Inga kåpor, vad kan hända?

Silwer skrev:
Jag tror inte den tar ett dugg skada.
Är föresten 85 första året sucka hade oljekylning av gsxr?

Japp på 750 och -86 på 1100

De har ingen termostat...såvida inte den är inbyggd i tråget :confused: . Detta eftersom slangarna går från botten av tråget till utlopp resp. inlopp på kylaren.

//B

bgix skrev:
Gamla GSX-R har luftkylda motorer som får kylhjälp genom munstycken som sprutar smörjolja på kolvtopparnas undersidor. Smörjoljan kyls i en vanlig oljekylare.

1100:an tål körning utan kåpor i alla temperaturer.

Nog fanns det nakna eller åtminstonde halvkåpsversioner nångång under oljekylda eran?

Silwer skrev:
Nog fanns det nakna eller åtminstonde halvkåpsversioner nångång under oljekylda eran?

Jajävlar, när du säger det så har ju faktiskt min bror en 1100G från tidigt 90-tal.
Samma typ av rova som i min och inga kåpor,,, :D
Ibland ser man inte skogen för alla träd... Dock blev det ju en underhållande och intressant tråd om än helt i onödan :rolleyes:

Edit: Onödig upprepning

Last edited:
Det värsta som kan hända är väl att folk börjar skrika och kasta saker efter dig.

jag tror att det största problemet är att DU kommer att få ont i nacken när du ligger på motorvägen och har brottom !

jag vet jag har en hornet :mad:

K-Micke skrev:
Men fatta hur en termostat funkar! När oljan är kall leds den FÖRBI kylaren.

Men fatta att på en oljekyld motor så behöver du ingen termostat! Olja har ett betydligt större arbetsområde när det gäller kylning än vad vatten har och dessutom värms oljan varje gång den passerar motorn så den MÅSTE kylas på nått sätt!

Dessutom är det ingen termostat du pratar om utan en bypass-ventil. Det är en helt annan sak. En termostat justerar flödet på det som cirkulerar, den ändrar inte riktning på det eller leder in det nån annanstans.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back