Hej,
Stötte på ett märkligt problem helt plötsligt. I söndags körde jag min Husaberg för första gången under säsongen, var ute i en dryg timme och allt fungerade kalas. I måndags vägrar den helt plötsligt att starta. Jag har inte rört hojen därimellan.
Startmotorn går, luktade soppa men ville inte tända, så jag plockade ur stiftet och bytte till ett nytt. Det gjorde ingen skillnad alls.
Har kollat stiftet samtidigt som jag försökt starta och det ger ingen gnista.
Direkt efter att jag bytt stiftet så fortsatte jag nöta på starten vilket gjorde att batteriet dog. Så jag provade att kabla igång den, ingen framgång.
Har även provat att koppla ur dödaren, ta av tändhatten och kapa tändkabeln nån mm. Självklart har jag även kollat så att ingen kontakt sitter lös, men har inte sett något konstigt.
Har provat att mäta upp pickup coil(vad det nu kallas på svenska) vilket är 100Ω och OK
Har även mätt motstånd i tändhatt vilket var 5kΩ = OK
Tändspole har spänning och det verkar inte vara kortis i den då det är 1Ω motstånd. Skall vara 0,425 - 0,575Ω vid 20grader. Mätning sker med simpel multimeter så den visar inte helt 100 exakt.
Jag får inga felkoder från FI-lampan och hojen har gått 65h totalt, så den är "knappt inkörd".
Vad bör jag börja med att byta ut härnäst? Tändhatt, tändkabel och spole?
Tips montages tacksamt
Stötte på ett märkligt problem helt plötsligt. I söndags körde jag min Husaberg för första gången under säsongen, var ute i en dryg timme och allt fungerade kalas. I måndags vägrar den helt plötsligt att starta. Jag har inte rört hojen därimellan.
Startmotorn går, luktade soppa men ville inte tända, så jag plockade ur stiftet och bytte till ett nytt. Det gjorde ingen skillnad alls.
Har kollat stiftet samtidigt som jag försökt starta och det ger ingen gnista.
Direkt efter att jag bytt stiftet så fortsatte jag nöta på starten vilket gjorde att batteriet dog. Så jag provade att kabla igång den, ingen framgång.
Har även provat att koppla ur dödaren, ta av tändhatten och kapa tändkabeln nån mm. Självklart har jag även kollat så att ingen kontakt sitter lös, men har inte sett något konstigt.
Har provat att mäta upp pickup coil(vad det nu kallas på svenska) vilket är 100Ω och OK
Har även mätt motstånd i tändhatt vilket var 5kΩ = OK
Tändspole har spänning och det verkar inte vara kortis i den då det är 1Ω motstånd. Skall vara 0,425 - 0,575Ω vid 20grader. Mätning sker med simpel multimeter så den visar inte helt 100 exakt.
Jag får inga felkoder från FI-lampan och hojen har gått 65h totalt, så den är "knappt inkörd".
Vad bör jag börja med att byta ut härnäst? Tändhatt, tändkabel och spole?
Tips montages tacksamt
