Inga stop för wet race i motogp längre!

Hmmmm.... :va

Mera depåstrategier och mindre racing.... Mera likt F1... Nää... :kocko

Macke skrev:
Hmmmm.... :va

Mera depåstrategier och mindre racing.... Mera likt F1... Nää... :kocko

Ja tyvärr. Kalla mig kärring eller bakåtsträvare men nog var det bättre förr. Jag anar en världomspännande konspiration. Depåstrategier är bara en del i det. Större och bredare banor som tillåter allt högre toppfarter i kombination med större och kraftfullare motorer lägger grunden för mer rakt-fram-racing istället för bromsa-och-sväng-racing. Nästa steg blir automatlåda, låsningsfria bromsar och ovalbana.

Jag tycker det verkar borga för bättre race. Börjar det regna blir det plötsligt jävligt spännande att se vem som gör vad (och när) och vad som visar sig ge utdelning och vad som inte gör det. Föreställ er: Rossi leder före Biaggi och Hopkins. Luckan mellan Rossi och Biaggi är fem sekunder. Biaggi tar inte in. Snarare tappar han några tiondelar per varv. När det återstår tio varv börjar det plötsligt regna ymnigt. Vad ska Biaggi göra? Vad ska Hopkins göra? Vad ska Bayliss på en niondeplats trettio sekunder bakom göra - för att förbättra eller försöka behålla sin position över mållinjen? Plötsligt blir det ju enormt spännande att se om Rossi lyckas vinna genom att borra ner huvudet bakom kåpglaset, köra så fort han kan i regnet utan att tappa tid i depån. Och om Biaggi, som går in för att förse sin Honda med regndäck och stålskivor, hinner ikapp Rossi innan racet är slut.

:banana

Risktagandet lär ju öka om det örjar regna, Bättre tv går alltså före förarnas säkerhet.

Får väl hoppas på torr race det är iallafall dom som är roligast att se på.

Nyteknik skrev:
Jag tycker det verkar borga för bättre race. Börjar det regna blir det plötsligt jävligt spännande att se vem som gör vad (och när) och vad som visar sig ge utdelning och vad som inte gör det. Föreställ er: Rossi leder före Biaggi och Hopkins. Luckan mellan Rossi och Biaggi är fem sekunder. Biaggi tar inte in. Snarare tappar han några tiondelar per varv. När det återstår tio varv börjar det plötsligt regna ymnigt. Vad ska Biaggi göra? Vad ska Hopkins göra? Vad ska Bayliss på en niondeplats trettio sekunder bakom göra - för att förbättra eller försöka behålla sin position över mållinjen? Plötsligt blir det ju enormt spännande att se om Rossi lyckas vinna genom att borra ner huvudet bakom kåpglaset, köra så fort han kan i regnet utan att tappa tid i depån. Och om Biaggi, som går in för att förse sin Honda med regndäck och stålskivor, hinner ikapp Rossi innan racet är slut.

:banana

Du menar att du tycker det blir bättre race när de avgörs i depån m.a.o?...

Mer spännande kanske men inte bättre race...
Personligen anser jag att bästa förare ska vinna...

Trango_B skrev:
Bästa föraren ska väl kunna köra i regn oxå?
Annars är han ju inte bäst.

Självklart! Men när det plötsligt börjar regna mitt i ett race, och alla kör på slicks, och racet inte stoppas. Ja, då kan det bli rätt farligt...

Nu blir det mera strategi och taktik, än snabbaste föraren som vinner.

Nu kommer väl alla börja med utrustning för snabba hjulbyten, sen om nåt år förlängs racen och alla måste göra ett depåstopp a' la F1...
Ännu mera taktik och strategi, ännu mindre racing...

Scenario a la NyTeknik:
Tänk t.ex om det plötsligt börjar hällregna, och Rossi i ledning har precis kört ut på start/mål rakan (alltså precis kört förbi depåinfarten), och Biaggi som ligger tvåa 15 sekunder efter, hinner precis in i depån och får på regndäck ett varv tidigare än ledaren.... Mera tur än skicklighet alltså...

Tidigare rödflaggades racet, backades ett varv, och så fick alla starta om på regndäck. Rättvist...

Tycker nya regeln är stendum. Kan inte komma på något positivt den för med sig alls..

Macke skrev:
Tidigare rödflaggades racet, backades ett varv, och så fick alla starta om på regndäck. Rättvist...
Förra året på Mugello såg vi vilka konsekvenser det kan få. Abe ledde efter omstart före Rossi. Hans position innan hade varit 11-15. Rättvist?

Nyteknik skrev:
Förra året på Mugello såg vi vilka konsekvenser det kan få. Abe ledde efter omstart före Rossi. Hans position innan hade varit 11-15. Rättvist?

Nja, egentligen inte, eftersom Abe körde så mycket fortare i början av regnet..
Men tycker fortfarande avbrott och sen sammanlagd tid torrt+regn är den som kört fortast..

Tycker en stor del (nåja en liten då..) del av racingen försvinner, det klassiska tävlingsmomentet, snabbast från punkt A-B utan kladd! Varför konstra till det?

*/ ?>
Back