Ingen gnista... husqvarna sms4 125 2010

1kTears

Ny medlem
Gick med
7 May 2020
Hoj
Husqvarna sms4 125
Har en husqvarna sms4 125 2010
Som misständer
Ibland helt död utan gnista, ibland funkar det... Misständer lite ibland.

Bytt tändstift, sett att displayen blir helt död och senare vaknar till liv... Men fortfarande ingen gnista för att lite senare ge gnista på stiftet....

Gissar på något glapp/kortis vid styret?
Men önskar det hade varit något mer konkret som en skuren kolv... Hade känts simpelt

Någon som har nått tips?

Jag skulle prova med ett annat batteri eller med kablar från ett friskt batteri, bara för att säkra att du inte har avbrott i batteriet. Ta bara inte ström från en bil med motorn igång.

Lustiga är att tidigare idag fick jag den att starta, går bra litet tag för att tvärdö då man kör och sekunden senare börja tända igen och gå okey i kanske 30 sekunder för att tvärdö en sekund sen igen,

Sen då jag skruva i den och kollar gnistan såg jag den gav ingen alls då jag drog på startmotorn och sen ge gnista en stund senare, sen dog displayen för att vakna till liv en en minut senare..

Så kan de va batteriet eller något jordfel kanske?

Det kan vara coronatråden över impellern för kolvuppstötaren som är trasig. Antingen börjar du felsöka i ena änden mha multimeter eller så sparkar du lite till på tanken - eller motorn.

Om displayen blir mörk för att helt plötsligt börja lysa - är det slut på soppa, glappkontakt, trasig ECU eller pissigt batteri? Man mäter för att veta och slippa tro.

Testade igen ikväll och gav ingen gnista... Sen 5 minuter senare ger den gnista för att minuten senare vara helt död...

Kollat och bra spänning i batteri, inget fel på jorden till motorn... Så tnändspolen eller cdi?

Något proffs som törs ge sig på en kvalificerad gissning?

Testade igen ikväll och gav ingen gnista... Sen 5 minuter senare ger den gnista för att minuten senare vara helt död...

Kollat och bra spänning i batteri, inget fel på jorden till motorn... Så tnändspolen eller cdi?

Något proffs som törs ge sig på en kvalificerad gissning?

Jag har fått löda om lödningarna i CDI-boxen vid ett tillfälle. In/utgående anslutningarna till kretskortet som "spökade". Var på en äldre maskin än din så vet inte om du kan göra det eller om du har "elefantsnor" i din. Bara en kvalificerad tanke/gissning.

Ett gammalt trick är att framkalla felet med en hårtork på CSI-boxen eller att hålla motorn igång längre kylspray på boxen eller spolen.
Ett elschema vore bra så du kan följa kablarna.
Fukt och oxid kan ställa till det i säkerhetsbrytare vid kopplingshandtag eller stöd.
Har du kollat efter oxid vid anslutningarna till tändspole och cdi-box?
Skavda eller klämda kablar runt styrhuvudet?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka