ingen blinkers funkar??

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
köpte hoj igår, tyvärr var man ju aldeles för uppjagad för att komma ihåg att kolla så allt funkade.
ingen blinkers fungerar, inte heller indikationslampan på instrumentpanelen, bra förslag på var jag ska börja leta efter fel mottages tacksamt.
kan det vara en säkring som har gått?

hojen är en R1-00
/mvh erik

Kolla säkring, och kolla så att knappen på styret fungerar. Nästa steg är att kolla om relät funkar som det ska.
Edit: Kolla kablaget från knappen också, så att det är helt och kontakten sitter i!

Last edited:
Kolla säkring, och kolla så att knappen på styret fungerar. Nästa steg är att kolla om relät funkar som det ska.
Edit: Kolla kablaget från knappen också, så att det är helt och kontakten sitter i!

säkringen är hel, fram och bakljuset blinkar till när jag försöker slå på blinkersen, varför?

sitter larm på hojen som inte funkar, kollade säkringen till larmet och den var trasig, kanske det kan ha något med blinkersen att göra? ska byta den imorrn och se om det hjälper.

häpp, hjälpte inte att sätta i ny säkring till larmet, det går sönder efter 1minut ungefär... några ideer?

/mvh erik

jo, så tänkte jag också så kopplade bort blinkers-kablarna från larmet men det funkade inte ändå. det blir väl till att undersöka kablar nu men det verkar så skumt att det bara e blinkersen å larmet som strular. hojen går ju fint att köra och så. blinkersrelät, är det det där stora relät som går till det mesta? bränslepump mm?

Jag kollade lite på elschemat till 98-99, och jag tror att -00 har samma el. Det där stora relät är en relay unit, som nog innehåller lite av varje :rolleyes: Men blinkersarna har ett eget relä! Det är en liknande pryl, mindre dock, och ska sitta snett bakom/till höger om CDI-boxen.

Jag kollade lite på elschemat till 98-99, och jag tror att -00 har samma el. Det där stora relät är en relay unit, som nog innehåller lite av varje :rolleyes: Men blinkersarna har ett eget relä! Det är en liknande pryl, mindre dock, och ska sitta snett bakom/till höger om CDI-boxen.

har hittat ett litet relä som sitter längst upp till vänster under sadeln (då står jag bredvid hojen och tittar bakåt). till det går 2 kablar, det är ingen spänning på dom när blinkersknappen är i noll-läget men när man blinkar höger eller vänster är det spänning.

det kommer ingen ström till bakblinkers, ska kolla fram imorrn. kan det va relät som e skrot? mätte även där säkringen till blinkers sitter och där är spänning direkt man slår på tändningen.

å det jävla larmet käkar säkringar så fort man pillar i en ny går det kanske 1 min å sen poffar den.

har hittat ett litet relä som sitter längst upp till vänster under sadeln (då står jag bredvid hojen och tittar bakåt). till det går 2 kablar, det är ingen spänning på dom när blinkersknappen är i noll-läget men när man blinkar höger eller vänster är det spänning.

det kommer ingen ström till bakblinkers, ska kolla fram imorrn. kan det va relät som e skrot? mätte även där säkringen till blinkers sitter och där är spänning direkt man slår på tändningen.

å det jävla larmet käkar säkringar så fort man pillar i en ny går det kanske 1 min å sen poffar den.
Det låter ju helt klart som att relät har tackat för sig ja! :( Och det där larmet bör nog kanske hamna på hyllan också... :)

Det låter ju helt klart som att relät har tackat för sig ja! :( Och det där larmet bör nog kanske hamna på hyllan också... :)

då ska jag bara lura ut var jag ska beställa nytt relä.
hittade ett ställe där kablarna till bakblinkersen hade smält ihop eftersom det var ett stort sladdnystan ihoptejpat med motståndet till blinkersarna (som jag har för mig blir rätt varmt), det kanske är det som har dödat relät?
ja jag funderar också på att plocka bort larmet, är bara orolig för att det går i nån slags försvarsfunktion om jag kopplar bort det, men det borde väl inte kunna göra något om man kopplar ur alla sladdar ur boxen och slänger bort den?
/mvh erik

då ska jag bara lura ut var jag ska beställa nytt relä.
hittade ett ställe där kablarna till bakblinkersen hade smält ihop eftersom det var ett stort sladdnystan ihoptejpat med motståndet till blinkersarna (som jag har för mig blir rätt varmt), det kanske är det som har dödat relät?
ja jag funderar också på att plocka bort larmet, är bara orolig för att det går i nån slags försvarsfunktion om jag kopplar bort det, men det borde väl inte kunna göra något om man kopplar ur alla sladdar ur boxen och slänger bort den?
/mvh erik
Ring din närmsta skrot, dom har garanterat! :)
Japp, motstånden kan bli rätt varma, i synnerhet om man lindar in dom sådär :( Dra nya kablar när du ändå håller på, så att du inte får mer problem i framtiden! :tummenupp
Nja, är larmet borta så är ju larmet borta :) Kolla bara så att du sätter tillbaka allt som det ska sitta, iom att larm kan ha startspärrar, som orsakar "permanenta" omkopplingar i orginalkabelstammen när man monterar dom.

Ring din närmsta skrot, dom har garanterat! :)
Japp, motstånden kan bli rätt varma, i synnerhet om man lindar in dom sådär :( Dra nya kablar när du ändå håller på, så att du inte får mer problem i framtiden! :tummenupp
Nja, är larmet borta så är ju larmet borta :) Kolla bara så att du sätter tillbaka allt som det ska sitta, iom att larm kan ha startspärrar, som orsakar "permanenta" omkopplingar i orginalkabelstammen när man monterar dom.

hej å hå, nu har det hänt intressanta grejer... ringde bike å frågade vad ett nytt relä kostade... 436kr... blä tänkte jag, får undersöka detta bättre.
tog bort den smälta kabelbiten och kopplade ihop allt igen, testade blinkersen och då funkade den på ena sidan men blinkade på tok för fort... kollade kablarna igen och det visade sig att jag hade råkat slita ur en kabel från "motståndsklumpen"... hmm, jag ryckte ur den andra också och vips funkade blinkersen på andra sidan också men även denna blinkar för fort. satte i en ny säkring i larmet och testade och visst fan funkade det som det skulle nu.

nu är ju bara frågan, är det motståndet som är skrot?
hur funkar ett sånt där motstånd egentligen? jag har ju diodblinkers fram och vanliga lampor bak.
allt funkar ju som det ska nu när motståndet är bortkopplat förutom att det blinkar för snabbt... tips?
/mvh erik

tror att du behöver ha motståndet på plats och helt. är rätt säker på att det är avsaknad av motstånd som gör att motståndet igenom diod blinkersen är för litet och det gör i sin tur då att det blinkar för fort. typ samma funktion som på bilar med glödtrådsvakt.

Antingen sätter du dit motstånd, som är hela naturligtvis, eller så byter du blinkersrelä till ett som är lastoberoende. Biltema har ett som funkar. Nackdelen med lastoberoende relä är att du inte får någon varning med snabbare blinkning om en blinkers går sönder. Men det löser man ju lätt genom en liten kontroll innan man gasar iväg.
Finns mååånga trådar i ämnet :tummenupp

Antingen sätter du dit motstånd, som är hela naturligtvis, eller så byter du blinkersrelä till ett som är lastoberoende. Biltema har ett som funkar. Nackdelen med lastoberoende relä är att du inte får någon varning med snabbare blinkning om en blinkers går sönder. Men det löser man ju lätt genom en liten kontroll innan man gasar iväg.
Finns mååånga trådar i ämnet :tummenupp

du vet möjligtvis inte art. numret på det?
/mvh erik

Haha, Biltema... 40kr istället för 400:-. Underbart. :tummenupp

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8