Ingen bromsverkan!

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Jag har fått ett jäkla problem! Jag äger ingen kompressor eller något sånt där "fancy" utan har bara en burk med en backventil.
Problemet är att min broms hade ingen verkan förräns jag pumpade upp den ett par ggr. Då funkade den en stund sen var det "tomt" igen.
Jag gick o handlade en renoveringssats som jag monterade dit efter alla konstens regler. Döm av min förvåning när jag nu inte får ett enda skits motstånd. Jag monterade isär cylindern och höll för där banjoskruven ska gå in...resultatet var att jag får ett ynka litet vaccum inte mer. Åkte till verkstaden o kollade så att jag hade monterat ihop skiten rätt vilket jag hade. Verkstadssnubben sa att jag måste lufta ordentligt. Åkte hem igen och pumpade bromshandtaget i jävla 20 minuter utan att känna något som helst motstånd. Jag hade låst alla nipplar och kontrollerat så att banjosarna inte läckte.
Kontenta: inget läckage någon stans, inget motstånd i handtaget, Jag har provat en jävla massa varianter då jag håller handtaget halvvägs o öppnar ventilen vid oket o sen drar åt den igen men det kommer inte ut en droppe bromsvätska!
Vad fän gör jag fel????? Måste jag åka till en verkstad som suger ut luften?? Jag har inte prylar som tillåter att jag pumpar in bromsvätska ifrån okets nippel.
Tacksam för förslag!

Motorcyklar tycker jag är lite speciella att lufta(tycker jag). Man måste börja lufta utan att det går att pumpa upp tryck. För handtaget långsamt inåt och släpp luft nippeln samtidigt, stäng innan du når botten. När du upprepat denna procedur ett antal ggr så borde du kunna känna att trycket ökar något. Då vet du att du är på rätt spår. Fortsätt och lycka till.

Jo, men det känns som jag gjort det där redan. Qwerty..jag ska prova ditt tips att enisas med att skruva åt hela tiden...backventil verkar vara ett jävla smeck...önskar att jag hade en kompressor dock! annars får jag köra till mc verkstaden med enbart bakbroms o det är inte något jag längtar efter direkt!

Chiefen skrev:
Jag har inte prylar som tillåter att jag pumpar in bromsvätska ifrån okets nippel.
Tacksam för förslag!

behövs inget fancy för att pumpa in bromsvätska från okets nippel.
iväg till stadium, köp deras vattenflaska för en tia, inte den flashiga varianten med en suggrej i hårdplast utan dom har en gammal hederlig modell med en slangbit på.

öppna bromsvätskebehållaren o låt den vara öppen under arbetet.

slå i lite bromsvätska i flaskan,skruva på korken ordentligt igen.
sätt nyckeln över nippeln, trä vattenflaskans slang över nippeln, vänd flaskan upponer.
öppna nippeln, tryck på flaskan - så kommer det in!
ta det lungt så du inte trycker in så pass mycket så det rinner över i behållaren.
när du märker att det börjar bubbla eller att vätske mängden i behållaren ökar, sluta pressa in genom oket och börja lufta som vanligt istället.

allt e lättare när man är två, en sköter nippel&flaska o den andra pumpar o fyller vätska i behållaren.

hoppas det kan va till hjälp!

edit: såg va qwerty hade skrivit, självklart måste du stänga nippeln emellan pumpningarna -stäng nippel, pumpa upp tryck -håll trycket med handtaget, öppna nippeln, stäng nippeln innan handtaget bottnar.
flaskan har du självklart på nippeln hela tiden, samlar upp vätskan du har presat genom systemet, slangen till flaskan är genomskinlig så du ser när det slutar komma bubblor i slangen.
när det inte kommer fler bubblor och handtaget känns stumt, kör en gång till för säkerhetsskull!

///P

Last edited:
nu har jag oxo råkat ut för samma strul med min moppe. frambromsen beter sig skummast. jag trycker och trycker men det ensa som händer är att oljan går fram och tillbaka genom genomskinlig slang kopplat till nippeln.... bromstryck är = 0. dessvärre kom det nog in lite luft då bromsvätskebehållaren blev tömd en gång...

finns det något annat trick eller är det ändlöst pumpande som gäller. man undrar om det någonsin kommer tryck?

/B

Jag löste de liknande problem jag hade genom att lätta på banjobulten samtidigt som man "pumpar" med handtaget. På det viset kommer luften ut vid banjobulten istället för att behöva transporteras till bromsoket.
Problemt med noll motstånd brukar vara att det är luft i huvudcylindern som inte kommer ut, avhjälps med ovanstående procedur.

//B

Backventiler funkar oftast inte när handtaget är fullt med luft, det blir inte tryck nog att öppna dom, kör utan iaf till att börja med. Biltemas backventiler har fö så ojämn kvalitet att du inte kan räkna med att det funkar alls.

edit: om oken inte är tömda på vätska kan du helt enkelt pressa in kolvarna så långt det går så trycker dom upp vätskan till handtaget. tokenkelt.

benny78: du måste stänga nippeln innan du släpper ut handtaget så inte vätskan kan sugas tillbaka.

Last edited:
Mitt tips - ta hjälp av en polare. (eller ngn som råkar passera på gatan, om man har ohjälpsamma polare...) =)

Ena drar in handtaget och den andra sköter hanteringen av nippeln. Jag har aldrig fått det bra när jag försökt göra både och själv. Blir alltid osynkat... med 2 pers så går det hur bra som helst

//S

Bear: behöver man lossa bulten på något speciellt sätt eller bara lossa och pumpa på?

/B

Bear skrev:
2304744 Jag löste de liknande problem jag hade genom att lätta på banjobulten samtidigt som man "pumpar" med handtaget. På det viset kommer luften ut vid banjobulten istället för att behöva transporteras till bromsoket.
Problemt med noll motstånd brukar vara att det är luft i huvudcylindern som inte kommer ut, avhjälps med ovanstående procedur.

//B

benny78 skrev:
2304863 Bear: behöver man lossa bulten på något speciellt sätt eller bara lossa och pumpa på?

/B

Det är bara att lossa på den tillräckligt för att olja/luft skall komma ut.
Tips: Om det är möjligt försök att fylla huvudcylindern "bakvägen" innan du skruvar dit banjon, på det viset får kolven lite mottryck redan från början.

//B

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...