Information om R1 önskas!!!!!

MrGooFy skrev:
Började kopplingen slira efter ett oljebyte?? Jag vet inte hur det är med dom nya rettorna men dom äldre är väldigt känsliga för vilken olja man häller i.

Nej inte direkt efter oljebyte jag har nog kört 400mil efter oljebytet.
Kan ju tänkas att oljan blivit dålig.
Tanken har slagit mej att prova med annan olja innan jag ger mej på kopplingsbytet.
Jag har kört med castrol gps delsyntet och den ska ju va bra.
Och det där med olja är ju rena rama djungeln finns ju mycke teorier om vad som är bäst.

Men mest trogligt så är kopplingen lite sliten pga omild behandling:rodnar

Men det är värt ett försök iallfall, Tack för tipset :hej

prova kan du, men mycket dividerande på detta forum o andr om R1ans koppling ger tat den är slut o ska bytas.
Speciellt är fenomenet när den slirra när motorn är kall för att sen greppa senare när man kört den genomvarm.

Släng på ett Airflow kåpglas och du kan köra hur långt som helst,perfekt vid vansinnes körning också,då man får in huvvet under glaset.Här är min:

Bifogat

• Förarmiljö.JPG
    Förarmiljö.JPG
    35.7 KB · Visningar: 53
  • Förarmiljö2.JPG
    Förarmiljö2.JPG
    59.6 KB · Visningar: 61
Fler som jag...

Ha, vad kul!! Har precis gjort samma sak. Köpt R1:a som första hoj, nästan i alla fall. Hade hoj när jag bodde i staterna men fick sluta när dom inte trodde på mig längre att svenskt b-kort var för motorcykel..... bråkstakar. Men, men. Nu är jag laglig och ska ut i asfaltdjungeln till våren. Monterade en styrdämpare direkt på inrådan från folk på denna sajt. Tydligen prioritet nr.1 om man vill busa lite. Har dock upptäckt en sak: Det går att plöja ner precis hur mycket stålar som helst på tillbehör och trim. Iof sig inte nödvändigt men är man prylgalen så är man. (Nån som har vita miniblinkers till salu??) Jag är själv rätt stor, (190cm och 100 kg...) men jag tycker jag får plats rätt bra. Hoppas du får kul på din båge.
Snake :squid

Triggerhappy skrev:
Gör som vi andra, blunda för nackdelarna, göm kvittona för frugan och NJUT :D

Låter som ett mycket "klokt" råd :)
Skämtåsido så är det lite så det känns....

Tack för alla svar.
Det blev ganska lätt att bilda sej en uppfattning.....R1 R1 R1 R1.....
Japp det blir en R1.
Högre kåpglas och styrdämpare är något jag kommer att skaffa.

MEN:
Vilken årsmodell ska man välja?
Har hamnat vid ett vägskäl.
Antingen försöka köpa en billigare variant typ 98-00 för runt 60 tusen eller
01-03 för max 80-85 tusen. Skiljer det mycket på modellerna vad avser Hk och väghållning?
Föredrar "2-takts effekt" dvs de flesta kusarna ihoptryckta på snävt varvtalsområde....Jag vet att det låter löjligt men kan inte hjälpa att jag faller för det. Provat Hondas VFR en gång och tyckte den hade en för snäll framtoning då den trots antalet hästar kändes lite seg. Vill hellre att cykeln är "död" under 6000 och exploderar däröver :)

Fanns det några "barnsjukdomar" på de tidigare modellerna?

Återigen....Tack för all hjälp.

Jocke

R1 wannabe skrev:
Föredrar "2-takts effekt" dvs de flesta kusarna ihoptryckta på snävt varvtalsområde....Jag vet att det låter löjligt men kan inte hjälpa att jag faller för det. Provat Hondas VFR en gång och tyckte den hade en för snäll framtoning då den trots antalet hästar kändes lite seg. Vill hellre att cykeln är "död" under 6000 och exploderar däröver :)

Jocke

Du kanske ska köpa en R6:a istället om du gillar den karaktären? R1:an har ganska gott vrid redan från botten. Men å andra sidan tror jag inte du kommer att bli besviken på det efter att ha provkört

from 00 så förbättrades den på ca 250 punkter bla kopplingen.
02 vart det ju en helt ny hoj.
Ingen av dessa är speciellt toppig i registret,bra drag från botten men runt 8000rpm så drar det eeeeeexxxxtraaaa hårt.

Barnsjukdomar:
98-99: 2an kan ge upp o ta med sig resterande av motorn om illa.
00-01: stabilare version av 98-99 med mindre designuppdatering. Dessa 250 justeringar är inte direkt synliga till alla (jag ser dock skillnaden hehe)
02-03: problem med fotpinnesatsbulten som kan gå av ifall det sätts för mycket fett på hojen. Styrändarna har iaf i USA visat sig ej påskruvade med rädd vridmoment och kan lossna.

Välj en 00 eller 01. Går att få för 70 lök iaf.

Effekten är ej som ketchup. Det är en jämn fin STARK kurva hela vägen upp till toppen.

Då var det dags för mig att försvara de Gröna färgerna. Jag e 187 cm lång å sitter som en gud på min zx9r. Kanske inte den "vassaste" på marknaden men en UNDERBAR hoj å köra. Jag pendlar varje (sommar) dag till jobbet å har verkligen inget att klaga på. Har utrustat den med ett DB glas å lite godis å nu e den HUUUUR mysig som helst. En kawasaki KÖR man inte, den njuter man...

Så ÄR det!!

http://ninjaz.kicks-ass.net/smiley/

/En som kommer köra kawwa 2004 :banana

Edit: Glömde en lite teaser! ; )

Last edited:
R1 wannabe skrev:
Tack för alla svar.
Det blev ganska lätt att bilda sej en uppfattning.....R1 R1 R1 R1.....
Japp det blir en R1.
Högre kåpglas och styrdämpare är något jag kommer att skaffa.

MEN:
Vilken årsmodell ska man välja?
Har hamnat vid ett vägskäl.
Antingen försöka köpa en billigare variant typ 98-00 för runt 60 tusen eller
01-03 för max 80-85 tusen. Skiljer det mycket på modellerna vad avser Hk och väghållning?

Jocke

98-99 är identiska hojar,på 98án ska kopplingskorg samt ryckutjämnarna i bakhjulet å några slanklämmor vara utbytta på garantin.
Detta syns genom å kika på styrhuvudet det ska va 2 ** vid chassinummret.

Beställer du lameller till en 98 så kolla ifall du har den nya lr gamla kopplingskorgen....skiljer på antal lameller.

00-01 är ingen större skillnad, något kosmetiskt förändrad lite andra inställningar samt munstycken i förgasarna,förändrad smörjning på kamaxlarna säkert något mera småskit....

02-03 Det mesta är förändrat samt hojen fick insprutning.

04-Nytt igen insprut å mera pollar.

Har mest koll på 98-99 då jag haft 4st,köp en billig 98-99 kan få en 98á för runt 45-60.000:-
Köpte själv en fd banhoj som gåttomkull med kkåpor & öhlinstyrdämpare för 30.000:-
Årsmodell 98 blå med en ägare å svensksåld.
Uttagen 98-11- med 1900mil.
Bakramen var knäckt.
Styret var av.
mm mm mm.

Orginal tank samtliga kåpor å lysen ljuddämpare mm felfria i kartong så priset är ju överkommligt.... :D

Det kosmetiska ifrån 99 till 00 vad bla bakdelen som blev smäckrare,samt lite vassare fram:

Bifogat

• Bakdel.JPG
    Bakdel.JPG
    35.6 KB · Visningar: 32
Abloy skrev:
Lockar med en -02 :tummenupp

Pris? Mil? Svensksåld? Aldrig ikullagd?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra men det lutar åt att jag försöker hitta en billig -98 att börja med och om det blir bra uppgraderar till senare årsmodell.

Men kan även tänka mej att slå till om priset är rätt på en sen modell också.
Särskilt 02 och framåt då jag tror att insprutningen kom.

R1 wannabe skrev:
Pris? Mil? Svensksåld? Aldrig ikullagd?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra men det lutar åt att jag försöker hitta en billig -98 att börja med och om det blir bra uppgraderar till senare årsmodell.

Men kan även tänka mej att slå till om priset är rätt på en sen modell också.
Särskilt 02 och framåt då jag tror att insprutningen kom.

Jaha, nää, tyvärr är inte min till salu, ville bara visa hur snygg -02 är. Men en liknande kan du säker hitta för för 80-90k beroende på utrustning, och då är det ett fint exemplar som gått lite.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon