Ingen bensin rinner till förgasarna

Runonwheels

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2014
Hoj
Honda CB1000RA -09
Hej,

Har plockat ner förgasarna på min Bandit 600 -00 för att bl a rengöra dem. Nu när jag monterat tillbaka dem vill hojen inte starta. Jag har felsökt och kommit fram till att ingen soppa når förgasarna (den startar fint på startgas). Jag har märkt att ingen bensin rinner från soppakranen när tanken sitter monterad (och i PRI-läget), förgasarna ska ju fyllas i detta läge... När jag monterar av tanken rinner det dock för fullt genom kranen då den är ställd i PRI. Rent spontant vill jag tro att det är nån vakumslang jag kopplat fel/glömt bort :va.

Bifogar två bilder där det går att se hur alla slangar sitter kopplade. Notera att jag nu har en slang över (markerad ??? i bilden) som jag inte vet om/var den ska sitta :huvet. Jag tror inte den satt monterad på 2an i bilden men magkänslan säger att det är där den borde sitta :tungan.

1. Svårt att se men sitter en slang kopplad här som löper under ramen ungefär enligt det gula strecket och mynnar ut under sadeln ungefär vid batteriet.
2. Denna koppling är identisk med 1an men jag kan inte minnas att det satt någon slang kopplad här när jag rev ner förgasarna... Rätt eller fel?
3 & 4 Är kopplade från förgasarna till soppakranen (enligt de två bilderna).
5 & 6 Är kopplade i bakändan av tanken och mynnar även de ut under tanken.

Finns det någon här som tror sig veta varför ingen bensin rinner från soppakranen när tanken är monterad på motorcykeln?

IMG_0425.jpgIMG_0426.JPG

Tack och med vänlig hälsning,
Filip F

Först av allt, byt soppafiltret på slangen om du inte redan gjort det. Rikta anslutningarna nedåt eller dra slangar till baksidan/utsidan av luftfiltret och de får INTE blir klämda (enkelt att missa) - men de slangarna bör finnas där.

1 och 2 är ventilationen för undersidan av trotteldiafragmat.
3 är soppa från tanken.
4 är vakum till soppakran.
5 och 6 är överfyllnads/expanderings-evakuering av tanken ut till friska luften.

Kolla att ON-läget på kranen kan öppna/stänga genom att suga hårt (vakum) på krananslutningen där slang #4 sitter.

Last edited:
Veck på slangen. Det ser inte ut som orginalslangen på bilden. ??? kan vara överfyllnadsskyddet.

Last edited:
Hej igen och tack för era kloka svar! :krama

Efter att ha läst era tips så kontrollerade jag slangarna. 1an och 2an är nu dragna bak till insuget till luftfiltret, kopplade in den överblivna slangen i anslutning 2. Varför är det viktigt att dessa två slangar går bak hit?

Först av allt, byt soppafiltret på slangen om du inte redan gjort det. Rikta anslutningarna nedåt eller dra slangar till baksidan/utsidan av luftfiltret och de får INTE blir klämda (enkelt att missa) - men de slangarna bör finnas där...
Veck på slangen. Det ser inte ut som orginalslangen på bilden. ??? kan vara överfyllnadsskyddet.
Idag hann jag inte med att köpa nytt soppafilter men jag kortade ner bensinslangen så att den inte skulle vecka. Detta visade sig göra susen för jag kunde därefter höra hur bensinen rann ner till förgasarna :banana. Testade sedan att starta hojen och den gick igång!

Nu tycker jag dock att den bluddrar lite vid gaspådrag precis över tomgången. Sen tycker jag också att den tar lite väl lång tid på sig att återgå till tomgång efter att jag slutar varva/släpper gasen. Kan detta ha att göra med att förgasarna inte blivit synkroniserade? Eller kommer dessa symptom från någon annan källa? Är förvisso van med insprut så är inte helt säker på hur en hoj med förgasare ska reagera vid gaspådrag.

Bifogar en kort film (se nedan) där det går att se hur den reagerar på gaspådrag samt tiden det tar att återgå till tomgång. Nu är tomgången ställd högt på cirka 3000rpm så bluddrandet på de låga varven märks inte riktigt av i filmen. Är det något annat ni reagerar på får ni gärna hojta till.

Med vänlig hälsning,
Filip F

1/2'an skall skyddas mot fartvind/turbulens, det är allt. Nu när tempen är lite låg blir tomgången och avslaget lite konstigt på det där sättet du upplever. När hojen är rejält varmkörd och tempen över +20 blir det bättre. Dvs ett icke-problem.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla