Info om YZ250F vore tacksamt..

nexxor

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
hade en gixxer 600... har nu bara en mountainbike och en Yzf 250
Skulle behöva lite info om yamaha:s YZ250F
Jag har hört och läst om att ett par modeller av yamaha skulle vara lite omständig startprocedur på och att de lätt blir sura så att det går en massa stift...

Stämmer detta och isåfall gäller det även YZ250F:en ??

Vilken klass motsvarar denna maskin rent tävlingsmässigt, har hört 125:2t men det verkar klent..
Men det ska ju vara cirka 33hk på slangen så det kanske stämmer...

Så är det någon som har provat,vet,hört eller rent av äger/har ägt denna maskin så vore det tacksamt om ni kunde skriva ner ett par rader om egenskaper och frågorna jag ställde ovan.

-Nexx
 
Det stämmer att 4-takt 250 är att jämföra med 2-takt 125. Jag körde en YZ250F -04 idag. Normalt kör jag en YZ 250 2-takt. Fast där är mindre hästar i fyrtaktaktaren körde jag ganska omgående snabbare på denna... Grym motor, liten och nätt. Mer bottenvrid och helt underbart lätt att behålla fästet med bakhjulet. Jag blev iallafall frälst!

Startar oftast på första kicken..
 
På tävling kör du 125 cc med en 250 4 takt.Den klassas alltså som en 125:a.

2003 kom yamaha med automatisk dekomprision,och flyttade upp varmstarts knappen från förgasaren till styret.

Innan 2003 modellen måste man hålla in pyshandtaget, och hitta rätt kompläge på kicken innan du vevar igång.

från 2003 är det bara att kicka prexis som vanligt.

Så innan 2003 kan det vara lite krångligt att få igång den, men bara du får in tekniken så är det inga problem. :tummenupp
 
Pålle skrev:
Det stämmer att 4-takt 250 är att jämföra med 2-takt 125. Jag körde en YZ250F -04 idag. Normalt kör jag en YZ 250 2-takt. Fast där är mindre hästar i fyrtaktaktaren körde jag ganska omgående snabbare på denna... Grym motor, liten och nätt. Mer bottenvrid och helt underbart lätt att behålla fästet med bakhjulet. Jag blev iallafall frälst!

Startar oftast på första kicken..
Körde du fortare med 250f:n kan du inte vara nån lyssande cross förare???
 
YamahaJojje skrev:
Körde du fortare med 250f:n kan du inte vara nån lyssande cross förare???

vad vet du om det. Oftast kör du snabbare om du om du får nått som du kan kontrollera. En 250 2T är ju en riktigt brutal maskin jämfört med en 250 4T. Betydligt mer lättkörd och du orkar köra längre på den.
 
jazze82 skrev:
vad vet du om det. Oftast kör du snabbare om du om du får nått som du kan kontrollera. En 250 2T är ju en riktigt brutal maskin jämfört med en 250 4T. Betydligt mer lättkörd och du orkar köra längre på den.
nja jag orkar köra längre på 2 takt! somnar nästan av 250f:n
 
-Lowrider- skrev:
jag hade visserligen en yamaha yz250 och den låg på 41kw ca 65 hk,,och den var lättstartad. :confused:


Hahahaha, måste vara årets skämt! Får du ut 65 hk ur en 250 så är de världsrekord. Det är 240 hk ur 1000 cc :) Lycka till! Som vanligt, mycket SKITSNACK och liten verkstad på internet...
 
Adrian_J skrev:
Hahahaha, måste vara årets skämt! Får du ut 65 hk ur en 250 så är de världsrekord. Det är 240 hk ur 1000 cc :) Lycka till! Som vanligt, mycket SKITSNACK och liten verkstad på internet...
det e inte omöjligt.... bara dyrt...
 
YamahaJojje skrev:
det e inte omöjligt.... bara dyrt...

Naturligtvis omöjligt på en 4-t. Kolla på nya yamaha R1 som anses vara "extrem". Den har 180 hk. Det är 60 hk kvar till 240... Dvs en 250 med över 60 hk, SKITSNACK PÅ HÖGSTA NIVÅ!
 
Adrian_J skrev:
Naturligtvis omöjligt på en 4-t. Kolla på nya yamaha R1 som anses vara "extrem". Den har 180 hk. Det är 60 hk kvar till 240... Dvs en 250 med över 60 hk, SKITSNACK PÅ HÖGSTA NIVÅ!
vi snackar 2 takt nu!!! 65 pollar e inga problem!
 
-Lowrider- skrev:
Men din dumme jävel vill du se reg.papper och provköra mm??
Jag har 41kw enligt papper från besiktningen och från yamha där det står 41kw tydligt och klart! 2takt kan inte jämföras med en sketen 4taktare! :finger

41kW är iofs. 56hk och inte 65... :hihi :rofl

Fasen också... alltid ett steg efter...suck.. :)
 
Last edited:
-Lowrider- skrev:
Jo men läs vad jag skrev eller är du blind pojk! 41kw ,1kw=1,36hk
41kw*1,36=ca 55hk nöjd eller ska jag trycka upp reg.pappaer och modifieringar i röven på dig så ni fattar!
Blir så förbannad på okunniga ordpoliser!


Men läs vad jag skrev!

"Fasen också... alltid ett steg efter...suck.. :) "
När man läser detta kan man ana att jag skrev detta innan du själv kom på din lilla felräkning. Var inte arg på mig. :banana
 
Nu när alla är vänner kan vi ju börja koncentrera oss på vad tråden igentligen handlar om. :D

Klassen 125 2t/250 4t gynnar tydligen fyrtaktarna, så lite mer tryck i 4t än i 2t är det nog... En 125:a har runt 28-29hk på bakhjulet.
 
@ lowrider

Ricky Carmichaels fabrikstrimmade cr 250 ger ca 60hk......så du får va nöjd om du har 50 ärliga i din yz 250, skillnad på ärliga kusar och det som står i brochyren.

fast min 380 ger nog miiiinst 75 på slangen jorå så e det serru :arsele
 
rejser skrev:
@ lowrider

Ricky Carmichaels fabrikstrimmade cr 250 ger ca 60hk......så du får va nöjd om du har 50 ärliga i din yz 250, skillnad på ärliga kusar och det som står i brochyren.

fast min 380 ger nog miiiinst 75 på slangen jorå så e det serru :arsele
ja men bara så du vet e det stopp på 61 hk i supercross!! :)
 
Conrad skrev:
Nu när alla är vänner kan vi ju börja koncentrera oss på vad tråden igentligen handlar om. :D

Klassen 125 2t/250 4t gynnar tydligen fyrtaktarna, så lite mer tryck i 4t än i 2t är det nog... En 125:a har runt 28-29hk på bakhjulet.
ja men dem har juh dubbel kubik!
 
Jag provkörde den också i lördags. Otroligt trevlig maskin. Känns som om den inte väger något alls, mycket mild och fin i motorn och ändå bett om man gasar på lite. Den svänger verkligt fint och är ofattbart lättmanövrerad. Jag har en Honda CR250R (tvåtaktare) och kör utan vidare både längre och snabbare på den lilla yamahan. JAg testade också deras nya 450 men den kändes betydligt större och grövre. Inte alls samma finess som 250:an.

Det är bäst att tillägga att jag kör skitdåligt, så slipper YamahaJojje bemöda sig att skriva det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top