Ingen cirkulation på kylvätska.

Norp

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Hoj
1994 YZF750R Yamaha
Har precis köpt en YZF750R från 94 som stått några år. Efter lite pulande med förgasare så har den äntligen startat. Tagit några turer och märkt att den inte kyler som jag tycker den ska. Kylaren är varm och det fräser om locket men i expansionskärlet är det kallt. Min fråga är; styr termostaten även starten för cirkulationen så jag skall byta den, sitter det en pump som måste bytas. Fläkten startar inte heller.

Är termostaten trasig så brukar hela systemet ta lång tid att bli varmt.
Har du något tryck i kylsystemet om du varmkör den och t.ex öppnar locket till kylaren?
Har du inte det så lär du nog byta vattenpump. Fläkten ska ska starta innan det fräser från kylaren.
Den kanske är defekt, eller så är strömmen fram till fläkten paj

Är novis i ämnet, hur märker jag om det är tryck? Sitter en givare till fläkten oxå, går det att kortsluta på något sätt för att se om fläkten funkar?

Last edited:
Här är bild på pumpen.
CE_5704_1.JPG

Bild på resten av systemet
CE_31565_1.JPG

Angående expansionskärlet, så bör de vara kallt, kanske ljummet om kylet har tryckt över kylarvatten till den, den är gjord mera som övertrycksvätska från kylaren så ska de gå in i expansionskärlet & vise versa tillbaks till kylet när vattnet kallnat.

Termostaten kan paja, men plockar du bort & stoppar ner i en gryta med vatten & har en termometer som klarar minst 120grader beroende när termostaten ska öppna, så är de lätt att kolla om den fungerar när vattnet blivit varmt.

Du kan även skölja igenom systemet så de inte blivit stopp nånstans.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...