Inge snärt i maskinen..

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Min wr450f är stygg. Vid snabba gaspådrag så vill den säcka. Nu har jag läst stortsett överallt om förgasar problem.Så här ligger det till.

Gasar jag snabbt från tomgång/låga varv så dippar den till.
Kommer en kvast ur pipan om jag varvar upp och släpper.

Jag retar mig nått grymt på detta.
Jag har gjort rent förgasaren 2ggr. Bytt till nytt tändstift. Gav den lite fetare blandning efter en liten repa så började den bli oboy färgad. (Gått typ 10min med nya stiftet)
Böt till större lågfartsmunstycke till 48 ist för 45. Vart lite bättre.
Ställt in accpumpen så som det står i boken.
Vad menar dom med i boken?
Vilket symptom har jag?
Som bot på vissa symptom så vill dom ändra nålen, nu har jag ett problem för den där ÄCKLIGA tandpetaren har bara ETT spår så jag kan inte ändra ett piss. Står 4 bokstäver på nålen, NTNK eller nått i den stilen. Vad är det?
Finns ett munstycke till accpumpen, Leakjet ska jag öka i storlek där blir det bättre då?

Citat:

Closed to 1/4 throttle :Use jet needle with a smaller diameter.
Hard breathing
Speed down
-----------------------
Closed to 1/4 throttle
Poor acceleration :Use jet needle with a larger diameter.
Raise jet needle clip position.
(1 groove up)

Har den funkat bättre tidigare?

Ta lös förgasaren och stoppa in ögat i fuggen och gasa till...Då ska du tydligt se en bränslestråle typ som en råtta pissar eller typ 1mm stråle som drar iväg rätt in i insuget....ja det ska vara en kraftig stråle! Du ska inte behöva byta något axmunstycke ...normalt så svarar dom där som huggormar:tummenupp

Låter precis som när man har för dålig fjong i axpumpen. Om där sitter ett utanpåliggande stag ner till pumpen så brukar det hjälpa med lite 5-56 så att staget glider lättare och hinner med. Annars blir det till å ställa om pumpen så att den sprutar in mer bensin och tidigare. Den troliga anledningen till att hojen tvekar från tomgång borde isf vara att axpumpen inte hinner med att pytsa i tillräckligt med bensin.

Last edited:
Motorn går för snålt, alla motorer beter sig då, 2 eller 4 takt. Men då jag aldrig ägt en Yamaha så kan ja inte svära på om det är acc pumpen som strular eller fel bränsleblanding.

Hojen är sågott som avstrypt. Ingen snorkel i luftburken,ärtröret är borta och den där mytomspunna trottelskruven har jag aldrig sett röken av(kanske var 426an som hade den). Den skvätter iväg en fin stråla nästan 1m borde räcka? Tjea liiiite seg kanske den var förra sommarn? Nu vill jag att den ska vara ettrig som en pilsk iller.

Misstänker också att den pytsar in soppa försent. Frågan är ju hur jag ska skruva på skruven för att få den spruta tidigare.

Förgasaren ifråga är en Keihin FCR MX39.

Står i boken att man ska höja nålen så den får mer sås, men min nål har inga andra snåpp utan bara ett spår. Kan flottören har något med saken att göra om den har böjt sig eller nått sånt?Totalt glömt bort att ens kolla.
Den där boken säger emot sig själv, i sprängskissen har nålen endast ett spår men i felsökningsdelen har den massa spår att sätta clipset i:va Sen nämner dom inte ens blandskruven.

Last edited:
kolla med en yama återförsäljare vad det ska vara för beteckning på nålen, tycker det verkar skumt i alla fall och du kan mkt väl ha en annan i än som det ska vara. på min hoj så var det en nål när den var strypt, en till original ostrypt och en annan med akrat, värt att kolla i alla fall.:tummenupp

Hojen är sågott som avstrypt. Ingen snorkel i luftburken,ärtröret är borta och den där mytomspunna trottelskruven har jag aldrig sett röken av(kanske var 426an som hade den). Den skvätter iväg en fin stråla nästan 1m borde räcka? Tjea liiiite seg kanske den var förra sommarn? Nu vill jag att den ska vara ettrig som en pilsk iller.

Misstänker också att den pytsar in soppa försent. Frågan är ju hur jag ska skruva på skruven för att få den spruta tidigare.

Förgasaren ifråga är en Keihin FCR MX39.

Står i boken att man ska höja nålen så den får mer sås, men min nål har inga andra snåpp utan bara ett spår. Kan flottören har något med saken att göra om den har böjt sig eller nått sånt?Totalt glömt bort att ens kolla.
Den där boken säger emot sig själv, i sprängskissen har nålen endast ett spår men i felsökningsdelen har den massa spår att sätta clipset i:va Sen nämner dom inte ens blandskruven.

ja försök få axpumpen att spotta så tidigt som möjligt... kolla även om det är rätt nål som sitter i.... Om den inte svarar bättre av tidigare axpump så prova att ställa av pumpen lite....den kan även dränka en motor lika lätt!!

Byt nål!
Byt nål!
Byt nål!
Byt nål!

Du har den strypta nålen. Den är längre och ger för dåligt med soppa.
Masa dig förbi Yamaha Store omedelbums!:whip :D

eller köp Boysen quikshot, brukar hjälpa bog problem!
Hade en rmz med samma problem o där var det gasvajrarna som var problemet, en av dom var för slapp, spände båda i vips vad den svarade!

men py pan...strypt nål. USCH! Förklarar det mesta, blir att beställa imorn då. Och här har jag skruvat isär förgasaren och polerat upp den t.o.m med ollonet för bästa resultat....4 gånger!:rolleyes: Kommer uiiila helvete nu med andra ord:tuttar

Nu vart min son utråkad, återkommer när jag petat i nya nålen! Cheers!

(Grabben har potential:D )

Bifogat

• IMG_0223.JPG
    IMG_0223.JPG
    39.4 KB · Visningar: 76
Min 426 är likadan, smäcker man fullgas från tomgång så tvekar den. Vad jag har läst och förstått så är det så på de flesta wr:s och att det verkar ganska busigt att fixa. Jag har för mig jag läste på thumpertalk att det skulle bli bättre att ändra leakjet munstycket har jag för mig. Jag provade en jävla massa, bytte munstycken, ändrade nålens höjd, skruvade på accpumpskruven. Men sket i det till sist. Irriterande som fan när man bara står och gasar men jag märker inget i skogen när jag kör...

Men skriv om du får till det.

Last edited:
Du kan ju prova att kolla efter tjyvluft. Om det sitter insugsgummin på den så borde dom inte vara sprukna redan efter 3 år. Men du kan ha monterat dom krokigt eller fått skit i mellan.

Prova genom att spruta startgas mot insugsgummit och runt skarvarna mellan fuggen och gummit och gummit och sylindern. Om motorn rusar och varvtalet ökar har du lekage någonstans (Det märks tydligt).

Nålen löste mina problem, hojen vart mycket rappare. Jämnförde nålen mot min strypta och clipset satt då i 4e så jag satte den i 5e hacket. än är det lite den dippar men märker inget när jag kör. Annan tändning på tomgång? Böt även min spänningsregulator och satte i timräknare :tummenupp

Säljs såna där braiga "ställbara" blandskruvar till Yamaha här i sverige?
Så man slipper skruva loss förgasaren för att kunna vinkla den så man kan kåmma åt det lilla pissiga hålet:huvet

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...