Ingen ersättning för utrustning?

haha ja du får gärna le lite åt mig, jag vet att jag e typ bäst på att krascha på banan, framförallt förra året då gick ingenting bra, men det känns som att krascher ingår på banan så och de e ju inte alltid ens eget fel att man går omkull, man kan faktiskt bli påkörd vilket jag blivit också.

Men det känns som att det är väldigt mycket försäkringsbedrägerier när det gäller hojar och då blir det dyrt men det är fan inte mitt fel jag använder bara mina hemförsäkring som jag så snällt betalar för att det ska täcka t ex sånt här.. Det är ju därför man skaffar sig försäkring, vad ska man annars med den till?

Det där luktar lite unket:va

vad du skall göra är att anmäla det som personskada. på så sätt så har du det med dig ifall du får senskador senare samt att du får på utrustningen samtidigt .. lita inte på läkarens ord. mig skickade dom på röntgen men konstaterade bara att det inte var skellettskada . jag gav mig dock inte. nu ett år senare sitter jag med stelopererad tumme.. och hade inte fått en krona från folksam om jag inte varit på om tummen och anmält det som personskada.. jag hade nämligen endast halvförsäkring. så hojen täcktes ju inte ändå. även skrubbsår och stukade handleder räknas som personskada.. tänk på det

dvs kan jag anmäla det, "så de är medvetna om min handled osv" utan att få doktorsintyg? Kan jag lika bra köra din historia som inlägg.

....betalade de glatt ut trots att du kört på bana eller utelämnade du den detaljen när du ansökte om ersättning?

Första gången jag bör ut allting kraschade jag på gatan och då klippte dem sönder sakerna. Andra gången var jag på banan och blev påkörd av annan person. När jag har kört på banan har jag uppgett att det är i utbildnings syfte, vilket det också varit då jag inte tävlar eller tränar för race och då går det på hemförsäkringen. Dem har även ringt arrangör och instruktörer för att få det bekräftat och då har det inte varit några problem alls.

Last edited:
dvs kan jag anmäla det, "så de är medvetna om min handled osv" utan att få doktorsintyg? Kan jag lika bra köra din historia som inlägg.

i mitt fall så sa jag att hade ont i tummen till försäkringsbolaget och att jag skulle till vårdcentral . fick hem fullmakt som jag skulle skriva på så att dom kunde hämta hem journaler om skadan ifall det skulle bli värre och senare bli tal om ersättning..

man skall alltid anmäla persomskader till sitt bolag. som ex. för fyra år sedan fick jag stålflis i ögat. fick vid tillfället ut en tusenlapp för sveda och värk. var för en månad sen hos optikern som hittade är på hornhinnan. fick då reda på varför det skaver i mitt öga ibland. ärendet ligger kvar hos FB fyra år senare. vilket innebär att jag kan få ut min ivalidisersättning för det.

vet inte om du tycker jag svamlar . men svaret på din fråga är ja. du skall säga till dom att du vid tillfället fick personskader. detta gör även att du får utrustningen på din försäkring

du sa något om att läkaren antecknade dina skador lite lätt . isåfall finns det ju såatt säga på journal. hör med ditt försäkringsbolag vad dom säger.. har du blivit personskadad skall du ha ersättning

Last edited:
i mitt fall så sa jag att hade ont i tummen till försäkringsbolaget och att jag skulle till vårdcentral . fick hem fullmakt som jag skulle skriva på så att dom kunde hämta hem journaler om skadan ifall det skulle bli värre och senare bli tal om ersättning..

man skall alltid anmäla persomskader till sitt bolag. som ex. för fyra år sedan fick jag stålflis i ögat. fick vid tillfället ut en tusenlapp för sveda och värk. var för en månad sen hos optikern som hittade är på hornhinnan. fick då reda på varför det skaver i mitt öga ibland. ärendet ligger kvar hos FB fyra år senare. vilket innebär att jag kan få ut min ivalidisersättning för det.

vet inte om du tycker jag svamlar . men svaret på din fråga är ja. du skall säga till dom att du vid tillfället fick personskader. detta gör även att du får utrustningen på din försäkring

du sa något om att läkaren antecknade dina skador lite lätt . isåfall finns det ju såatt säga på journal. hör med ditt försäkringsbolag vad dom säger.. har du blivit personskadad skall du ha ersättning

Jag är med, invaliditetsförsäkring har jag med, olyckfall eller något. 500:- i månaden. Skickade iväg ett mail till min handledare på försäkringsbolaget som har varit väldigt bra, och på min sida och berättade hur det stod till. Väntar på svar från henne, ringer henne imorgon om hon inte svarat på mailet idag, vill få skiten överstökat.

Förstår dock inte varför inte utrustningen kan gå genom helförsäkringen, eller så är det bara jag som alltid trott det :D
Weird att det ska gå genom personskador, och man måste blivit skadad för kunna få ut ersättning på kläderna?

Tack på förhand..

Jag är med, invaliditetsförsäkring har jag med, olyckfall eller något. 500:- i månaden. Skickade iväg ett mail till min handledare på försäkringsbolaget som har varit väldigt bra, och på min sida och berättade hur det stod till. Väntar på svar från henne, ringer henne imorgon om hon inte svarat på mailet idag, vill få skiten överstökat.

Förstår dock inte varför inte utrustningen kan gå genom helförsäkringen, eller så är det bara jag som alltid trott det :D
Weird att det ska gå genom personskador, och man måste blivit skadad för kunna få ut ersättning på kläderna?

Tack på förhand..

det är trafikförsäkringen som täcker det,

Hur funkar det med bilder? Klotade i helgen o vill ha ut en ny hjälm men det är inga synliga skador på själva hjälmen

Hur funkar det med bilder? Klotade i helgen o vill ha ut en ny hjälm men det är inga synliga skador på själva hjälmen

inte helt säker . vid anmäld personskada så anses hjälmen förbrukad och löses in. iallafall gjorde dom det med min. var inte heller några synliga skador men hjälm och ryggskydd löstes in till inköpspris efter uppvisande av kvitto

Det dom antagligen menar är att kläderna måste du ta via trafikförsäkringsdelen på din försäkring. Om inget annat än din mc blev skadat o du inte anmält personskadan o yrkat på ersättning för den än så har den ju inte löst ut. Brukar ju va en separat självrisk på den. Så är det iallafall på bilsportmc.

Menar du att han/du skulle betala en självrisk på vagnskada och en på personskada (trafikdelen)?
Aldrig hört talas om. 1 ärende - 1 självrisk gäller, väl? Hur det är med hemförsäkring och vagnskada vet jag inte. Kanske kan bli dubbla självrisker då det är olika försäkringar, men knappast om det är samma bolag, eller har det hårdnat på det området?

(Dubbla om det finns en motpart och man själv är vållande om inte försäkrinngen tar det).

Menar du att han/du skulle betala en självrisk på vagnskada och en på personskada (trafikdelen)?
Aldrig hört talas om. 1 ärende - 1 självrisk gäller, väl? Hur det är med hemförsäkring och vagnskada vet jag inte. Kanske kan bli dubbla självrisker då det är olika försäkringar, men knappast om det är samma bolag, eller har det hårdnat på det området?

(Dubbla om det finns en motpart och man själv är vållande om inte försäkrinngen tar det).

Om man bara skadar det egna fordonet så tar man dom skadorna via vagnskadan.
Skadar du någon annan, annans egendom eller dej själv så går det på trafikdelen i försäkringen och ja då tar bilsportmc iallafall ut självrisk både på trafikdelen och på vagnskadan.

För o knöla ihop det riktigt så:näsblod vi blev påkörda när jag satt som passagerare i en kompis bil, bland annat gick min mobil sönder. För o få ersättning för den så fick jag ta den på min egna hemförsäkring,betala självrisk, o sen kräva självriskpengarna från trafikdelen hos det försäkringsbolag som killen hade som körde på oss:jisses

Last edited:
Man ska ha hemförsäkring och moppeförsäkring hos samma försäkringsbolag. Går man omkull och det är personskador så täcker trafiken utrustningen, inga personskador så går hemförsäkringen in och betalar.
För att slippa bråk vem som ska betala så underlättar det om man har samma bolag på sina försäkringar.

Man ska ha hemförsäkring och moppeförsäkring hos samma försäkringsbolag. Går man omkull och det är personskador så täcker trafiken utrustningen, inga personskador så går hemförsäkringen in och betalar.
För att slippa bråk vem som ska betala så underlättar det om man har samma bolag på sina försäkringar.

Synd att det lät som mannen som svarade när jag ringde Folksam skulle döda mig.. Han ville visst inte försäkra min ninja på 25kw.

Sitter i luren nu, visar sig att handledaren på salusansvar varit sjukskriven i 2dagar nu...
Hjälmen får jag ut genom Salus, men för att få ut något på övrig utrustning måste det gå genom.. Trafikförsäkringen? Om jag inte hörde fel ELLER, personskadeförsäkringen som genom den klassiska "Skadeanmälan - motorfordon"-banketten fyller man i om "personskador".. Ser ut att lösa sig om inget annat :)
Ingen extra självrisk behövs för det här. Just det, sista alternativet enligt honom var att man tar det genom hemförsäkringen. Perfa! :tummenupp

Tack för all hjälp so far, :)

Har också anmält skadat skinnställ och hjälm efter en vurpa och fick precis meddelandet att de (folksam) inte kan betala ut några pengar då jag inte kan styrka mina grejer med kvitto. Jag vet att jag borde sparat kvittona, men de är borta. Borde det inte räcka med att jag har kort på mig själv när jag har på mig sakerna och att jag kan visa upp det trasiga stället och hjälmen?

En tanke bara vid alla olyckor- åk in på akuten då blir det dokumenterat, Landstinget är inte speciellt intresserad av att skriva intyg till olika försäkringsbolag,upplevt av egen erfarenhet

Tack på förhand..

När jag la ikull på Gälleråsen under Bikeweek -07, så fick jag ersättning för skador på ställ, handskar, stövlar och hjälm genom min hemförsäkring.
Fick inga skador ska tilläggas.

Fick dock förklara för handläggaren att det inte var fråga om någon träning inför rece eller liknande körning jag hade varit på, så då var allt ok :tummenupp

Har också anmält skadat skinnställ och hjälm efter en vurpa och fick precis meddelandet att de (folksam) inte kan betala ut några pengar då jag inte kan styrka mina grejer med kvitto. Jag vet att jag borde sparat kvittona, men de är borta. Borde det inte räcka med att jag har kort på mig själv när jag har på mig sakerna och att jag kan visa upp det trasiga stället och hjälmen?

Jag hade kvitto på allt utom stället.
Jaha, sa handläggaren, vadkan det här vara värt då?

Ärlig som jag är så sa jag att jag köpt det begagnat för 3500:-...

Då slog han upp blocket och lyckades hitta ett exakt likadant ställ, som kostade just 3500:- :tummenupp

Så då skulle jag få 3500:- och lämna ifrån mig stället, eller behålla det och få 1500:- till att laga det. Jag valde det senare eftersom jag fått pris på 500:- att laga det hos en skräddare:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...