Ingen gilltig trafikförsäkring på bana med IF

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Suck.... satt & läste lite i IF´s finstilta om regler och undantag.... ändring för i år är att deras trafikförsäkring inte gäller på inhägnad bana... dvs. man kan inte ha IF om man vill köra på bana.... även om det är broms & kurv teknik som ska tränas med SMC eller vem som än håller i det.... :(

Då trafikförsäkring är ett krav om man ska köra med hojen på bana så blir det ju till att leta vidare i försäkrings djungeln..... Trygg Hansa var rena skämtet.... trafikförsäkring för priset av en halvförsäkring på IF. :kocko

Någon som kan tipsa om bolag som ger bra pris om man bor i storstad & inte haft kortet så länge?? :va

Folksam

Folksam har jag och jag betalar ca: 6000:-/år/halv med möjlighet att ställa av. Jag kör en Suzuki RF 9000R -94 och har haft kortet sedan september förra året.

Jag väntar på svar ifrån dem... de kunde inte svara på rak arm om deras trafikförsäkring gällde på bana..... :confused:

annars så är de ganska vettiga i pris... runt 1500kr/mån för halvförsäkring!

mankan skrev:
Folksam har jag och jag betalar ca: 6000:-/år/halv med möjlighet att ställa av. Jag kör en Suzuki RF 9000R -94 och har haft kortet sedan september förra året.

Ok... ja, TH är så dyra ändå så de är inte aktuella för min del!!

Ska se vad folksam säger, om deras gäller... annars så får man väl leta vidare....

Rundningsmärke skrev:
Inte TH heller, fast på "bankörningar" anordnade av SMC går det bra.

/A

Ulvheden skrev:
Ok... ja, TH är så dyra ändå så de är inte aktuella för min del!!

Ska se vad folksam säger, om deras gäller... annars så får man väl leta vidare....

folksam verkar vettiga jag fick 992kr på två olika r1-98 or trafik / månad ställa av och på hur som helst!

23år centrala gbg mc kort 2 år

ulvheden... folksams försäkring gäller på bankörning, dvs: träning..
inte tävling eller träning INFÖR tävling!
men på sydskånes emse´s körningar gäller det.
jag har kollat upp det noga, pratat med rätt folk.
inte idioterna i "växeln". :D

Perfekt, precis det jag ville veta!! :tummenupp

Då är det folksam som får äran iår!! :hihi

McRae skrev:
ulvheden... folksams försäkring gäller på bankörning, dvs: träning..
inte tävling eller träning INFÖR tävling!
men på sydskånes emse´s körningar gäller det.
jag har kollat upp det noga, pratat med rätt folk.
inte idioterna i "växeln". :D

Ulvheden skrev:
Suck.... satt & läste lite i IF´s finstilta om regler och undantag.... ändring för i år är att deras trafikförsäkring inte gäller på inhägnad bana... dvs. man kan inte ha IF om man vill köra på bana.... även om det är broms & kurv teknik som ska tränas med SMC eller vem som än håller i det.... :(

Då trafikförsäkring är ett krav...............

?? :3freak skit i försäkringen... ta en racelicens o kör me de riktiga förarna!
jag fattar inte varför folk ska ha försäkringar med sig in på racerbanorna.... det har ju bara blivit dyrare för alla iom. att folk gör så! DYRARE för alla som åker hoj! undantaget glidare+guldvingar osv.
tack för ordet. :yoparty

flemming skrev:
?? :3freak skit i försäkringen... ta en racelicens o kör me de riktiga förarna!
jag fattar inte varför folk ska ha försäkringar med sig in på racerbanorna.... det har ju bara blivit dyrare för alla iom. att folk gör så! DYRARE för alla som åker hoj! undantaget glidare+guldvingar osv.
tack för ordet. :yoparty
Tror inte seriösa licensförare skulle uppskatta det... lätt o träna då om det ska köras slalom mellan alla sniglar :kocko

WASP skrev:
Tror inte seriösa licensförare skulle uppskatta det... lätt o träna då om det ska köras slalom mellan alla sniglar :kocko

näe det e sant....
precis som om elitseriens hockeyspelare skulle vilja ha skolklasser på friluftsdag på isen samtidigt som dom tränar... alltså... har man bantider för stoppklossar... och bantider för gasglada.. inte allmänhetens gytter där alla får chansen.... att va ivägen....
:)

De fakto så är det såhär: Har jag betalat för ett försäkringsskydd som gäller när jag är ute på banan så höjer man inga premier om man vurpar, man har helt enkelt rätt till ersättning eftersom man har betalt för skyddet. Om man skenförsäkrar så är det en annan sak....

//jaG

flemming skrev:
näe det e sant....
precis som om elitseriens hockeyspelare skulle vilja ha skolklasser på friluftsdag på isen samtidigt som dom tränar... alltså... har man bantider för stoppklossar... och bantider för gasglada.. inte allmänhetens gytter där alla får chansen.... att va ivägen....
:)

Ducatiracer skrev:
TH´s helförsäkring täcker olycka under trafikövningar (typ bankörning med bike-events). :fakta

De har vänt i år i den frågan. Det har de flesta bolagen gjort, samt att IF (som även nämns i första inlägget) inte gör som de andra bolagen, dvs UNDANTAG FÖR SMC:s Fortbildningar/avrostningar/kurser.

Förtydligande.
IF säger nej till SMC:s samtliga arrangemang som sker på Inhängnat Tävlingsområde. På annat område än Inhängnat Tävlingsområde är det OK, dock.
ALLA andra bolag säger JA till samtliga av SMC:s arrangeman även om de sker på tävlingsområde.

Är det annan bankörning tipsar jag er om att ta kontakt med DITT försäkringsbolag och kolla läget först för hänvisar de i avtalet till lagtexten ang trafikförsäkringen så gäller inte din trafikförsäkring på Tävlingsområde. För i lagen står att trafikförsäkringen inte gäller på TÄVLINGSOMRÅDE. Be gärna att får prata med nån beslutsnisse eller få erat OK skriftligt för att vara på den säkra sidan.

Jag har haft kontakt med SMC i frågan IF idag.

Last edited:
Ok... när jag pratade med IF så sa de att deras trafikförsäkring inte gällde överhuvud taget vid bankörning, körning på inhägnad bana!

Sedan om det var tävlingsområde eller ej, det hade ingen betydelse.... är det inhägnad bana så gäller inte deras trafikförsäkring!

Detta är vad handläggaren på IF meddelade mig.... så det är lite konstigt om de säger olika beroende på vem man pratar med....!! :va

Jag tänker iaf inte chansa, man kan även läsa detta på deras hemsida.

Jag tänker iaf inte chansa, byter bolag iår!

Bluegreengrey skrev:
De har vänt i år i den frågan. Det har de flesta bolagen gjort, samt att IF (som även nämns i första inlägget) inte gör som de andra bolagen, dvs UNDANTAG FÖR SMC:s Fortbildningar/avrostningar/kurser.

Förtydligande.
IF säger nej till SMC:s samtliga arrangemang som sker på Tävlingsområde (inhängnat är inte grejen utan om det är tävlingsoråde eller ej). På annat område än Tävlingsområde är det OK, dock.

Ja, det är ju imponerande att man från F-bolagens (IF) sida modsätter sig Regerings önska om att verkliggöra 0-visionen.

SMC står om någon för vettigt trafik säkerhets tänke. Ett jättestort jobb och satsning i 2004 är sat i värk for att vi sporthojs folk ska lära att klara oss vettigt i trafikken och unvika olyckor - som i sin tur koster F-bolagen så mycket pengar.

Ett stort tack från min sida till alla F-bolag (If undantagit tills vidare) som stödjar och samarbeter med SMC (oss), för att vi kan bli bättra att handtera våre MCs i trafik. Speciellt mina barn är tacksamma!

Det börjar bli dags för att våre politikera - ska se till att lagstifta om flera banor och möjlighet för att vi under ordnade formaer kan få lite adrenelin ur kroppen - då blir det lite lungnera på Bågesundzzvägen oxå...

Ulvheden skrev:
Ok... när jag pratade med IF så sa de att deras trafikförsäkring inte gällde överhuvud taget vid bankörning, körning på inhägnad bana! .
Nu blir jag osäker, fick höra detta på SMC introkurs men kanske missförstod jag. återkommer om jag får ett bättre besked i detta.
EDIT: Johan FÖK bekräftar längre ned att jag missförstått!

Ulvheden skrev:
Sedan om det var tävlingsområde eller ej, det hade ingen betydelse.... är det inhägnad bana så gäller inte deras trafikförsäkring!

Detta är vad handläggaren på IF meddelade mig.... så det är lite konstigt om de säger olika beroende på vem man pratar med....!! :va .
Förvånar inte mig ett dugg. Till en vän sa de att de stöder alla SMC arrangemang (avrostning) oavsett det är på inhängnat Tävlingsområde, samt sände en folder där det stod att det var så! Rörken Ring skulle enl handläggaren vara ett sånt arrangemang! Men till SMC säger IF, NEJ vi stöder inte på inhängnat tävlingsområde.??? :va Besluten verkar inte landa utanför lednings snubbarna på IF!

Ulvheden skrev:
Jag tänker iaf inte chansa, man kan även läsa detta på deras hemsida.

Jag tänker iaf inte chansa, byter bolag iår!
Skulle inte jag heller göra om jag var du (min åsikt)!

Jag hoppas dock att IF tar sitt förnuft tillfånga för de som har IF som bolag! :dummer

Last edited:
Jag har inte varit så mycket på forumet eftersom jag har grävt ner mig i detta med hur trafikförsäkringen gäller på inhägnat tävlingsområde.

I denna tråd behövs tydligen några förklaringar:

Trygg-Hansas helförsäkring gäller INTE på åkningar typ Bike-Events. Det är bara trafikförsäkringen som gäller. Trygg-Hansas helförsäkring gäller endast på SMC arrangerade kurser på inhägnat tävlingsområde.

IF nekar ALLA vid körning på inhägnat tävlingsområde. De nekar alltså både trafikförsäkringen och vagnskadeförsäkringen. Det är dessutom väldigt viktigt att poängtera att det gäller "INHÄGNAT TÄVLINGSOMRÅDE" och inte som någon skrev bara tävlingsområde. För att ta död på ett felaktigt rykte. IF ändrade först sina villkor så att det stod att trafikförsäkringen inte gällde på bana (men de har nu rättat till detta och i deras villkor skall det stå samma saker som det står i lagen nämligen: "inhägnat tävlingsområde")

Här kommer ett inlägg från mig som förhoppningsvis svara på lite frågor. Det är egentligen ett svar på ett mail men jag publicerar det här också.

Mitt mail:

Ingen i Sverige vet vad ett "inhägnat tävlingsområde" är eftersom det inte finns något rättsfall om detta. Jag har dock pratat med Ola Schönning jurist på Trafikförsäkringsföreningen som borde vara den i sverige som vet bäst.

Hans tolkning är denna:
Eftersom det står "inhägnat" och "tävlings" anses det viktigt att båda dessa orden stämmer överens med området för att det skall klassas som "inhägnat tävlingsområde". Området måste alltså både vara inhägnat (kan vara olika former tex staket/stängsel/naturligt berg eller kulle som avgränsar området) och området måste också vara ett område avsett för tävling.

Han fortsatte:
Tex när man kör Svenska Rallyt på avlysta vägsträckor kan det antagligen inte räknas som inhägnat tävlingsområde eftersom det inte är inhägnat. (Johan: Lite ironiskt skulle man alltså kunna säga att WRC bilarna inte skulle få köra eftersom de inte har giltig trafikförsäkring).

Däremot borde Anderstorp, Gelleråsen, Sviestad och diverse motorbanor räknas som inhägnade tävlingsområden. Sturup Raceway som det inte tävlas på i modern tid borde dock inte vara inhägnat tävlingsområde. Flygplatser är det heller inte.

Troligen är det också så att även om Anderstorp skulle räknas som ett inhägnat tävlingsområde så är det antagligen inte det automatiskt dygnet runt året om, utan det är beroende på vilken verksamhet som pågår på området. Om Anderstorp skulle lägga ny asfalt på banan kommer den antagligen inte räknas som inhägnat tävlingsområde under den tiden som banan är avstängd och maskinerna jobbar. Var gränsen går när Anderstorp räknas som "inhägnat tävlingsområde" eller inte kan dock ingen svara på idag.

Slut tolkning.

Johan:
Man kan alltså inte idag säga till 100% när ett område är "inhägnat tävlingsområde" eller inte. Man får försöka fundera själv på tolkningarna och ta ett ställningstagande.

/ Johan Hellström
SMC, Försäkringskommitté

Här följer ett mail som jag precis har skickat ut till de närmast sörjande i Stockholms län.
SMC kommer att sköta informationen till hela landet.

/ Johan

----- Original Message -----
From: "Johan Hellström" <johan@freespeed.nu>
To: <smcsthlminst@yahoogroups.com>
Cc: <fok@svmc.se>
Sent: Saturday, March 27, 2004 10:48 PM
Subject: [smcsthlminst] VIKTIGT! Trafikförsäkring och Inhägnat
tävlingsområde.

Försäkringar är ett område där saker och ting ständigt förändras och det är
alltid svårt att säga vad som gäller för nästa säsong. Under vintern har det
varit mycket diskussioner om hur trafikförsäkringen gäller på inhägnat
tävlingsområde och dem diskussionerna fortsätter antagligen hela denna
säsong också. Det pågår nämligen en stor diskussion hos försäkringsbolagen
om hur man skall tolka Trafikskadelagen (TSL) och om man skall ändra i TSL
för att den skall bli tydligare i detta sammanhang. Som ni säkert alla vet
så styr Trafikskadelagen hur och när trafikförsäkringen gäller. Tyvärr finns
det inga prejudikat på trafikförsäkringsskador och inhägnat tävlingsområde
så ingen i Sverige vet vad ett inhägnat tävlingsområde är eller vid vilka
förutsättningar som trafikförsäkringen gäller på ett inhägnat
tävlingsområde. Det är därför som försäkringsbolagen idag kan ha olika
inställning/tolkningar av om trafikförsäkringen gäller eller inte gäller.

Det som gäller idag (och antagligen för hela denna säsong) är följande:
If har bestämt sig för att tolka TSL som om att trafikförsäkringen inte
gäller på inhägnat tävlingsområde. Med anledning av detta bestämde TSK
(trafiksäkerhetskommittén i SMC) förra helgen att SMC kommer att neka alla
deltagare som har sin motorcykel försäkrad hos if och där kursen/aktiviteten
sker på ett område som kan klassas som "inhägnat tävlingsområde". Detta
resulterar förstås också i att om man skall jobba som instruktör på ett
inhägnat tävlingsområde kan du inte ha IF som försäkringsbolag.

Har du motorcykeln försäkrad i if och vill köra på bana i sommar finns bara ett råd.
BYT FÖRSÄKRINGSBOLAG.

Tittar vi på lite längre sikt (kanske denna, kanske nästa säsong) finns det
risk för att fler f-bolag gör samma tolkning som if. Det positiva idag är
att de övriga (sex) försäkringsbolagen ser positivt på SMC arrangerade
kurser och väldigt antagligen kommer att låta trafikförsäkringen gäller även
på inhägnat tävlingsområde om det är arrangerat av SMC.

(De övriga 6 försäkringsbolagen är: Trygg-Hansa, Länsförsäkringar, Bilsport
o MC, Folksam, SalusAnsvar, Tennant)

Har du frågor tveka inte att maila mig!

/ Johan Hellström
SMC, Försäkringskommitté

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Carola Eriksson [mailto:carola.eriksson@opentext.se]
Skickat: den 29 mars 2004 10:51
Till: Johan Hellström
Ämne: Re: SV: Rörken och försäkringar...

Hej Johan,

Jag vet att många vill ha info kring försäkringar och IF.

Min snabba fråga har med det att göra på sätt o vis.

Jag vill minnas att Maria Nordin (på introkuseen nämnde) i frågan IF
och inhängnat område/tävlingsområde, fick backa på att säga nej till
att TF inte skulle gälla så fort området man befann sig på var
inhängnat på ett eller annat sätt och rätta till det till att det
handlade om Tävlingsområde eller inte och inte att det var inhängnat
eller inte.

Skulle du kunna bekräfta detta i ett mail till mig och/eller i tråden
på Sporthoj.com:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=38366

MVH

Carola Eriksson

----------------------------------------------------------------------
Kom till den Nordiska FirstClass konferensen den 23 April.
Läs mer om hur du anmäler dig på www.opentext.se.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!