Inga 2t-cyklar längre

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Det slog mig plötsligt när jag kom att tänka på motorprogrammet på tv härom kvällen. Varför kan det byggas tvåtakts snöskotrar men inte motorcyklar i dag? Faller de under något annat reglemente? Har inte kollat saken, bara nyfiken om någon annan gjort det? Den allmänna uppfattningen är ju att det inte tillverkas 2t-cyklar längre pga att de inte uppfyller dagens miljökrav.

Sist jag kollade så har staten tillsatt en kommision som har i uppgift att leta upp och smälta ner alla RD 250 , 350 och 500 i Sverige.

:hihi

Nya skotrar har ju katalysator.

Chronic skrev:
Sist jag kollade så har staten tillsatt en kommision som har i uppgift att leta upp och smälta ner alla RD 250 , 350 och 500 i Sverige.

:hihi

Nya skotrar har ju katalysator.

Jag kan ge dem adressen till Svenska RD-klubben...

Katalysator, det visste jag inte (men kunde förmoda ngt sådant). Då borde väl en katalysator funka på en MC?

Det finns säkert andra skäl också. Tex teknologifrågor och trafiksäkerhetsskäl? Det är möjligt att 2t-teknologin inte går att utvecka mer, att potentialen är borta men att det fortfarande finns potential i 4t-teknologin (de utvecklas ju ständigt)? Jag talade en gång med en ägare till en Honda NS 400 R och han menade att tillverkarna i slutet av 80-talet ansåg att 2t-hojarna (de större, typ Yamaha RD 500 och Honda NS 400 R) var för farliga för den genomsnittlige MC-föraren och därför borde fasas ut.

RD klubben är belägrad just nu i detta ögonblick..

Nää, men seriöst så tror JAG, att det bara handlar om pengar. 4-takt är dyrare i alla applikationer, och tillverkarna vill hela tiden kunna ta ut mer pengar för sina maskiner. Det skiljer garanterat mer på utpriset mellan 2, -och 4 takt än tillverkningsskostnaden.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!