information om 4taktare

CryptoN

CryptoN
Gick med
19 Dec 2006
Hoj
KTM exc 125
Hejsan,
Hoppas tråden hamnade rätt nu.

Det är så att jag har tänkt köpa 4takt men har lite funderinger.

Hur mycket kostar cylinder och kolv tillexempel till 4takt?
Skulle vilja ha en pris uppfattning jämfört med 2takt.

Det bäste vore om jag fick lite ideer om just ktm 250 sxf 06.
Har nämligen tänkt köpa en sån.

Har också lite funderingar kring 4takt gällande...

Är de mycket mera service och sånt man lär hålla efter, eller är det likvärdigt med 2takt.

Går dom och håller? tänkte så att inte just om nån speciell dyrare del är utsatt.

Tänkte också höra om vad ni tycker om just ktm 250 sxf 06?
Om nån har massa hemska upplevelser och sånt, typ mycket fel med just denna hoj.

Men att både Yamaha och Honda har dubbelt så dyra reservdelar är inget du behöver oroa dej över, för dom är ju inte lika pissdåliga som våra såsiga KTM'er som bara går sönder hela tiden, så du slipper ju att vänta på långa leveranstider eftersom du aldrig behöver byta ut något. Jag tror till och med att man bara behöver tanka en Japanare en enda gång, sen räcker det hela livet. Att vi har problem(?) med oljan är bara KTM's fel och inte alls vårt eget som häller i den i hojen. *asgarvar*

Tillbaka till verkligheten. Man kan inte generalisera alla hojar och man kan defintivt inte jämföra två taktare med en fyrtaktare, som inte ens kommer från samma tillverkare. Vill du ha en KTM så köp en KTM, dom är inte ett dugg sämre än någon annan hoj på marknaden. Reservdelarna är billiga och leveranstiderna korta om det inte är lagervaror. Kör ett par olika hojar och jämför. Ring runt till ett par verstäder och jämför serviceintervaller och kostnader, det kan vara värt det. =)

jepp förmodligen.. jag ahr haft 2 ktm o dom har aldrig strulat så när som på en avvibrerad kick...

EDIT: hmm.. så tog han bort det man svara på...

EDIT igen: köpte ny kolv till min 525 nyligen.. 1900går dom på. komplett med kolvbult o ringar..

Last edited:
på en 4smälla är det mer intressant vad det kostar o renovera toppen!
byter du kolv o cylinder på en 2taktare så javisst blir hojen som ny, på en 4smälla däremot behövs även toppen renoveras ibland o det är kostsamt!
Ett tips, köp de hoj märke som närmaste återförsäljare har!
//h-street

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back