Inga fegränder kvar, inget knäskrap - burkar jag för lite?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Kör en Hornet 600 -08. Har inte lyckats få knät i backen än. Har inga fegränder kvar och börjar nu undra om jag burkar för lite? Knät känns väldigt väldigt nära marken men det har inte tagit i än :)

Hur ska det vara? Har ni kvar några fegränder och lyckas få ner knät i backen?

Det är inte alls viktigt för mig att få ner knät i backen just nu, undrar bara om jag burkar så mycket som man ska burka.

Ja man kan ha stora fegränder kvar & få i knäet. Det handlar om körtekniken. Har du ingen bild på hur det ser ut när du kör?

Ja man kan ha stora fegränder kvar & få i knäet. Det handlar om körtekniken. Har du ingen bild på hur det ser ut när du kör?

Ingen alls. Jag burkar inte för mycket mest för att det känns helt fel... har kollat lite på hur proffsen gör och de burkar inte mycket men får ner knät i backen. De kör ju mycket snabbare. Känner på mig att om man burkar för mycket och får ner knät så tidigt så blir nedläggningsvinkel automatiskt begränsad och man kör nog slöare... för mycket av det goda som man säger.

Måste fixa en bild eller video :va Det känns väldigt väldigt nära iallafall... men lyckas inte.

När fotpinnarna tar i så lägger du ner lite till sen lovar jag att ditt knä går i:näsblod
Skrapa knän utan nerlägg groteskt fult ut, knät går i med tiden när farten är den rätta.

Nej precis, tänkte jag med. Fotpinnarna/knät är väldigt nära... frustrerande hehe. Blir till att försöka imorgon lite mer :gnissla Försöker inte i rondeller då jag är lite nojig för dieselspill... så allt sker på landsväg vilket är ju lite svårare. Vet inte vilken ingångshastighet jag ska ha än :brinnerup

Handlar om körteknik, själv tycker jag att det känns som om jag hänger som en apa. När jag gick en bankurs för ett tag sen fick jag veta att jag hängde alldeles för lite. Det viktiga är inte att flytta ut röven så att den är utanför hojen (eller kanske om man vill posörskrapa), det viktiga är att flytta överkroppen in mot kurvan för att få mer tyngd för att slippa lägga ner hojen så mycket. Kollar man på bilder från gatan så sitter många alldeles för upprätt (även jag), man kan se stor skillnad mot de som har några bandagar i kroppen.

Nej precis, tänkte jag med. Fotpinnarna/knät är väldigt nära... frustrerande hehe. Blir till att försöka imorgon lite mer :gnissla Försöker inte i rondeller då jag är lite nojig för dieselspill... så allt sker på landsväg vilket är ju lite svårare. Vet inte vilken ingångshastighet jag ska ha än :brinnerup

Det handlar inte om hastighet, du kan skrapa knä redan i låga farter.
Häng så att du har ena skinkan utanför sadeln, den yttre armens underarm ska ligga längs med tanken, huvudet framskjutet ut mot styrhalvan/backspegeln som är inåt i kurvan. Vinkla ut knäet & ha flytta bak foten så du har tåspetsen på fotpinnen.

Ge fan i att skrapa pinnar kan resultera i lite skutt med moppen och den kan tappa linje.
Ta en kurva utan skit i yttern sen åker du fram och tillbaka. Ge fan i att bromsa utan glid in så du vågar gå på med gas så du inte fegar ur och slår av och på gasen.
Sen ökar du bara farten successivt.

Enda sättet är väl att fixa ett videoklipp eller foto... är själv intresserad av hur det ser ut.

Och helt klart, är medveten om att överkroppen ska ut mer än röven. Har läst och kollat på massa instruktionsvideos. Inte kört en bandag än, är nästan säker på att jag får ner knät i backen om jag kör en bandag hehe.

Kör på bana så ska du se att det löser sig. Gokartbana eller storbana spelar nog ingen roll.

Tredje gången på gokartbana och efter en svartflagg plus en utskällning efter passet för att fotpinnarna tog i för mycket så satt det för mig. Visst kör SMC på gokartbana på andra sidan med? Fördelen med bana är bl.a att alla kör åt samma håll och instruktörer finns där för att hjälpa till med körningen.

För övrigt kanske man snappar upp något annat matnyttigt... :)

Det handlar inte om hastighet, du kan skrapa knä redan i låga farter.
Häng så att du har ena skinkan utanför sadeln, den yttre armens underarm ska ligga längs med tanken, huvudet framskjutet ut mot styrhalvan/backspegeln som är inåt i kurvan. Vinkla ut knäet & ha flytta bak foten så du har tåspetsen på fotpinnen.

Exakt så gör jag, allt från fotens placering och rövens utstickande. Antar helt enkelt att jag behöver luta lite till :)

Har sett vissa som har insidan av låret kvar på sätet när de burkar... ingen skinka alls. Antar att det är för mycket.

Last edited:
Hur lång är du? Jag har samma problem, jag har ca 1cm på varje sida men jag är inte heller så lång så mitt knä åker inte i backen lika lätt som dom lite längre tror jag... :gnissla

Jag är runt 186-187 lång. Tror också mycket att mina fotpinnars placering ställer till det då de är rätt så lågt placerade jämfört med en sporthoj. Knät sticker ut således mycket mindre då knävinkeln inte är lika skarp. Tror jag hade haft det lättare på en sporthoj med fotpinnar som är högre monterade.

Synd att inte ZX7R:en funkar helt hundra än... hade testat med den annars.

Ja men då är det iallafall inte längden de är fel på jag är lite kortare än dig så jag får nog försöka lite till

Vad tror ni jag gör för fel...

IMG_6468.jpg

Nummer 1 är ju att jag måste luta ner hojen mer så långt är jag med :P

Sen då?

[YOUTUBE-ID]YaOr21dT4p4[/YOUTUBE-ID]

Gubben som kör monster 3.30 in i filmen. Får inte ner knät en enda gång i backen men hänger på dem jävligt bra. Burkar rätt tycker jag... överdelen av kroppen används på rätt sätt helt klart, och som ni ser så ställer till de lågt fotpinnarna till med problem att få ner knät i backen då knävinkeln inte är så skarp. Kanske det som är mitt problem också?

Nash, ut med överdelen av kroppen mer.

Last edited:
[YOUTUBE-ID]YaOr21dT4p4[/YOUTUBE-ID]

Gubben som kör monster 3.30 in i filmen. Får inte ner knät en enda gång i backen men hänger på dem jävligt bra. Burkar rätt tycker jag... överdelen av kroppen används på rätt sätt helt klart, och som ni ser så ställer till de lågt fotpinnarna till med problem att få ner knät i backen då knävinkeln inte är så skarp. Kanske det som är mitt problem också?

Nash, ut med överdelen av kroppen mer.

Jahaaa... Överkroppen, Sen då? Det är ju knät jag vill skrapa i inte axeln!

Jahaaa... Överkroppen, Sen då? Det är ju knät jag vill skrapa i inte axeln!

Är du bara ute efter att skrapa knät så finns det säkert massa tricks... burka så mycket att du inte sitter på sitsen med röven längre... och luta lite till. Men är du ute efter att bli snabbare så ska du nog hålla dig till tipsen som finns här i tråden.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph