Ingen bakskärm, nackdelar?

Min erfarenhet av huggers är att de inte gör så stor skillnad. Det mesta stänket kommer från den bakre delen av hjulet så har du inte så en hugger som går typ trefjärdelar av hjuldiametern bakåt så kan du räkna med att ändå få ryggen, baksidan av låren och röven nedstänkt.
Jo, så är det förstås. Fast har man hoj med rensad bakdel som TS har så hjälper huggern att minska smuts och annat klet.

Men du har rätt i ett en riktig skärm såklart är det bästa - om TS vill leta upp en sådan på Ebay eller hos en återförsäljare av Kawasaki.

Ok! Ja, jag åker gen1 jag...

Amerikanarna gillar att gömma undan den igen bort från den där platsen under swingen bla med konverteringskit och allt möjligt.

Vilket kanske inte är så bra för kylningen om det är originalet. Byter man till en Mosfet så spelar det nog ingen roll var den sitter.

Var sitter den på B-King?
Den sitter väldigt öppet nere framför bakhjulet. Definitivt en kompromiss.

Jo, så är det förstås. Fast har man hoj med rensad bakdel som TS har så hjälper huggern att minska smuts och annat klet.

Men du har rätt i ett en riktig skärm såklart är det bästa - om TS vill leta upp en sådan på Ebay eller hos en återförsäljare av Kawasaki.
Alltså, det ser ju förjävligt ut med en så stor skärm som skulle behövas för att täcka bakhjulet helt. Men, rent stänkmässigt är det fördelen med blyslädarna från åttio- och nittiotalet, då fanns det rejäla bakdelar som tog allt sprut. Nuförtiden är de så små och tillbakadragna att minsta stänk är ett problem.

Annars visst, det blir inte sämre med en hugger. Skyddar stötdämparen om inte annat.

hur mycket hjälper en bakskärm från stänk inne vid hjulet egentligen? Den skyddar väl mer passagerare och förare? Nu var bakskärmen bortplockad från min viffer och förra ägaren hade typ slängt allt som behövs för att sätta tillbaka den (men slängde inte själva skärmen så den har jag liggande hemma). Sen sitter regplåten på fästet för sidoväskorna som han hade plockat ihop som en tail tidy (men slängt massa fästen för att faktiskt kunna sätta på väskorna...). Ja det blir lite stänk upp bak men undertill vetefan vad den hade hjälpt.

På min så finns det inte mycket som skyddar bakdämparen, det skyddar ju mot stänk upp lite iaf. Finns en del huggers som tredjepartstillbehör som skyddar bakdämparen. Kanske vore nåt.

20241013_180943-1.jpg

Har en Z750 (dock -06) med tailtidy och hugger. Jag upplever dock inte att jag blir skitigare på rygg, röv eller baksida benen på den än jag blev på min VFR som hade bakskärm. Däremot kan det nog vara så att om jag har en väska på sadeln bakom mig och det är blött så får den en del skit på sig. Huggern tänker jag skyddar en del, och jag tycker det är snyggt med hugger. Men framförallt blir det så mycket snyggare utan skärm, så även om jag skulle ha blivit lite skitigare än med skärm så skulle jag köra utan. :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman