Ingen gnista 2 cyl Boldor-80:a

Skånedan

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2013
Hoj
Honda Cb 900
Någon som har någon idé' om vad det kan vara?
2 tändspolar med varsin + och - kabel. En gul och en blå + kabel. Skiftar man den gula + kabeln mellan spolarna flyttar gnistan sig mellan cylinderparen. Dock ej med den blåa som verkar död. Har följt kabeln så gott det går men hittar inget anmärkningsvärt. Tips Tages tacksamt emot.

Dan

ja du verkar ha hittat felet (men inte var felet startar)
sno stömmen från från den gula till andra spolen eller leta reda på varför den blå inte har någon spänning
(det är miuskabeln som som styr gnistan)tändning på ström på spolarna

ja du verkar ha hittat felet (men inte var felet startar)
sno stömmen från från den gula till andra spolen eller leta reda på varför den blå inte har någon spänning
(det är miuskabeln som som styr gnistan)tändning på ström på spolarna

Tack för tipset.
Börjar fundera på om man skulle låta byta det mesta på elsystemet när ändå hela hojen ska renoveras. Det var ingen rolig syn det som fanns bakom framlyktan.
Någon som har tips på någon som kan ta sig an ett sådant "case" i västra götaland?

HAHA - Humor!

Nu ska vi se, jag borde ha ett elschema till den där, har nämligen genomlidit en total ombyggnad av elsystemet på en CB900f -80.
Nu minns jag inte i huvet exakt vad som kan spöka, men jag skulle börja kolla kablarna/kontakterna.
När väl dom är uteslutna kan man titta på delarna (CDI'erna) som dom är kopplade till.
Om det var ett jord-fel borde 4:an va död med.

Honda_Motorcycle_CB750F_Ciruit_Diagram.jpg

Bak vid batterier sitter det 2 st. små aluminium "boxar" prova att skifta dem och kolla om gnistan flyttar sig. Isf. byt den trasiga!

Det är tändnings boxar...."dåtidens cdi"....

Bak vid batterier sitter det 2 st. små aluminium "boxar" prova att skifta dem och kolla om gnistan flyttar sig. Isf. byt den trasiga!

Det är tändnings boxar...."dåtidens cdi"....

Om felet inte flyttar på sig, så får du kolla de 2 pickupper som sitter på höger sidan av vevaxeln

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!