Information om VOR 530 SM

KTM640Y2K skrev:
Vi ska byta server nu på webbsidan,men inom någon vecka ska det
laddas upp lite nya bilder och kanske filmer på vinteråka :yoparty

Stenhårt! :yoparty

Hojen är snabb, chassit är bra med alla komponenter osv.
Men:
Bomma inga växlar för då kan den explodera.
Serva väl annars rasar den. 530=>10-15 timmar max mellan servningar. Glöm ALDRIG att kolla ventilerna.
Kör ej på gata annars rasar den. Tja, gata ok men ej landsväg, motorväg osv...

Problemet med motorexplosioner efter bommade växlingar kommer sig av att ventilerna ofrånkomligen krockar med kolven vid en snabb övervarvning. Händer OFTA med 530´s. När det händer kostar det bra med cash att fixa spec om du inte kan göra jobbet själv.
För övrigt är känslan i både hojen och motorn ganska lik Husaberg. Lätt, snabb och lättkontrollerad. Men som sagt det är inget att köpa om du inte är hyfsat bra på att meka och har en spargris med lite pengar i för att fixa de två rasen som du får varje säsong... Räser...

Daniel...

ypvs skrev:
Men:
Serva väl annars rasar den. 530=>10-15 timmar max mellan servningar. Glöm ALDRIG att kolla ventilerna.

Problemet med motorexplosioner efter bommade växlingar kommer sig av att ventilerna ofrånkomligen krockar med kolven vid en snabb övervarvning. Händer OFTA med 530´s. När det händer kostar det bra med cash att fixa spec om du inte kan göra jobbet själv.
För övrigt är känslan i både hojen och motorn ganska lik Husaberg. Lätt, snabb och lättkontrollerad. Men som sagt det är inget att köpa om du inte är hyfsat bra på att meka och har en spargris med lite pengar i för att fixa de två rasen som du får varje säsong... Räser...

Daniel...

OK jo jag hade tänk att bara köra bana med den. det blir nog inga tävlingar dock. det är verkligen så illa?? :gnissla Men det är tänkt att den ska vara lekhoj på bana nån gång i veckan. oljebyten ca var 4 el 5e timma hade jag tänkt. ahhh ångest nu vet jag inte hur jag ska göra :huvet . har inte så mycket pengar att köpa hoj för och de ligger väldigt lågt i pris! har också kollat lite på yamaha 426 och nån annan hoj också.

MVH Jacob

ypvs skrev:
Men:

Daniel...

Pure Racing = hög service factor :gnissla Så är det oxå om man åker KTM 525
eller CRF 450 som är lite vässad.Min polare fick öppna sin VOR efter åkning på
väg,läs nedan och kika på bilderna på webbsidan

Dagen terrängcyklar har så pass liten oljemängd för att man ska bl a minska effekten av att ojan faktiskt bromsar bort en mindre del effekt samt att den väger. Motorn är därför inte avsed att gå med fullgas (jämnt och högt varavtal) i längre än ca 30 sek. För då kommer oljan i motorn inte längre smörja allting lika effektivt, p g a att den ligger upp längs med sidorna invändigt i motorn. Det här med för att vevaxeln tappar sitt tillskott av smörjning. Ett annat märke som det här också gäller för är Husaberg.

Läs mera här:

http://www.bushmenriders.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=9

Last edited:
willy skrev:
OK jo jag hade tänk att bara köra bana med den. det blir nog inga tävlingar dock. det är verkligen så illa?? :gnissla Men det är tänkt att den ska vara lekhoj på bana nån gång i veckan. oljebyten ca var 4 el 5e timma hade jag tänkt. ahhh ångest nu vet jag inte hur jag ska göra :huvet . har inte så mycket pengar att köpa hoj för och de ligger väldigt lågt i pris! har också kollat lite på yamaha 426 och nån annan hoj också.

MVH Jacob

Ja, ja... Ingen panik nu... Den kommer inte explodera s[ fort du tittar p[ den. Men var nogrann med växlingar och serva den ofta. OCH kom ihåg att det är en kompetent räser. Den pajar ibland men då lagar man den...

Daniel...

KTM640Y2K skrev:
Pure Racing = hög service factor :gnissla Så är det oxå om man åker KTM 525
eller CRF 450 som är lite vässad.Min polare fick öppna sin VOR efter åkning på
väg,läs nedan och kika på bilderna på webbsidan

Dagen terrängcyklar har så pass liten oljemängd för att man ska bl a minska effekten av att ojan faktiskt bromsar bort en mindre del effekt samt att den väger. Motorn är därför inte avsed att gå med fullgas (jämnt och högt varavtal) i längre än ca 30 sek. För då kommer oljan i motorn inte längre smörja allting lika effektivt, p g a att den ligger upp längs med sidorna invändigt i motorn. Det här med för att vevaxeln tappar sitt tillskott av smörjning. Ett annat märke som det här också gäller för är Husaberg.

Läs mera här:

http://www.bushmenriders.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=9

okaj men jag ska bara ligga och piska på bana så det blir nog inga "30sek fullgas sträckor". men jag har räknat med täta service tillfällen och byta olja ofta. har också tittat lite på yamaha 426 och nån husqvarna 570 så jag får se vad det blir. men som sagt vor ligger ganska lågt i pris.

Stod mycket bra på hemsidan! :tummenupp

MVH Jacob

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back