ett glapp eller upplevde du det som ett pulserande?
Det ska tydligen sitta en kondensator som utjämnar spänningen
och lägger den av kan ljuset pulsera.

Jag sparar nog CDI-boxen till sist. Jag kanske nu har hittat felet:

Pickup Coil: 110 (riktvärde: 100-148)
Exciter Coil: 0 (riktvärde: 90-170) (heter den möjligtvis strömspole på svenska?)

Det står hur man monterar bort Pickup coil men inte Exciter, sitter dom i samma del?

Framlampan glappade, den släcktes och tändes lite till och från när man körde. Vickade man lite på helljusomkopplaren i halvljusläget tändes lampan en kort stund. Men det är fixat med en ny ljusomkopplare.

Tror att 35w är det lägsta för H4, tyckte jag såg en lampa för 60 kronor på ebay.

Har du 0ohm på strömspolen (Exciter-Coil) så låter det som den har brunnit och då är det inte konstigt om gnistan är borta.

Lossa generatorkåpan och kolla.

Strömspole kan vara ett passande namn, troligtvis sitter den i statorn och du får byta hela statorn. Följ kablarna och se vart dom går.

En ny statorn kan bli dyrt men kolla om du har någon lindningsverkstad i närheten som kan linda om spolen/spolarna, kanske blir billigare.

Låter som ett riktigt glapp mao så troligtvis är kondningen OK.

Prova att mät upp generatorlindningarna, kan ju ha en brunnen lindning och då minskar strömmen från generatorn. Kolla även om regulatorn verkar vara hel, det finns resistanstabell i manualen.

Har du 0ohm på strömspolen (Exciter-Coil) så låter det som den har brunnit och då är det inte konstigt om gnistan är borta.

Lossa generatorkåpan och kolla.

Strömspole kan vara ett passande namn, troligtvis sitter den i statorn och du får byta hela statorn. Följ kablarna och se vart dom går.

En ny statorn kan bli dyrt men kolla om du har någon lindningsverkstad i närheten som kan linda om spolen/spolarna, kanske blir billigare.

Låter som ett riktigt glapp mao så troligtvis är kondningen OK.

Prova att mät upp generatorlindningarna, kan ju ha en brunnen lindning och då minskar strömmen från generatorn. Kolla även om regulatorn verkar vara hel, det finns resistanstabell i manualen.

Kollat statorn, finns inga synliga tecken på att den brunnit. Har läst mig till att linda om spolarna på en verkstad kostar lika mycket som en ny stator ifrån Electrexworld, enda problemet med den statorn är att den är 16-spolig, min är 11 sedan saknar deras epoxilack. Vågar man köpa en sådan eller är det kört?

Hur mäter jag lindningarna utöver att mäta från kablarna? står inget i mina verkstadspapper, bara köp nytt ungefär :(

Kollat statorn, finns inga synliga tecken på att den brunnit. Har läst mig till att linda om spolarna på en verkstad kostar lika mycket som en ny stator ifrån Electrexworld, enda problemet med den statorn är att den är 16-spolig, min är 11 sedan saknar deras epoxilack. Vågar man köpa en sådan eller är det kört?

Statorn verkar bestå av dels generator och strömspole för CDI:n.
I manualen jag har ser det ut som strömspolen är separat och har inget med generatorn att göra?

Eftersom du mätte 0ohm på exciter-coil (som borde vara strömspolen)
tyder det på att något är skumt, kan du följa kablarna och se hur det är kopplat?

Ingen aning om en 16 spoles lindning fungerar, hör med Electrexworld om dom vet att den funkar på din modell.

Lacka statorn borde inte kosta mycket och är nog att föredra när
det är vibrationer som det är i en motor.

Hur mäter jag lindningarna utöver att mäta från kablarna? står inget i mina verkstadspapper, bara köp nytt ungefär :(

Eftersom den inte går så kan du inte göra annat än är att mäta på kablarna, generatorn ska ha samma motstånd (runt 1ohm) mellan dom gula tåtarna och strömspolen (vit-röd) ska ligga på 100-200ohm.

Verkar detta schema stämma?

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    99.1 KB · Visningar: 161
Statorn verkar bestå av dels generator och strömspole för CDI:n.
I manualen jag har ser det ut som strömspolen är separat och har inget med generatorn att göra?

Eftersom du mätte 0ohm på exciter-coil (som borde vara strömspolen)
tyder det på att något är skumt, kan du följa kablarna och se hur det är kopplat?

Ingen aning om en 16 spoles lindning fungerar, hör med Electrexworld om dom vet att den funkar på din modell.

Lacka statorn borde inte kosta mycket och är nog att föredra när
det är vibrationer som det är i en motor.

Eftersom den inte går så kan du inte göra annat än är att mäta på kablarna, generatorn ska ha samma motstånd (runt 1ohm) mellan dom gula tåtarna och strömspolen (vit-röd) ska ligga på 100-200ohm.

Verkar detta schema stämma?

Det verkar som strömspolen (exiter coil) sitter i statorn medan Pickup coil är separat (en liten svart metallåda längst ner i generatorkåpan). Har följt kablarna till exiter coil, dom verkar inte skadade samt att dom har ett gummihölje som är helt.

Har skickat några frågor om statorn till electrexworld men dom svarar ej. Ska testa skicka ett till mejl men jag anar att dom inte verkar veta. Det skumma är att denna stator rekommenderas nästan enbart till hojar med elstart (förutom Yamaha XT600 ifrån 84) däremot har denna modell tändningslås, varvräknare samt batteri m.m. vilket min hoj saknar samt att det finns ingen stator som rekommenderas till KLX650C (som just har allt min hoj inte har och har just 16 spolar istället för 11).

Schemat verkar stämma förutom att jag har blinkers, kontrollampor i hastighetsmätaren samt lite fler reglage än bara en av-och-på-knapp för ljuset.

Tror att 35w är det lägsta för H4, tyckte jag såg en lampa för 60 kronor på ebay.

Jag vet att 24mx.se har H4 på 35w. Men de är inte så lätta att hitta för när det är en 35w H4 brukar de kallas HS1. Men Mekonomen bör nog ha HS1 lampor!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti