Ingen efterfrågan på hojar nu?

Tror nog inte att någon fabrikatör har något intresse av att deras 10år gamla dussinhojar finns för demo hos någon märkeshandlare nej.
Där har du förvisso en poäng. Men dom kan antagligen se till så du får provköra den senaste årsmodellen. En R1 från -01 och en från -11 är väl inte som natt och dag i körupplevelse för de allra flesta skulle jag tro. Sporthoj som sporthoj, liksom.

Om jag skulle få för mig att köpa ett begagnat skinställ så skulle jag definitivt vilja prova det först, och inte gå till en återförsäljare och prova ersättaren 2led frammåt i tiden nej... I vilken internetbutik köper du dina begagnade skinnställ? :va

Lite onödigt av mig att ta med internethandlare där när jag i första hand syftade på begagnatmarknaden som vi ändå disskuterade i den här tråden kanske. Men jag skrev ivf:

"utan handlarna är enbart till för att prova saker så att man kan handla det privat eller på internet"

Beträffande skillnaden på en R1'a från 01 och en från 11 har jag faktiskt ingen aning. Det ligger nämligen på min vägra att göra innan jag dör lista (köra en retta alltså). Men jag skulle vilja påstå att det skiljer en del på de äldre hojar jag kört mot dagens, men då har åldersskillnaden varit mer än 10år. Jag skulle dock helt klart se det som en förutsättning att få provköra en hoj jag var intresserad av att köpa innan beslut.

Men å andra sidan köpte jag min senaste utan att provköra :rolleyes:

Är de så de funkar. Jag brukar inte ta upp folks tid i onödan. jag har med mig pengarna och tar hojen för de priset man sagt på telefonen. Om den är i bra skick och inga konstigheter dvs.

Hört talas om postväxel?

Postväxel funkar bara om man vet vad säljaren heter, dvs. ska man kolla på flera hojar får man i så fall ställa ut en postväxel vardera, och så mycket pengar kanske man inte har till förfogande? Dessutom kanske man tänkt pruta lite, och då är det nog inte bästa idén att lägga fram en postväxel på den fulla summan... :)

Angående att skriva sådana kommentarer i annonsen så är även jag sådan att jag ringer till den typen av annonsörer sist av alla, då jag tycker det ger ett direkt otrevligt intryck och otrevliga människor vill jag helst inte göra affärer med.

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Postväxel funkar bara om man vet vad säljaren heter, dvs. ska man kolla på flera hojar får man i så fall ställa ut en postväxel vardera, och så mycket pengar kanske man inte har till förfogande? Dessutom kanske man tänkt pruta lite, och då är det nog inte bästa idén att lägga fram en postväxel på den fulla summan... :)

Jo man kan ha postväxel utan namn på där man själv skriver i namnet om man är osäker på vem man ska köpa en produkt av :)

Men å andra sidan är ju en omärkt postväxel detsamma som vanliga pengar, tappar man den kan vem som helst använda den om man varit dum och satt sin signatur på den redan...

Men vem tar en postväxel på fulla summan om man tänkt att försöka pruta? :confused:

Angående att skriva sådana kommentarer i annonsen så är även jag sådan att jag ringer till den typen av annonsörer sist av alla, då jag tycker det ger ett direkt otrevligt intryck och otrevliga människor vill jag helst inte göra affärer med.

Stopp nu.

En postväxel ställer man ALLTID ut på sig själv, för att sedan överlåta genom att skriva under den på baksidan.
Hur hade du annars tänkt få tillbaka slantarna?

Så här gör jag.

Är jag intresserad av en hoj för 40 000, så ställer jag ut en postväxel på mig själv, och på 30-35 000 beroende på vilket pris man pratat på per telefon. Resten av slantarna tar jag med mig i kontanter för att kunna pruta. När man bestämt köpsumma så skriver jag på baksidan postväxeln:

Överlåtes till xxxxx xxxxx följt av säljarens personnummer.
Under skriver jag under på raden för överlåtelse.

Lite onödigt av mig att ta med internethandlare där när jag i första hand syftade på begagnatmarknaden som vi ändå disskuterade i den här tråden kanske. Men jag skrev ivf:

"utan handlarna är enbart till för att prova saker så att man kan handla det privat eller på internet"

Beträffande skillnaden på en R1'a från 01 och en från 11 har jag faktiskt ingen aning. Det ligger nämligen på min vägra att göra innan jag dör lista (köra en retta alltså). Men jag skulle vilja påstå att det skiljer en del på de äldre hojar jag kört mot dagens, men då har åldersskillnaden varit mer än 10år. Jag skulle dock helt klart se det som en förutsättning att få provköra en hoj jag var intresserad av att köpa innan beslut.

Men å andra sidan köpte jag min senaste utan att provköra :rolleyes:

Lustigt nog har jag heller aldrig kört en R1. Däremot har jag avverkat en hel uppsjö mil på diverse andra motorcyklar. Utifrån det vågar jag påstå att både årets R1 _och_ en R1 anno 2001 känns som en tusenkubiks sporthoj att köra.

Alltså: Du går till återförsäljaren för att prova fram vilken sorts åkning/cykel du vill ha.

Provturen hos den stackars privatperson som vill/tvingats sälja sin ögonsten är inget annat än en slags slutbesiktning i direkt anslutning till betalningen.

Lustigt nog har jag heller aldrig kört en R1. Däremot har jag avverkat en hel uppsjö mil på diverse andra motorcyklar. Utifrån det vågar jag påstå att både årets R1 _och_ en R1 anno 2001 känns som en tusenkubiks sporthoj att köra.

Alltså: Du går till återförsäljaren för att prova fram vilken sorts åkning/cykel du vill ha.

Provturen hos den stackars privatperson som vill/tvingats sälja sin ögonsten är inget annat än en slags slutbesiktning i direkt anslutning till betalningen.

Löser du in hojen åt mig om jag mot förmodan skulle bli missnöjd vid nästa köp, förutsatt att jag tillämpar den här metoden? :p

Skämt o sido så tycker jag också att det känns tveksamt att ringa runt på massa annonser för att provköra folks hojar, men i vissa fall blir det ändå svårt att bilda sig en uppfattning på huruvida man vill äga just den MC'n eller inte. Men då pratar vi juh självklart inte om dussinhojar som rettan å andra sidan.

Löser du in hojen åt mig om jag mot förmodan skulle bli missnöjd vid nästa köp, förutsatt att jag tillämpar den här metoden? :p

Skämt o sido så tycker jag också att det känns tveksamt att ringa runt på massa annonser för att provköra folks hojar, men i vissa fall blir det ändå svårt att bilda sig en uppfattning på huruvida man vill äga just den MC'n eller inte. Men då pratar vi juh självklart inte om dussinhojar som rettan å andra sidan.

Gör du enligt frekke-metoden är det, som du själv skriver, mot förmodan att du skulle bli missnöjd. :tummenupp

Men man kan ju under tidens gång ändra uppfattning om vad man vill ha. Själv har jag t.ex haft både sporthoj och enduro. Men tyvärr, inte ens då har jag möjlighet att lösa in din hoj. Däremot kan du få överlåta cyklarna du tröttnat på till mig.

Ingen postväxel för min del... varken som köpare eller säljare... !

Cash is King... eller internetbank... väldigt smidigt med internetbank.

När jag köpte min Daytona, så hittade jag den på ebay i England, åkte dit med Ryan Air.. kollade runt, la fram pengar och körde hem den till sverige.

Alltså inte direkt bra förhandlingsläge... men eftersom det fanns 3 stk på ebay samtidigt.. så var priserna helt ok.

Lite kul att sitter på flygplan, tåg och buss med en fickorna fullt med cash...! ;-)

Conk.

Riktigt trögt att sälja känns det som. Priset på ninjan är nu 59 och de e inte så högt plus lite godis och stora servicen gjord.
Vet att lacken är negativ men för 2000-4000 kan man ju lacka den till original. Är ju en enkel grej om man nu vill ha den.

Annars får man kanske dumpa priset mer och nästan ge bort den :(

Kanske beror på alla dussinhojjar som ninja, r1, cbr1000 osv?

Hade min SuperDuke ute i drygt en vecka. Den var lagd dessutom...sålde den på 1 vecka till ett pris som jag var väldigt nöjd med.

Inte så konstigt att folk inte får sina hojar sålda, priset är det som bestämmer om du ska få något intresse på din hoj. Kort och gott folk vill generellt sett ha för mycket betalt. Kollar efter en naken hoj(hornet z750 etc). Sålde min z750-07 för 2 år sedan för 54k och gjorde då dessutom en liten vinst, och idag vill man ha ända upp till 60k för samma cykel med den enda skillnaden att cykeln nu är äldre och har rullat mer. Det som är det allra mest komiska är att folk(säljare) blir irriterade om man frågar om det finns något att göra på prislappen!!
Nej jag får nog harva på min gamla offe ett tag till om inte överpriserna justeras...

sen det här med milen, en sporthoj fr början av 2000-talet med c:a 2000 mil är till 99% blablaha. En kompis sålde sin gula 954 för c:a 7 år sedan då hade den gått drygt 1800 mil nyss kom den ut på blocket med endast 2350 mil, skulle inte riktigt lita på det.

Det är ju enkelt, blir det inte sålt är det för dyrt, vill man ha ut pengarna man begär får man vänta.

Lite OT kanske... men när jag blir stor ska jag också ha en superduke. Sådeså!:yoparty

haha kan inte annat än att rekommendera den! sjukt rolig att köra på bana, på asfalt eller vart du än är. Går att registrera som touring dessutom så försäkringen är kanon :D

ville inte trampa någon på tårna, men jag har ägt och sålt 2st dussinhojjar (cbr samt gixxer) och det gick segt som fan...duken var borta efter en vecka.

Jag letar hoj åt grabben nu och kan säga att man blir lite smått chockad ibland över hur vissa värderar sina hojar.

Nu under kvällen har jag ringt på två hojar på blocket som kom ut i morse, båda är sålda så svårt att sälja hoj är det inte om man rättar sig efter vad marknaden vill ge

Har även en köpesannons ute men är knappt nån ide att ens försöka missbjuda när priset är så långt över vad man vill ge. När nån begär 60k för en hoj man man tänka sig att ge 35k för då är det nog ingen ide att ens börja förhandla

(eller är det jag som är för snål kanske)

http://http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_YZF_R6_32853008.htm?ca=13&w=3

Vad tycker panelen kan vara lämpligt för denna hoj?
Pojken är sugen på den så vi har lagt ett bud.

Last edited:
Jag letar hoj åt grabben nu och kan säga att man blir lite smått chockad ibland över hur vissa värderar sina hojar.

Nu under kvällen har jag ringt på två hojar på blocket som kom ut i morse, båda är sålda så svårt att sälja hoj är det inte om man rättar sig efter vad marknaden vill ge

Har även en köpesannons ute men är knappt nån ide att ens försöka missbjuda när priset är så långt över vad man vill ge. När nån begär 60k för en hoj man man tänka sig att ge 35k för då är det nog ingen ide att ens börja förhandla

(eller är det jag som är för snål kanske)

http://http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_YZF_R6_32853008.htm?ca=13&w=3

Vad tycker panelen kan vara lämpligt för denna hoj?
Pojken är sugen på den så vi har lagt ett bud.

Samma årsmodell finns på annons för 50, så billigare finns. Men från 50 till 35 är det långt, så jag skulle inte ha höga förhoppningar.

Här får du en hint vad som finns för 35.

Den här kanske går att få för 35.

Samma årsmodell finns på annons för 50, så billigare finns. Men från 50 till 35 är det långt, så jag skulle inte ha höga förhoppningar.

Här får du en hint vad som finns för 35.

Den här kanske går att få för 35.

Lite rörigt skrivet av mig kanske men hojen jag länka till hade inget att göra med att jag ville ge 35k.
Hojen jag länka till bjöd jag 55 för på plats (pengarna i handen men han tog det inte) tyckte det var ett ok bud.
(pojken ville ha den, själv hade jag aldrig gett 55)

Det jag menade med mitt inlägg från början var att dom flesta som svarar på min annons begär 55-60 för 03er som gått alltifrån 2-5k mil

Ska nog försöka hitta värderingstråden:tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back