Ingen gnista crf450

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Som rubriken lyder så har jag ingen gnista på hojen (CRF450R-07).

Och eftersom att jag både är värdelös och hatar allt med el hoppas jag att någon har någon idé vad det kan vara då jag inte lyckats klura ut det ännu.

Jag har gjort följande:

Bytt CDI
Bytt Tändspole
Bytt Tändstiftshatt
Bytt Tändstift
Provat koppla bort dödarknappen.

Det enda som jag kan tänka mig är att det är antingen något kabelbrott eller att statorn har åkt, finns det något smidigt sätt att kolla statorn? Eller är det något annat jag har missat som kan vara som ställer till det?

Jordning på tändspole eller statorspolarna???

slipat rent statorspolarnas kontaktyta som löper på insidan av svänghjulet?

Slipat rent svänghjulets kontakt på utsidan som ger signalen till CDI-givaren som även den sitter i överkant på svänghjulshuset?

verkar dyrt att börja med att byta CDI-box.... :fakta

Med vänlig hälsning

Tack för dina tips, får kika på dom imorgon och se om de ger utdelning :)
Jo de var kanske lite väl att byta cdi, men fick grejerna så billigt så hellre prova och var säker :)

Statorn...jag hade en 06a som jag bytte allt på, mätte statorn, och den var inom godkända värden, ändå var det den. :) Det är nog inte helt ovanligt, resten verkar rätt tåligt.

På min KTM 520 var det svänghjulet som slutade funka. Syntes inget fel på det, men nåt måste ha hänt med magneterna. Det felet var svårt att hitta kan jag lova! :gnissla

Tack till alla svar, kikat och provat rengöra allt utan någon framgång. Så det är nog statorn som jag trodde, blir att beställa en ny på fredag och hoppas att de gör sitt :)

Provade idag att byta stator och dessvärre så kvarstår ännu problemet att jag inte får någon gnista.
Någon som har något tips om vad mer jag kan kolla?

Vill helst slippa beställa nytt svänghjul, och att den nya statorn var trasig vid leverans betvivlar jag.

Verkade mera lugnt med tips här, antar att jag får gå igenom hela kabelstammen och om jag inte hittar något kabelbrott är de väl bara prova byta svänghjulet.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!