Information om R1 önskas!!!!!

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Hej

Jag är en "återfallsknutte" som strax passerar 40 års strecket. Jag vill veta lite om hur ni uppfattar R1:an.
Jag gjorde världen lycklig med korta wheelies på min Suzuki RG 500 då det begav sej :tungan .

Jag ska köpa en cykel och har fastnat för R1:an.
Då jag nu är så "gammal" och mest lyssnat på försäljarsnack om hur krävande R1:an är och att den ej trivs att köras fram och tillbaks till jobbet med, då och då faktiskt i laglig hastighet, så vill jag gärna höra synpunkter från er som har R1:or.

Jag är helt säkert ingen Rossi och körställningen har jag upptäckt lämnar en del att önska vad avser komfort men jag ska har inte tänkt semestra i Europa med cykeln. Jag vill gasa när det känns bra och i övrigt bara njuta av att vara ett med motorcykeln. Naturligtvis vill jag prova att äga och köra en av de bästa sporthojarna också. Kan tänka mej att jag bara har den i 1 år och byter sedan till en lite lugnare hoj, men då har jag iallafall provat något av det värsta som finns just nu.

Hjälp mej och tyck till.
Ska jag följa hjärtat och prova eller kommer jag bli besviken?
Är R1:an så extrem så den ej går att köra till och från jobbet utan att sota ihop?

MVH
Jocke

hej, köp den. Du har inga problem att hantera den i med att du haft MC vana tidigare. Försök bara inte utmana hojen det första du gör, som jag rekommenderade ALLA i Californien som frågade mig hur dem skulle göra för att bakhjula å greja (många rådfrågade mig pga dem såg mig köra min R1 där väldigt mycket, i alla möjliga vinklar)... jag sa iaf "kör hojen, försök lära känna hojen. Försök inte bemästra den det första du gör. Försök inte göra saker som andra gör, bara för dem har samma maskin. osv osv...

Du har redan bestämt dig. Det hörs lång väg.
Och man kan väl köra vilken hoj på vilket sätt som helst, det är bara en fråga om uppoffring.

Jag köpte en R1:a som min första hoj som glad 40-åring och min erfarenhet är att den är otroligt lättkörd. Inte så bekväm, kanske, och den inbjuder ju tyvärr till körkortsproblem men körmässigt är det ju hellugnt.

Last edited:
Klart du ska ha en R1.

Jag var i samma läge som du förra sommaren när jag köpte mig en R1. Jättekul hoj med massor av både effekt o vrid. Den kräver en del eftertanke o "throttle control" men i vår ålder är det sällan något problem (vi vet att det gör ont att slå sig!). För min del så blev det ganska få mil (ca 200) så jag sålde den i juli i år. Kanske inte en hoj som jag skulle köpa en till av, poängen är att ha haft en.
Så passa på att köpa, priserna är ordentligt pressade och försäkringsbolagen gynnar oss seniorer. Lagom till jag sålde fick jag till en halvförsäkring i Folksam till 4000:- i årspremie!!!

/ Racerpelle

Jag har bara kört cross innan men när jag bestämde mig för att köpa en sporthoj så va valet lätt... R1:an är jävligt snygg... Så jag ringde på en annons och åkte dit... Lite nervös va man ju för att man inte hade kört sporthoj innan men när man väl satte sig på och körde iväg så kändes det som att man va född på cyklen...

Jag tycker definitivt att du ska köpa en R1:a... Hur skön som helst att köra... Men alla rekomenderar att du har en styrdämpare på, så det får la jag oxå göra eftersom jag inte vet hur det känns att köra utan...

Sen att du är runt 40 är ju bara ett +... dels försäkring och kanske du har familj och då måste man ha lite vett när man kör...

Men har du tänkt att köra lagligt så ska du nog inte ha en R1:a, för det går knappt att köra lagligt på en sådan underbar MC... Men du kanske lyckas...

Köp en nu så ses vi säkert i sommar...

//Score

Tycker inte att körställningen är så extrem som vissa vill påstå, blir inte tröttare på min retta än andra på andra cyklar. En del upplever det som arbetsamt för handlederna men det har inte jag upplevt. Det är viktigt att justera in reglagen så att de passar dig och låt sedan magmuskler och fartvind ta upp lite vikt så kommer det inte bli något proplem. Är 190 själv och jag sitter fin, fint.

Motorn levererar effekten jämt och fint och du får allt provocera den lite för att den ska jävlas och kasta av dig. Är du van med en gammal RD 500 så blir det en baggis att tygla en R1.

Innan du köper så kolla upp vad det kommer att kosta med försäkring och framför allt slitdelar och cervis för det är inte en helt billig leksak som du tänker att köpa.

Vill du ha en och tror att du kommer att överleva den så köp.

Klart du ska ha en R1'a :yoparty :yoparty Vad det gäller körställningen så vänjer man sig att sitta i kungfu ställning :tummenupp
Man bara längtar till att få knöla ner sig bakom styret.

jag tycker r1'an är livlig kraftfull och rolig att köra, den kommer till sin rätt vid aktiv körning och på bana.

Vad det gäller styrdämpare så har jag provat både med och utan.
Med styrdämpare blir den mer förlåtande och mindre nervös.
Utan styrdämpare funkar också men då kräver den att man inte klantar sig vid hårdkörning.

Hade en R1 98 var en rätt kul hoj att köra men hade en hel del strul med den, 2 st Exup servomotorer, 1 sprängd kopplingskorg som också vållade vevaxelskada,
mm.
Köp en GSXR 750 00- eller GSXR1000 mycket bättre hoj enligt min åsikt.

Jag har kört cirka 1000mil med min i år den hade gått cirka 100mil när jag fick den.

Jag tror att den levt ett ganska hårt liv en hel del banåka, mycket bus och hysterisk högfartstouring och en rejäl :crash

Jag har inte haft några problem alls, men tror att det snart är dags att byta koppling den börjar få en tendens att slira när hojen e kall.

Det är en 02'a köpte den mest bara av en händelse, och nu e jag fast i sporthojsträsket. Har åkt extremt mycket cross tidigare och även en del lansväg.
jag hade tröttnat på att åka hoj. Men när jag köpte den här blev det kul igen :tummenupp

Om man ska ha en gixxer, r1 eller blejd är en smaksak ingen av hojarna är dålig dom går fort så det räcker allihop

Jag är inne på min andra nu,BARA KÖP!!! :tummenupp Om inte utseendet spelar nån roll kan du ju köpa en Gixxer :D

Tycker inte heller körställningen e något o klaga på.. men visst märker man stor skillnad när man kört tjejens cbr 600 o sätter sig direkt på rettan.. då e den ändå ganska extrem.. fast 02/03 ska väl vara lite bekvämare.. något som du absolut ska tänka på e o skaffa en styrdämpare på den.. även om du nu inte kommer wheela omkring o köra fort på småvägar så e den jävligt nervös på lite sämre vägar.. o alla vet väl hur sverige vägar ser ut.. sen om du ska toura lite på den så inskaffa ett högre kåpglas.. speci om man ska köra me tankväska då man inte riktigt kan krypa ner bakom kåpan.. vilket de även kan vara utan tankväska..

Tycker absolut du ska testa en R1:a!Den är ju inte bekväm som en goldwing :D
men så underhållande :tummenupp Är själv 189cm och sitter okej på den,kan tänka mig att den är gjord för hojåkare runt 180cm eller kortare,då trivs man nog ännu bättre på den!! :yoparty

Ta det bara lugnt i början :banana

"There are three things you need to ride an R1, throttle control, throttle control and throttle control"

En underbar hoj som faktiskt går att använda till mycket.
-Sporthoj för sportiga vägar och bana
-Till och från jobbet
-Touring. Jag körde en sväng till Finland på 170 mil. Inga problem.
-Posörhoj. Fungerar alldeles utmärkt som det också.
-Kraft så att det räcker. Det är inte ofta man behöver mer än den kan leverera.
-Äkta R-hoj. Det är föraren som sätter gränserna inte hojen (syftandes på mig själv)

Köp och njut. Någon gång måste man ha ägt en...

instämmer i ovanstående, jag blir trött i armarna, men mycket pga ovana.
Hojen klarar lätt at pendlas med det är ingen ovillig motor för sånt, den går fin från 60 på högsta växeln.
Hojen käns mindre än äldre hojar i samma kubikklass, mer som en 600a eller nåt ditåt.

Styrdämpare kan vara intressant om du kör hårt annars är det skitsamma eftersom den knappast råkar i vobbel av vanlig körning.

Största problemet för vardagsåkning är kåpan, som är för jäkla låg för att man ska koma undan fartvinden, skaffa högre kåpglas för tat få det lite bättre.
Sen tycker jag inte växellådan är nån höjdare heller.
Snyggaste litershojen från japan just nu.

Jag tror inte du byter bort den om nu inte ägandet blir för dyrt (läs. försäkringen), motorn är väldigt snäll som sagt, du kommer bli förvånad.

Last edited:
Köp den. Det enda jag kan råda dig till är att prova andra hojar också, om du nu tycker att körställningen lämnar övrigt att önska. Hur lång är du och hur mycket väger du? En gixxer1000 är ju en större hoj än en R1:a, Kawwan är ju ett säkert kort till både långkörning och kurvigt (säger de som kört den). Pröva pröva pröva pröva. Men om det estetiskt tilltalar dig - köp den och ta konsekvenserna sen.

R1:an är lättkörd. Liten kåpa och bekväm fjädring(jämfört med många andra sporthojar). Den drar lite soppa om man vill och delar finns i närmaste dike.
Den är billig i inköp, dyr att försäkra men det går att leva med premien om man är över 30 år.
Körde min runt europa och sverige i sommras(tot 1400 mil) och klagade bara på den lilla kåpan(vid touring i tyskland) och värk i höger handled.(kökörning vid Rivieran)

Köp en, du komme att bli kär. :yoparty

Lasker skrev:
Jag har inte haft några problem alls, men tror att det snart är dags att byta koppling den börjar få en tendens att slira när hojen e kall.

Började kopplingen slira efter ett oljebyte?? Jag vet inte hur det är med dom nya rettorna men dom äldre är väldigt känsliga för vilken olja man häller i.

Back