Information gällande år 2007 års körningar.

Har ett önskemål:

Kan vi anordna en "inmätning" av bullernivån innan säsongen drar igång så att man kan få en hum om hur man ligger till i bullernivå.
95 dB i förbifart innebär att man kan väsnas rätt mycket. Frågan är bara HUR mycket.

Går vi på de mätningar som gjordes inför Knutstorpskörningarna så klarade jag 95 dB med Duccens kolfiber Termisar på och VFR:en med sitt Scorpion slip on (på BKK) var inte ens i närheten.

Håller helt med. Jag klarade besiktningen på min KTM 640sm med en DAM-dämpare, och skall det vara godkännt för gata (103db) så är det mesta godkännt http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/biglaugh.gif
:D
 
Nu har jag kollat upp hur mycket min XR med HRC dämparen bullrar.

Det har ju varigt ett och annat gnäll på min XR att den dånar lite :hihi

Så, hör(läs) och häpna. 97db är de inmätta till på bana. :lol :yoparty

Så, 95db förbipasserade är rätt Ok, faktiskt. :tummenupp
Fortfarande lägre än min HRC slutburk... :gnissla

Min TL är 102.5 dB med öppna blås på SVB. Så den är ju på gränsen till OK som den är på banan. Fast, jag kommer trycka in mina db killers, just in case. 18 mil är lite förmånga bara för att få köra ett halvt pass på SRW... :rolleyes:
 
Som sagt.
Att ligga precis på gränsen är knappast nåt som gynnar varken en själv, föreningen eller banans framtida utbyggnadsvisioner...
 
Hmm, bara trist att SRW ägaran sätter en 95 db gräns på ett ställe som ligger inne i Sturup flygplats buller område.

De kunde ju ha nöjt sig med en något högre gräns. 95 db är väll lite att ta i, 96db är väll gränsen på övriga banor(?) som ligger sämre till bebyggelsemässigt till.

Kommer kosta min plånbok mellan 5-10k om jag vill köra min XR där igen... :gnissla:
 
Det är inte SRW:s ägare som sätter gränser vad gäller buller alstrat av banans verksamhet. SRW måste följa de regler som Svedala kommun ställer upp för hur banan skall fungera.
Att Sturup Flygplats ligger granne med motorbanan har ingen som helst betydelse sett från myndigheternas sida då de regler som styr detta säger att varje bullrande källa skall stå till svars för sitt eget buller. Man kan således er "rida på vågen" på grund av flygplatsens buller.

Vill vi kunna köra bana i Sverige så är det nog bara för oss att foga oss i det regelverk som råder, hur rätt eller fel det egentligen är.
Att ignorera detta "bullerproblem" kan ge påverkan på mycket annat på längre sikt då grannar och andra kan t.ex överklaga framtida bygglovsansökningar med mera....
 
Hoppas det räcker med Db-killer. Är inte alls road av att köra med den ohyggligt fula (och dyra) orginalburken.
Men som skrivs åvan så får man göra något för att komma under gränsvärdena så man inte häller grus i oljan för motosporten i vårt land
(som tyvär består till större del av en bunke djävla gnällkärringar):huvet
 
Hmm, bara trist att SRW ägaran sätter en 95 db gräns på ett ställe som ligger inne i Sturup flygplats buller område.

De kunde ju ha nöjt sig med en något högre gräns. 95 db är väll lite att ta i, 96db är väll gränsen på övriga banor(?) som ligger sämre till bebyggelsemässigt till.

Kommer kosta min plånbok mellan 5-10k om jag vill köra min XR där igen... :gnissla:
@Putteliten
95db gäller där det finns en gräns. På flera andra banor handlar det om antal bullerdagar.

5-10 lök? Det var en dyr db-killer det. Det får man många svintobollar för...

@Alla andra
Givetvis tycker jag också det är rätt korkat med tanke på att banan legat på flygplatsområdet länge och det finns en krossbana där som också funnits ett tag. Det är mao ett område där det bullras en hel del.

MEN! Om vi redan från föreningens början haft ett bullerkrav på våra söndagskörningar så kanske det inte hade kommit in några klagomål ifrån dom kringboende. Något att fundera på. Givetvis ett hypotetiskt antagande, men ändå.

Samtidigt, vad är det för rutten inställning folk har egentligen? Är det ett självändamål att bullra? En hoj kan ju faktiskt låta fräckt utan att låta vansinnigt högt.

Det är jäklig trist att kommuinerna låter folk köpa tomter så nära inpå motorbanor så man garanterat får gnäll. Men det är något vi får leva med helt enkelt. Om vi inte själva kan flytta dit på nåt vis :D
 
@Putteliten
95db gäller där det finns en gräns. På flera andra banor handlar det om antal bullerdagar.

5-10 lök? Det var en dyr db-killer det. Det får man många svintobollar för...

Tyvärr är det så att en stånka är mycket känslig för ett igenkorkat rykrör.
Jag kan sätta på "besiktnings slutstycket". Då blir den tyst. (relativ, du hade nog blivigt förvånad hur mkt den fortfarande låter, det blev jag...)
Överhettningsproblem(XRen överhettar om den inte får ventilera, känt problem), igensotning, sjulkigt svårstartad, och att den går som skit får man som bonus. ;)

10k var väll kanske att ta i, jag "måste" ju inte ha Akrapovic.... :hihi

Bara för information, så är det orginal jag har på, det är den som låter som F-n... :lol (97db vid 3250rpm som är XR'ens mät varv - enligt någon, har ju ingen varvräknare :gnissla )
Det är den andra tystare som är tillbehöret. Så, tillskillnad mot en vanlig sporthoj så är hojen inte designad med åtanke på en sådan restriktiv ljuddämpare.


Min TL är godkänd som den är. Med db-killers i alla fall. Knappt märkbar skillnad i kraft på att slänga in dem. :)
(Lite är det ju, men en halv sekund hit eller dit bryr jag mig inte om)


Att ignorera detta "bullerproblem" kan ge påverkan på mycket annat på längre sikt då grannar och andra kan t.ex överklaga framtida bygglovsansökningar med mera....

Har aldrig haft för avsikt att ignorera några bullerkrav :tummenupp
Jag anser bara att de är korkade :hihi

Trodde det var banägarna som satte kraven. Tack för infromationen.

:hej


PS. Ljudet är för mig oviktigt. Jag kör gärna tyst som en mus, men bra genomströming och tyst är lite av ett motsatts förhållande... DS.
 
Last edited:
Kör själv med Leo Vince ljuddämpare vid fritt rör har den enligt tillverkaren 101db med den E-gokända insatsen 97.1db detta mätt vid 5500 varv. Har inte själv mätat det änn. Har en db mätare på jobb som jag kan ta med mig till våran. Tycker själv ett lagom tungt ljud är skönast.
 
Fakk, här har man precis köpt helsystem till båda väghojarna o så läser man detta :huvet
 
Fakk, här har man precis köpt helsystem till båda väghojarna o så läser man detta :huvet

Borde inte vara något storre problem. Som Kurvis säger, detta löses enkelt med db-killers.

Med lite händighet och en svets kan man göra sådana själv. :tummenupp

Så här kan de se ut till exempel (mina)

DB_Killer.jpg


:hej
 
Någon som vet något bra ställe som sälger Db-killers.

Jag köpte min på Rollers däck. Har ett Yoshimura RS 5 Titan halvsystem.
530 pluringar kostade den. Inte så farligt för att slippa allt bök m. att byta till original inför varje bankörning, eller tillbringa hela helgen i garaget (om man haft något) för att tillverka ett eget. Trevlig e´ han åxå Roller. :tummenupp
 
Jag köpte min på Rollers däck. Har ett Yoshimura RS 5 Titan halvsystem.
530 pluringar kostade den. Inte så farligt för att slippa allt bök m. att byta till original inför varje bankörning, eller tillbringa hela helgen i garaget (om man haft något) för att tillverka ett eget. Trevlig e´ han åxå Roller. :tummenupp
Har du möjlighet att mäta db med monterad db-killer så man vet att den verkligen funkar ?
 
Jag köpte min på Rollers däck. Har ett Yoshimura RS 5 Titan halvsystem.
530 pluringar kostade den. Inte så farligt för att slippa allt bök m. att byta till original inför varje bankörning, eller tillbringa hela helgen i garaget (om man haft något) för att tillverka ett eget. Trevlig e´ han åxå Roller. :tummenupp

Det gjorde du rätt i. Du är en cool snubbe som har balla sylar nu! :tuttar

Och visst e jag trevlig! :)
 
Har du möjlighet att mäta db med monterad db-killer så man vet att den verkligen funkar ?

Nä, tyvärr. Men har funderingar på att slå Bilprovningen en pling sen när det e dax att köra hoj "på riktigt" igen. Så kanske dom kan mäta, till en ringa kostnad :va

Det gjorde du rätt i. Du är en cool snubbe som har balla sylar nu! :tuttar

Och visst e jag trevlig! :)

Hehe, jepp! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top