Ingen bromsverkan

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
Tja.
Efter att ha övat stoppis en tid så var det dags att byta bromsbelägg :rolleyes: . Jag monterade bort de gamla och satte dit de nya SBS beläggen, så långt allt väl. Efter att ha pumpat upp trycket i slangarna igen var det dags att testa de nya beläggen. Efter att ha värmt upp däcken testade jag några stoppis och det bet mycket bra. Men efter att ha gjort ett tiotal stoppis så slutade bromsarna nästan att fungera :skrämd , det finns inget tryck kvar i bromsen. Bromshandtaget går att nypa in till handtaget utan att det blir någon större bromsverkan.

Är det någon som vet hur det kan komma sig att bromstrycket bara kan "försvinna" mitt under körningen utan att jag gjort ngt speciellt.
Hojen är en Triumph Daytona -97 med stålomspunna slangar.

Mycket tacksam för svar!!
Tack på förhand.
 
Daytona Peter skrev:
Tja.
Efter att ha övat stoppis en tid så var det dags att byta bromsbelägg :rolleyes: . Jag monterade bort de gamla och satte dit de nya SBS beläggen, så långt allt väl. Efter att ha pumpat upp trycket i slangarna igen var det dags att testa de nya beläggen. Efter att ha värmt upp däcken testade jag några stoppis och det bet mycket bra. Men efter att ha gjort ett tiotal stoppis så slutade bromsarna nästan att fungera :skrämd , det finns inget tryck kvar i bromsen. Bromshandtaget går att nypa in till handtaget utan att det blir någon större bromsverkan.

Är det någon som vet hur det kan komma sig att bromstrycket bara kan "försvinna" mitt under körningen utan att jag gjort ngt speciellt.
Hojen är en Triumph Daytona -97 med stålomspunna slangar.

Mycket tacksam för svar!!
Tack på förhand.
Bromsvätskan började koka, byt bromsvätskan.
 
Bromsarna bör ju inte börja koka efter 10 stoppies.
Har du kört in de nya beläggen? (100 lätta inbromsningar innan de används fullt ut brukar jag köra med)
 
blic skrev:
Bromsarna bör ju inte börja koka efter 10 stoppies.
Har du kört in de nya beläggen? (100 lätta inbromsningar innan de används fullt ut brukar jag köra med)

:o Visste inte att beläggen behövde inkörning. Men jag tror inte att det är beläggen det är fel på, det är ju trycket på beläggen som är för dåligt.
 
Man ska ju ta det lugnt i början med nya belägg - annars kan de bli "glasade"...
kanske nåt sånt du råkat ut för?
 
håller med föregående att dom har nog blivit glasade.
man ska ta det lungt i början framför allt inte bromsa så hårt som du gjort.
byt belägg så tror jag det ordnar sig :tummenupp
 
mcgalningen skrev:
håller med föregående att dom har nog blivit glasade.
man ska ta det lungt i början framför allt inte bromsa så hårt som du gjort.
byt belägg så tror jag det ordnar sig :tummenupp
Han sa att broms handtaget gick i batten när han bromsade då kan det inte vara glasade belägg. Bromsväskan bör bytas varje år. Då den drar till sig fukt som sedan minskar kokpungten på bromsvätskan. Sen så kan beläggen mycket väl ha blivit glasade oxå, då man ska köra in dom.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top