Info om Yamaha XTZ 750 Super Ténéré?

750

Har själv en TDM 850 - det är ju i princip samma motor. Jag har dock TRX motorn (alltså TDM efter 96 med 270gr förskjutning)...
Har sneglat lite på Super teneren också. dryga 70 hk i 200kg offroad låter ju på papperet bättre än ATn's 60 hk...

Har hört att den kräver sin man att tygla dock...

Det enda rikitigt negativa jag har hört är att den i än vätrre grad lidder av samma åkomma som tidiga TDM:er - klonkig växellåda - dvs. man får SParka i växlarna ibland :)


Tyvärr fanns ju XTz750 n innan internet slog och är ganska ovanlig, så länkar är lite svåra att hitta

Här är iaf två länkar:
http://www.mcpoolen.se/mc/1994/yamaha/xtz750-supertenere.html

http://www.motorbyte.com/mmm/pages/reviews/tdm4_98.htm (lite biinfo om teneren)
 
Re: 750

klas.karlsson skrev:

Just den hojen är min gamla :)
bilderna togs när jag var där (vid mcpoolen) och bytte bakdäck på den. Det var -99 har jag för mig.
I övrigt var jag nöjd med hojen dom två år jag körde den.
Driftsäkerheten var perfekt, inte ett problem med den och växellådan var inte heller särskilt klonkig.
Om man tycker den är trött kan man köpa en motor från en TRX 850, den passar i princip rakt i, och vips så har man en riktig ökenräser! :)
 
Dagens trådlyft....

Nu har man gått å skaffat sig en super tenere efter ett år som hojlös och 3 veckor i customträsket.... Det blev en -96 körd 2300 mil. Har inhandlat ett Arrow Paris Dakar replica avgassystem och funderar på att uppdatera fjädringen med en Wilbers dämpare bak, och factory pro's förnicklade emulsionsrör och eventuellt dynojet stage 2 ska väl också bli inhandlat i vinter.
 
Lokke skrev:
2548139 Nu har man gått å skaffat sig en super tenere efter ett år som hojlös och 3 veckor i customträsket.... Det blev en -96 körd 2300 mil. Har inhandlat ett Arrow Paris Dakar replica avgassystem och funderar på att uppdatera fjädringen med en Wilbers dämpare bak, och factory pro's förnicklade emulsionsrör och eventuellt dynojet stage 2 ska väl också bli inhandlat i vinter.


Gratis till guldet i trådlyft ; )
Och kul att du köpt dig en väldigt förvuxen motard ; )
 
Hårdare gaffelfjädrar borde gå före allt annat, enl. samstämmiga uppgifter.
(Aldrig kört nån, bara funderat på en sån för länge sen. Blev Bmw R 1100 gs i stället)
/u
 
Dessa jäkla hondamänniskor! :tungan ni är mer patriotiska än harleyduccefolket ju. Det FINNS inget annat än de slöa hondorna för er. XTZ:an är en klart underskattad hoj med en klart roligare motor än hondan. Hondan är säker jättebra och håller och allt men Yamman har en underbar motor! Och maskinellt tror Jag nästan Yamman är, om inte mer stryktålig så lika mycket i alla fall i det här fallet. Den gör 200 blås också :yoparty

Hondorna är alltid sossegråa,sossebruna eller sossemörkgröna. Min teneré var rosa,lila,turkuise och vit på samma hoj:tummenupp /Teo
 
ulf_lundin skrev:
2549526 Hårdare gaffelfjädrar borde gå före allt annat, enl. samstämmiga uppgifter.
(Aldrig kört nån, bara funderat på en sån för länge sen. Blev Bmw R 1100 gs i stället)
/u

Det kan nog hända att det blir framfjädrar på samma gång som bakdämparn blir uppdaterad. Ska åtminstone få upp den in aktern för att få ett lite aktivera stuk. Har inte gjort nåt alls än åt den å den hänger 5cm bak endast av egen vikt, vilket är åtminstone 3cm för mycket. Blir att eventuellt byta lager i svingen å linkaget också. Gnisslar å käns som man skulle få en spark i röva för varje liten ojämnhet.

Alltså hur skulle det va med progressiva fjädrar på en sån här hoj? Wilbers har väl både linjära och progressiva. Lika bra att uppdatera allt på en gång så svider det bara en gång....:näsblod

Teo skrev:
2549541 Dessa jäkla hondamänniskor! :tungan ni är mer patriotiska än harleyduccefolket ju. Det FINNS inget annat än de slöa hondorna för er. XTZ:an är en klart underskattad hoj med en klart roligare motor än hondan. Hondan är säker jättebra och håller och allt men Yamman har en underbar motor! Och maskinellt tror Jag nästan Yamman är, om inte mer stryktålig så lika mycket i alla fall i det här fallet. Den gör 200 blås också :yoparty

Hondorna är alltid sossegråa,sossebruna eller sossemörkgröna. Min teneré var rosa,lila,turkuise och vit på samma hoj:tummenupp /Teo

:D :tummenupp
 
Last edited:
Grattis till en bra hoj:tummenupp

synd att de inte tillverkar den längre, de skulle ha behållt den och uppgraderat den

hörde om en israel eller nåt som kört 20 000 mil eller mer med en sån

dom här har delar till den, de har bla. 530 kedja och drev till den

http://kedo.com/
 
Last edited:
Super Teneren är en trevlig hoj för lite pengar.

Tyvärr har den några alvarliga brister.
Vikten, 226 kg torr är lite i tyngsta laget. Med full tank är den lika stabil som Wasaskeppet i skogen.:3freak

Bromsarna suger! Inget för inspirerad asfaltsåka, svampiga trots stålomspunnaslangar och dom fadar fort vilket är livsfarligt på en hoj som väger 1/4 ton.

Växelådan är tråkig, klonkig och svårväxlad med crosstövlar.

Yamaha rosten...

Fjädringen är mjuk vilket tillsammans med klumpigheten och vikten diskvalificerar den som offroadhoj.

Det positiva är motorn som levererar bra med mos och gillar varv jämfört med AfricaTwin är den rena raketen. Enda nackdelen är att den är lite törstig när man gasar på...:)

Nu låter det som jag sågar Super Teneren men det gör jag inte, som äventyrstourer, grusvägsräser eller pendlarhoj är den svårslagen. Den mjuka fjädringen är perfekt på dåliga vägar eller vid stadskörning. Den är robust och tål lättare marksyningar utan dyra reparationer. Med ett högre kåpglas blir den ännu bekvämare. Används den till det den är tänkt till är det en grymt bra allround hoj! 90-talets KTM 950 Adventure.
 
Är det någon som vet om det är samma ram på xtz 660 och xtz 750 , båda från 1992
Eller om det går att få i 750 motorn i 660 ramen?
 
Är det någon som vet om det är samma ram på xtz 660 och xtz 750 , båda från 1992
Eller om det går att få i 750 motorn i 660 ramen?

Jag är rätt bombsäker på att det inte skulle funka, tyvärr. 660:n är 1-cyl medan 750 är 2-cyl.
 
Varför skall man köpa en xtz750?
Sugen på en pendlarhoj som man kan sprätta grus med på helgerna

Ros eller anus?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top