Ingen efterfrågan på hojar nu?

Florre

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Lund
Hoj
R1, Husqvarna te 400
jo, är jag seriös så har jag pengarna. Men kanske inte med mig i fickan. Jag tar inte ut 40k från banken för att du ska titta på dem, det fattar du väl. Jag kanske vill titta på och provköra 2-3 objekt innan jag bestämmer mig för vilken jag ska ha. Då springer jag inte runt och riskerar bli rånad. Jag vet ju inte vem du är, och vilka homeboys du har med dig när jag kommer med 40k i fickan.

"Inga pengar ingen provkörning" syftar ju på att man vill ha SERIÖSA köpare. D.v.s är hojen i det skicka som utlovats i annons/över telefon och mer eller mindre överens om pris, då är provkörning det minsta problemet.

Det man inte vill ha är en massa folk som ska provköra en hojar och sen bestämma sig..De får de fan betala för och göra på firma:tungan
 

{Sleipner}

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2009
Ort
stockholm
Hoj
Förbrukade. Kawasaki er6 F. R1 06 Röd. R1 07 Vit Röd. R1 07 Svart. R1 08 Svart
Men innan man kommer och tittar har man väl en dialog med säljaren om hur denne vill ha betalt. Alla vill ju inte ha kontanter, en del föredrar växel eller internetöverföring. Detta är man ju överens om ,eller åtminstone har man diskuterat detta, innan man åker x mil för en titt och provkörning. Sedan, handen på hjärtat, det där med att provköra 2-3 objekt innan man bestämmer sig. Hur många har egentligen en sådan köpprocess i verkligen livet? För min egen del hittar jag ETT tänkbart objekt på blocket...frågar ihjäl säljaren över telefon (och t o m förhandlar klart slutpriset) sedan åker jag och tittar, visar att jag är seriöst intresserad (utan att lägga pengarna på bordet), sedan provkörning och affär om provkörning är till belåtelse.

Jag kanske är udda, men jag är sjukt noga med vad jag vill ha...och det är extremt sällan min målbild finns representerad i flera annonser på blocket samtidigt...


Då är vi två :tummenupp. Så gör man affärer.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Det man inte vill ha är en massa folk som ska provköra en hojar och sen bestämma sig..De får de fan betala för och göra på firma:tungan

Att man provkör hos märkeshandlaren och inte hos privatförsäljaren är väl allmän praxis? Att skriva det i annonsen låter bara drygt...
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hojar går som smör nu! Såvida man har vettigt pris. Sålt tre hojar på 1.5mån och blivit nerringd.
 

Florre

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Lund
Hoj
R1, Husqvarna te 400
Att man provkör hos märkeshandlaren och inte hos privatförsäljaren är väl allmän praxis? Att skriva det i annonsen låter bara drygt...

Vem skriver det i annonsen? :död
VAr ju bara ett statement vem vill låta någon provköra sin hoj om inte det verkliga syftet är att han ska ta den med sig hem
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Vem skriver det i annonsen? :död
VAr ju bara ett statement vem vill låta någon provköra sin hoj om inte det verkliga syftet är att han ska ta den med sig hem

Ja, det är väl många som skriver det om än i olika formuleringar...
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Om man lägger sig lite lägre än alla andra som säljer samma hoj av samma årsmodell (+- 1år) så får man den sålt. Om man istället lägger sig bara liiiite högre för att man tänker att man ska tjäna lite mer än alla andra så kommer den hojen gå sist eftersom den är dyrast, samtidigt som fler, billigare, dyker upp. Jävligt enkel ekvation.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En Retta på blocket?

Är det inte bättre att sätta ut en annons på fotostatkopia mer telenummerremsor i botten i en Netto-butik i närmaste förort?

Så man når rätt köpare menar jag. ;)
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
jo, är jag seriös så har jag pengarna. Men kanske inte med mig i fickan. Jag tar inte ut 40k från banken för att du ska titta på dem, det fattar du väl. Jag kanske vill titta på och provköra 2-3 objekt innan jag bestämmer mig för vilken jag ska ha. Då springer jag inte runt och riskerar bli rånad. Jag vet ju inte vem du är, och vilka homeboys du har med dig när jag kommer med 40k i fickan.
Kan bara skriva under på ovanstående. Inte heller jag skulle drömma om att gå en meter med tiotusentals kronor på fickan.

Det här är en konstig, men typisk diskussion då väldigt många här har erfarenheter av att såväl sälja som köpa hoj begagnat. Det är svårt att bedriva handel i en värld där såväl säljare som köpare är paranoida.

Det sunda förnuftet verkar sedan ett tag tillbaka vara ersatt av den amerikanska varianten: står det inte uttryckligen i manualen att du inte kan torka en våt hund i mikron så kan du stämma mikrovågsugnstillverkaren på minst deras årliga omsättning...
 

Palesjo

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha Aerox - 01
Om vi svarar på vad Sannefjord ville veta då. Om det är rätt årstid att sälja på den nu?
Och jo, det är det. Det är inte försent eller förtidigt. Många köper hoj året om för att "förbereda" sig innan körsäsongen börjar. Men om man vill köpa en helt körklar motorcykel, (som sannefjord har) så är det nästan perfekt årstid nu. Men man får oftast vänta ett litet tag då den är i priset den är värd, och många brukar leta liiiite till, om det kommer en billigare i samma skick så att dom gör värsta kapet. Men jag tror lätt att du kommer få MINST 40k för din R1´a Sannefjord!

Men sen kommer det här också som är den vanliga räknesättat på hur en vara ska sättas:
Eftersom både säljaren och kunden vill tjäna på en affär så sätts priset för dom, Kunden vill ju ha en motorcykel (som det handlar om nu) i bra skick till ett lågt, men köparen vill ju ha så högt pris som möjligt. Då korsas ju tabellen på mitten så att både blir både nöjda. Kolla in min "fina" tabell som jag gjorde så kanske ni fattar :)

2v2fkox.jpg
EDIT: blev lite fel där. Byt plats på köparen och säljaren ;)
 
Last edited:

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
har också min inne till salu och än så länge inte ens ett skambud.
Tycker inte den ligger för högt jämfört med de andra men har skrivit att priset är diskuterbart iaf.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
har också min inne till salu och än så länge inte ens ett skambud.
Tycker inte den ligger för högt jämfört med de andra men har skrivit att priset är diskuterbart iaf.

Som sagt du måste ligga under i pris, eftersom de flesta ligger för högt. Sen har du så speciell lack, så tyvär är nog risken stor att andra inte gillar den. Det är lättare att sälje en orginalhoj
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hade en precis likadan R1 2001 (visserligen 5,5kmil samt vitlackade fälgar) som TS som jag inte orkade att sälja på Blocket. Bytte in hos handlare för 29kkr och såg att han fick sålt den på en vecka för 38kkr...

Verkar ju onekligen vara köparens marknad nu med tanke på mängden objekt som ligger ute. Dock har ju TS ett helt OK pris om man jämför med denna. :rolleyes:
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tycker ni att det är svårt att sälja en hoj nu?

Prova sälj en snöskoter ska ni få se - där kan vi prata om noll efterfrågan :huvet

Har sålt snöskotrar vår/sommar förr, men nu verkar det vara nästan overkligt trögsålt, trots jävligt bra pris..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Begåvad med fler hojar eller kompisar så ser jag till att det är halvtunt med soppa i säljobjektet. Sen åker jag helt enkelt med bakom på en tur. *nojjig*

Men självklart måste man få provköra när man shoppar, och självklart sker betalning via www.banken!

Jag vill inte springa med kontanter av rang varken innan köp som köpare, eller efter som säljare. Oavsett så kommer nån veta att man har en massa cash i fickan, och man vet aldrig vem man handlar med.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Tycker ni att det är svårt att sälja en hoj nu?

Prova sälj en snöskoter ska ni få se - där kan vi prata om noll efterfrågan :huvet

Har sålt snöskotrar vår/sommar förr, men nu verkar det vara nästan overkligt trögsålt, trots jävligt bra pris..

Nu är jag inte så insatt i snöskotervärlden men vill folk inte gärna testa dom också? :näsblod
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Nu är jag inte så insatt i snöskotervärlden men vill folk inte gärna testa dom också? :näsblod

Men då får dom väl fan åka till en firma fattaruväl :kulspruta
Här provkörs fan ingenting :fatta!




Undra på att folk inte får något sålt :rolleyes:
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top