Ingen el på Knutstorp!!!!!!!!!!!!!!!

Inte specifikt för Knudan men - hur kan det vara en sån stor grej det här med elen. Det låter på vissa som om det handlar om flera hundra kronor per person. Allvarligt?! El kostar under en krona kilowatttimmen. Drar du 100 kilowatt på ett par dagar så ligger du banne mig i och har på däckvärmare och microvågsugn dygnet runt och då kostar det kanske 70 spänn...

Don Quixote skrev:
Inte specifikt för Knudan men - hur kan det vara en sån stor grej det här med elen. Det låter på vissa som om det handlar om flera hundra kronor per person. Allvarligt?! El kostar under en krona kilowatttimmen. Drar du 100 kilowatt på ett par dagar så ligger du banne mig i och har på däckvärmare och microvågsugn dygnet runt och då kostar det kanske 70 spänn...

Håller fullt med dig, men i ärlighetens namn så är distributionsanläggningen inte helt gratis den heller och det ska banägaren också räkna in i sina kostnader. Däremot 400 Kr för en dags el är lite löjligt :)

//H

sepahewe skrev:
De har begärt in offert från SydKraft för att bygga ut elförsörjningen till anläggningen och summan är i storleksordningen av en halv miljon vilket, enligt honom, ägarna inte vill satsa på.

//H

kan ju inte annat än bli trött, vad tror de eg.? Blunda o så försvinner problemet?

sälj banan om ni nu inte har något intresse av att driva den

Bojkott, säger jag bara. Varför "gynna" föreningar som inte lägger ner arbete och engagemang för att ordna ett bra arrangemang? Dags för förarna att kräva saker och ting, tycker jag.

Har ledningarna blivit sämre med åren? Det har ju funkat på sm-tävlingar jag varit på 01-03.
Sen ÄR det inte hyllingems fel att banägaren krånglar..

oFFkeFF skrev:
Öhh, nej, 102dB statisk mätning ska klara 95dB förbifart.

Det beror helt på den specifika hojen, det finns ingen given översättningskonstant. En förbipasserande hoj genererar ju ljud från mycket annat än bara ljuddämparöppningarna. "Förbifart" är dessutom ett (medvetet?) luddigt begrepp som kan innebära avstånd mellan 1-10 meter, vilket betyder många dB skillnad... :näsblod

69:an skrev:
Det beror helt på den specifika hojen, det finns ingen given översättningskonstant. En förbipasserande hoj genererar ju ljud från mycket annat än bara ljuddämparöppningarna. "Förbifart" är dessutom ett (medvetet?) luddigt begrepp som kan innebära avstånd mellan 1-10 meter, vilket betyder många dB skillnad... :näsblod

Ja, dunkar du förbi ljudmätaren på 50cm kan det kanske bli lite värre.. Men, 102dB statiskt är det som gängse anses klara 95dB förbifart, på de ställen ljudmätarna sitter på banorna.
Insugsljud kan också göra hojar för högljudda, och som sagt var har man gjort en förbifartsmätning med en r1'a med avstängd motor på rull förbi mätaren i c:a 110km/h, vilket gav 80-85dB. Så smörj kedjorna ;)

McB skrev:
Bojkott, säger jag bara. Varför "gynna" föreningar som inte lägger ner arbete och engagemang för att ordna ett bra arrangemang? Dags för förarna att kräva saker och ting, tycker jag.
Om vi bojkottar ARC & HMS så har vi snart ingenstans att köra, elproblemet är känt och tydligen så förbrukar anläggningen mer än den är dimensionerad för.

Lösningen är att köpa egna elverk och sälja el till banägarna DYRT :tungan

McB skrev:

VA?!? SKa vi bojkotta de tävlingar som vi har slitit hela förra säsongen för att få till skott?? Det är väl att skjuta sig i foten om något?

Det är bara ett par år sen som vi hade med egna elaggregat när vi tävlade på Sviestad och det var inte kul då heller, men det är bara att bita ihop. Nu har vi ju fått en billig b-tävling och får ta det för vad det är.

Det man istället får hoppas på är väl att HMS en vacker dag får tag på rätt medlem med rätt kontakter som kan få fram ett sponsorhyres-avtal med någon som kan hyra ut aggregat. Eller varför inte om en aktiv förare kan producera mer el än nädvöndigt så kan denne ju sälja "en säkring" för en rimlig peng.

Det är ju upp till oss att göra det bästa av situationen, vi har ju fått våra b-tävlingar.

Full Laddad !

Tycker att det är mycket viktigt att ha el i depån ! tänk er själv att stå i starten med kalla däck !!! ganska psykologiskt att veta att däcken är kalla som isblock !! det kan ju bli så att det blir många av åkningar dom 2-3 första varven !!!(måste ju tänka på säkerheten i första hand)å ska man ta de lungt i början(vilket man inte kan !)och köra säkert så fins risk att man halkar ner i fältet å komma på efter-kälken !
då blir det både psykiskt och fysiskt trött av att jaga i kapp alla ?

EL ÅT ALLA FÖR SÄKERHETENS SKULL !!!!
----------------------------------------

spyan skrev:
Tycker att det .....

EL ÅT ALLA FÖR SÄKERHETENS SKULL !!!!
----------------------------------------

Det där är lika knepigt som när Mikael Skomakarn kör av banan och skyller på att det nya reglementet inte tillåter tillräckligt bra regndäck - dvs rent snickesnack. Man får väl lära sig hantera de givna förutsättningarna.

Killen som vann 600b 2001 hade bara däckvärmare ibland.

Personligen hade jag inte haft något emot ett förbud mot däckvärmare i Rookieklasserna.

Chrille skrev:
Det där är lika knepigt som när Mikael Skomakarn kör av banan och skyller på att det nya reglementet inte tillåter tillräckligt bra regndäck - dvs rent snickesnack. Man får väl lära sig hantera de givna förutsättningarna.

Killen som vann 600b 2001 hade bara däckvärmare ibland.

Personligen hade jag inte haft något emot ett förbud mot däckvärmare i Rookieklasserna.
Men du kör ju inte ens...

spyan skrev:
Tycker att det är mycket viktigt att ha el i depån ! tänk er själv att stå i starten med kalla däck !!! ganska psykologiskt att veta att däcken är kalla som isblock !!

Nu överdriver du väl lite? Du har ju två varv att få lite värme i däcken innan starten. Och det måste vara flera skapligt snabba förare som inte använder däckvärmare.

De ä bar å åk!

jag tycker att ni lägger för stor vikt på att värma

tänk på all ljummen öl man måste sätta i sig för att de saknas ström! :dummer

GSXR1100R skrev:
Nej så är det, när räknar du med att komma igång då.

Hoppas på Sviestad. Det borde gå, men det är OTROLIGT mycket nu så vi får se.

Jag gjorde ju misstaget att jag skaffade mig ett liv(utöver RR) i höstas. Det får jag sota för nu.

grandmaster skrev:
jag tycker att ni lägger för stor vikt på att värma

tänk på all ljummen öl man måste sätta i sig för att de saknas ström! :dummer

Skönt att höra att det finns folk som har ordning på prioriteringarna.

Chrille skrev:
Hoppas på Sviestad. Det borde gå, men det är OTROLIGT mycket nu så vi får se.

Jag gjorde ju misstaget att jag skaffade mig ett liv(utöver RR) i höstas. Det får jag sota för nu.
Jag fick välja mellan ett liv & RR... valde jag rätt :va

Back