Information från mötet i Karlskoga 27/10-07

Det har väl egentligen med energin i ljudvagorna att göra. Högfrekventa ljudvagor har lägre energi och orkar in röra sig lika langt som lagfrekvens.

Sa även om en tvataktare later värst nära banan orkar inte ljudet ta sig sa langt eftersom det ofta är ett högfrekvent ljud. Lagfrekvent som tvinnar och enstankor genererar tar sig längre och hörs därför mer hos din farbror. Varför 600 later mer än 1000 cc kan jag inte förklara men varvtalet och därmed energin blir kanske högre hos 600:orna.

Det ältades och tjafsades som det där i oändlighet på mötet så jag höll på att trilla av stolen. Kändes som att läsa på sporthoj.com nästan...
Jag fattar inte problemet riktigt...

Mike har betalat nån speciell firma som utreder sånt här en stor bunt med pengar för att utreda det här. Den hade satt upp mätpunkter runt om banan och ute bland grannarna för att utreda frågan.

Mätningarna hade gjorts med någons 250r hoj (minns inte vem han sa att det var) och det lät för mycket....

Det här är ingen fråga om 2-takt mot 4-takt. Många av oss bullrar för mycket, och ljudet måste sänkas....
 
Det ältades och tjafsades som det där i oändlighet på mötet så jag höll på att trilla av stolen. Kändes som att läsa på sporthoj.com nästan...
Jag fattar inte problemet riktigt...

Mike har betalat nån speciell firma som utreder sånt här en stor bunt med pengar för att utreda det här. Den hade satt upp mätpunkter runt om banan och ute bland grannarna för att utreda frågan.

Mätningarna hade gjorts med någons 250r hoj (minns inte vem han sa att det var) och det lät för mycket....

Det här är ingen fråga om 2-takt mot 4-takt. Många av oss bullrar för mycket, och ljudet måste sänkas....

Finns väl iofs en och annan aprilia som låter lite mer än alla andra hojar.
Tror grannen ifråga skulle få mindre ljud om man vände varvet.
 
Lågfrekvent som tvinnar och enstankor genererar tar sig längre och hörs därför mer hos din farbror.
Stämmer bra med vad en av ägarna till Mitt-Sverige banan berättade. Han bor ett par kilometer från banan och hörde bara twinnar och motarder hemma hos sig.

Mätningarna borde inte göras vid banan utan tex hos närmsta granne. Hur högt ljudet upplevs av oss i depån är rätt oväsentligt.
 
Sen en helt annan trevlig sak som kom upp...

LMS Roadracing blev utsedd till årets arrangör!

Ett mycket trevligt pris om jag själv får säga :)

LMS Roadracing tackar ALLA förare, funktionärer och publik som har gjort det hela till nånting lyckat.
LMS RR ser fram emot en SM helg i samma sorts regi nästa år som i år, dvs med dubbelrace både på SM och B-race.

Mvh Håkan - Vice ordförande LMS RR
 
Mätningarna borde inte göras vid banan utan tex hos närmsta granne. Hur högt ljudet upplevs av oss i depån är rätt oväsentligt.

Precis vad dom gjorde under utredningen...

Dom mätte även ljudet vid banan och ljudet vid grannen samtidigt så dom vet exakt förhållandet mellan bullret vid banan och hos grannen...
 
Sen en helt annan trevlig sak som kom upp...

LMS Roadracing blev utsedd till årets arrangör!

Ett mycket trevligt pris om jag själv får säga :)

LMS Roadracing tackar ALLA förare, funktionärer och publik som har gjort det hela till nånting lyckat.
LMS RR ser fram emot en SM helg i samma sorts regi nästa år som i år, dvs med dubbelrace både på SM och B-race.

Mvh Håkan - Vice ordförande LMS RR
Grattis till LMS från HMS :)
 
Det ältades och tjafsades som det där i oändlighet på mötet så jag höll på att trilla av stolen. Kändes som att läsa på sporthoj.com nästan...
Jag fattar inte problemet riktigt...

Mike har betalat nån speciell firma som utreder sånt här en stor bunt med pengar för att utreda det här. Den hade satt upp mätpunkter runt om banan och ute bland grannarna för att utreda frågan.

Mätningarna hade gjorts med någons 250r hoj (minns inte vem han sa att det var) och det lät för mycket....

Det här är ingen fråga om 2-takt mot 4-takt. Många av oss bullrar för mycket, och ljudet måste sänkas....
Jag försökte bara förklara varför vissa hojar lät mer än andra hos OffKeff:s farbror. Jag har ingen bestämd asikt om vilken typ av hoj som later mest. Klart att en skrikig ton känns obehagligare när man star nära jämfört med ett basdunk men det behöver inte betyda att de hörs längst.

Precis vad dom gjorde under utredningen...

Dom mätte även ljudet vid banan och ljudet vid grannen samtidigt så dom vet exakt förhållandet mellan bullret vid banan och hos grannen...

Det är ju intressant, da far man svart pa vitt vilka ljud som tar sig längst. Skulle vara kul om dessa mätningar kommer att redovisas nagonstans.

Mittsverigebanan som Sandstream nämde ligger ca 1,3 mil utanför Härnösand. Morsan och farsan bor inne i Härnösand och sitter man pa dass hos dom sa hör man om det är körning pa banan. Det extra tydligt om vinden ligger pa ifran banan.
 
Last edited:
Scandinavian Endurance kommer inte att vara nåt Endurance i den bemärkelsen...

Det är samma typ som kördes i samband SO't i Danmark 2006. Ett kortare endurance, mera som ett lagrace, där det var två förare som körde på sin egen cykel. Men bara flyttade över transpondern vid bytet...

Bara ett sätt att få till lite mera bantid för dom som redan är där och tävlar
Cannonball race kallar Danskarna detta, j-t kul då det blir ett sprint endurance, Jorpes, Sölis & Jag körde ett sådant tvåtimmars i Brno 2006 :tummenupp
 
Förstod jag det hela rätt i att 250R kommer att förlora sin SM-status och därmed i praktiken kommer att strykas från tävlingarna?

Eller håller jag bara på och startar ett dumt rykte i och med att jag ställer den frågan?
 
Förstod jag det hela rätt i att 250R kommer att förlora sin SM-status och därmed i praktiken kommer att strykas från tävlingarna?

Eller håller jag bara på och startar ett dumt rykte i och med att jag ställer den frågan?

Nej, du förstod fel.... :)
 
Det ljud man upplever med örat och det ljudtryck man kan mäta upp är två skilda saker. Det mänskliga örat är mindre känsligt för höga och låga frekvenser, speciellt vid lågt ljudtryck. Omvänt kan man säga att örat är som mest känsligt mellan 1kHz and 5kHz. Det kan oxå vara en förklaring till att man upplever att 600cc låter mer än 1000cc eller vad övrigt som hörs bäst bortom berget och inte. Länk
 
Precis vad dom gjorde under utredningen...
Dom mätte även ljudet vid banan och ljudet vid grannen samtidigt så dom vet exakt förhållandet mellan bullret vid banan och hos grannen...
Missade ditt inlägg som kom efter Palmas och som förklarade. Sorry.

Förstod jag det hela rätt i att 250R kommer att förlora sin SM-status och därmed i praktiken kommer att strykas från tävlingarna?
Japp, du har förstått rätt! Min rekommendation är att du skyndar dig att sälja moppen och köper en Sopabajk bums! :tungan
 
Last edited:
Fribiljetterna, gäller det enbart SO-tävlingar eller även rena SM-tävlingar som den på Linköpings Motorstadion?
 
GRATTIS LMS! :rock Bra jobbat!

@Swedie: Alla vill väl ha mer körtid. Men vilken fantastisk grej att få in ännu yngre ungar som är återväxten i sporten. Börjar de när de är så pass unga har de verkligen chans att gå långt. Du verkar vara emot att både 125J och att den nya klassen körs under SM. Trist.
Vilka helger tycker du att de skall köra på?
 
Fribiljetterna, gäller det enbart SO-tävlingar eller även rena SM-tävlingar som den på Linköpings Motorstadion?

det är upp till var och en klubb att bestämma, men på arrangörsträffen som var innan så var arrangörerna rörande överens om att det var en bra grej och jag hoppas det blir så också under nästa säsong.
LMS kommer förmodligen (om jag får bestämma...) att göra likadant.
//håkan
 
GRATTIS LMS! :rock Bra jobbat!

@Swedie: Alla vill väl ha mer körtid. Men vilken fantastisk grej att få in ännu yngre ungar som är återväxten i sporten. Börjar de när de är så pass unga har de verkligen chans att gå långt. Du verkar vara emot att både 125J och att den nya klassen körs under SM. Trist.
Vilka helger tycker du att de skall köra på?
Jag vet inte vilka helger de ska köra på, men att konstant trycka in allting på samma helger är inte direkt bästa lösningen för kvalite iaf.
 
det är upp till var och en klubb att bestämma, men på arrangörsträffen som var innan så var arrangörerna rörande överens om att det var en bra grej och jag hoppas det blir så också under nästa säsong.
LMS kommer förmodligen (om jag får bestämma...) att göra likadant.
//håkan
Samma hos HMS (om jag och Roy får bestämma).
 
Jag vet inte vilka helger de ska köra på, men att konstant trycka in allting på samma helger är inte direkt bästa lösningen för kvalite iaf.

Ingenting har ju konstant tryckts in under SM-helgerna.
Allt är ju ungefär som förut, bara det att SP är borta.

Finns inga helger för nya klassen att köra på. Antingen kör man SM/SO eller ERF och en ny klass med återväxten förtjänar en plats på SM helgerna.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top