Info om stora äldre 2-taktare

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Tycker det är kul att effekt fanns i små paket redan för länge sedan. Kan väldigt lite om de modeller som fanns då men dela med er av historier, info, sidor och bilder om större tvåtaktare (>350cc) från 70-80 talet.

Last edited:
don_tomazo skrev:
2626525 Tycker det är kul att effekt fanns i små paket redan för länge sedan. Kan väldigt lite om de modeller som fanns då men dela med er av historier, info, sidor och bilder om större tvåtaktare (>500cc) från 70-80 talet.

De som i dag framstår som kulthojar är Kawasakis H1 och H2. H1:an fanns i två versioner H1a och H1b. Den var på 500cc och hade 3 cylindrar. Den byggdes även i en mindre version på 350cc. En kompis hade en sådan som jag fick provköra trots att jag inte var så gammal då. Det här var ca 1975. Jag mins att jag ryckte upp den på bakhjulet på samma sätt som jag gjorde med min moppe. Fast det var lite mera fart och fläkt kan man säga!

Cyklarna var temprametsfulla och framhjulet gick lätt till väders. Fast inte bara pga kraft i motor utan de var ganska baktunga. Det gjorde att de var ganska svårkörda.

H1a kom 1969 och var vit/grå till färgen och hade en röd dekorrand. Den hade trumbromsar fram och bak. H1b fick en skiva fram. H2 kom 1972, tror jag det var. Det var den beryktade 750 cc, även den med 3 cylindrar.

Ni kan ju förstå vilken skönsång det var från de här 3-cylindriga tvåtaktarna! Tyvärr har jag inte bilder i den här burken men kan, om jag hinner, lägga ute någon bild på en H1a i morgon!

WilleZL skrev:
2626589 De som i dag framstår som kulthojar är Kawasakis H1 och H2. H1:an fanns i två versioner H1a och H1b. Den var på 500cc och hade 3 cylindrar. Den byggdes även i en mindre version på 350cc. En kompis hade en sådan som jag fick provköra trots att jag inte var så gammal då. Det här var ca 1975. Jag mins att jag ryckte upp den på bakhjulet på samma sätt som jag gjorde med min moppe. Fast det var lite mera fart och fläkt kan man säga!

Cyklarna var temprametsfulla och framhjulet gick lätt till väders. Fast inte bara pga kraft i motor utan de var ganska baktunga. Det gjorde att de var ganska svårkörda.

H1a kom 1969 och var vit/grå till färgen och hade en röd dekorrand. Den hade trumbromsar fram och bak. H1b fick en skiva fram. H2 kom 1972, tror jag det var. Det var den beryktade 750 cc, även den med 3 cylindrar.

Ni kan ju förstå vilken skönsång det var från de här 3-cylindriga tvåtaktarna! Tyvärr har jag inte bilder i den här burken men kan, om jag hinner, lägga ute någon bild på en H1a i morgon!

Jag har faktiskt kört en av dessa. En trecylindrig kawa 2t. Lite spännande effektkurva men i det exemplaret var nog inte alla hästar hemma. Jag var inte överdrivet imponerad i alla fall. Chassit kändes riktigt uselt.

Blip skrev:
2626962 Jag har faktiskt kört en av dessa. En trecylindrig kawa 2t. Lite spännande effektkurva men i det exemplaret var nog inte alla hästar hemma. Jag var inte överdrivet imponerad i alla fall. Chassit kändes riktigt uselt.

Det är avsaknaden av ett stabilt chassie och fungerande bromsar i kombination av hög effekt samt svårkört register som gör det lite kul. Gubbar jag pratat med som körde hoj på den tiden har använt ord som livsfarliga i sina berättelser om de stora tvåtaktarna.
Effekt har man kunnat prestera länge men en stabil ram och effektiva bromsar har man kommit en bit påväg med i jämförelse med "back in the days".

Hej igen, bifogar en bild på en H1a jag fann när jag sökte mig runt på nätet för en tid sedan. Vill minnas att den ägs och renoverats av en kille i Norge.

Bifogat

• egil.jpg
    egil.jpg
    96.2 KB · Visningar: 211
Har en gång på 70 eller 80-talet (minns inte) kört en kompis 750 trepip. Den hade nån slags effektpipor och lät för jävligt. Där kan man snacka om en hoj som gärna ville lyfta på framhjulet. En lätt fartökning från 50 till 70 resulterade i framhjulslyft utan att jag ens märkte nåt särskilt av det förrän hjulet dunsade ner i backen igen. Det är ungefär allt jag minns av hojen, hade ingen egen på den tiden och var rätt ovan, hade bara kört nån 125:a förut.

WilleZL skrev:
H2 kom 1972, tror jag det var. Det var den beryktade 750 cc, även den med 3 cylindrar.

Ni kan ju förstå vilken skönsång det var från de här 3-cylindriga tvåtaktarna!

Farsan hade ovanstående back in the day (-73). Enligt uppgift gick den utav helvete jämfört med de flesta andra hojar på den tiden. Väghållningen var kanske inte fullt så bra, vilket far också fick erfara.
Den mellersta cylindern nöp gärna vid hårdare körning pga taskig kylning. Men ljudet är oslagbart och den är snygg som få. En av mina absoluta drömhojar. Har nån bild nånstans på burken, ska försöka lägga upp den.

Den vänstra är lite moddad.

Bifogat

• Bild 600.jpg
    Bild 600.jpg
    51.4 KB · Visningar: 203
  • Bild 602.jpg
    Bild 602.jpg
    31.3 KB · Visningar: 366
Last edited:
Farsan har både en H1 och en H2, övningskört en del på dom. Dom går riktigt bra framåt, tyvärr så matchar inte bromsarna kraften riktigt! Låter skönt gör dom också!

Kiwi60 skrev:
2627825 Farsan hade ovanstående back in the day (-73). Enligt uppgift gick den utav helvete jämfört med de flesta andra hojar på den tiden. Väghållningen var kanske inte fullt så bra, vilket far också fick erfara.
Den mellersta cylindern nöp gärna vid hårdare körning pga taskig kylning. Men ljudet är oslagbart och den är snygg som få. En av mina absoluta drömhojar. Har nån bild nånstans på burken, ska försöka lägga upp den.

Bild600.jpg

Bild602.jpg

Lite moddad.

Den nedre med trimpipor ser riktigt elak ut!

bgix skrev:
2627943 En annan rolig tvåtaktare var Yamaha RD500 som kom 1984.

Den hade en vattenkyld V4 med varvtalsstyrda "ventiler" i avgasportarna som gjorde den mycket snäll. Hygglig gång redan på lågvarv och ändå bra med effekt högre upp (efter den tidens standard, 80-90 hk om jag minns rätt).

Chassiet var ingen höjdare men ändå bra nog för att kunna hänga på en Kawa GPz 900 som var tidens snabbaste standardhoj på bana.

Från förarplats var motorljudet mycket märkligt, lite burkigt på nåt sätt, förmodligen pga resonanser i all plast. Två avgarör var dragna under sadeln och denna blev rejält varm, hojen kallades därför ibland lite vanvördigt för rövgrillen.

Yamaha ska väl ha blivit slagna på fingrarna av Suzukis RG 500 som tydligen var lite vassare. Dock tycker jag yamahan är snyggare!

Last edited:
bgix skrev:
Fast jag drömmer fortfarande om att nån japansk fabrik släpper en 1000 cc tvåtakts radfyra i ett racefärdigt chassie. Blir det så ska jag ha en även om jag måste sälja huset.

Word!
De som kom på det här med avgaskrav kan suga min p*ng.

Jag hade en sån som sitter i min avatar <- Kawa 2 cyl 350cc -71 Originalrenoverad blå och vit.
Kul hoj effektmässigt, ca 35-40 hk och toppade 160, men då var det som att sitta på en gummisnodd... trumbromsarna var väl inte en hit direkt heller... Rök gjorde den också, som f-n.
Tyvärr så rasade den helt på motorvägen mpt kungsängen en gång för länge sen... :(
/D

bgix skrev:
2628015 RG 500 kom 1985, var lättare och hade mer effekt än RD 500.

RG 500 är nog det närmaste en riktig tvåtaktsracer som släppts som landsvägshoj. (Fast jag drömmer fortfarande om att nån japansk fabrik släpper en 1000 cc tvåtakts radfyra i ett racefärdigt chassie. Blir det så ska jag ha en även om jag måste sälja huset...)

Då är jag spekulant oxå! Vilken jävulsmaskin :gnissla

bgix skrev:
2628015 RG 500 kom 1985, var lättare och hade mer effekt än RD 500.

RG 500 är nog det närmaste en riktig tvåtaktsracer som släppts som landsvägshoj. (Fast jag drömmer fortfarande om att nån japansk fabrik släpper en 1000 cc tvåtakts radfyra i ett racefärdigt chassie. Blir det så ska jag ha en även om jag måste sälja huset...)

Hmm, kanske man skulle spika ihop en cykel med en tvitaktare som drivkälla! Finns ju gott om snöskotermotorer att tillgå! Arctic cats tusenkubiks trippe kanske! Yamaha hade ju en fyrcylindrig maskin på 800cc som har turboladdats flitigt!

stranglefoot skrev:
2628051 Hmm, kanske man skulle spika ihop en cykel med en tvitaktare som drivkälla! Finns ju gott om snöskotermotorer att tillgå! Arctic cats tusenkubiks trippe kanske! Yamaha hade ju en fyrcylindrig maskin på 800cc som har turboladdats flitigt!

Vilken maskin det skulle kunna bli! Det är så det börjar rycka i pain richen.
Man har ju sett turbo-snömonster på strippen, vilket jävla ljud! PRRRRRRAPPATABANG! zoooom!

Kiwi60 skrev:
2628065 Vilken maskin det skulle kunna bli! Det är så det börjar rycka i pain richen.
Man har ju sett turbo-snömonster på strippen, vilket jävla ljud! PRRRRRRAPPATABANG! zoooom!

Ja visst! Läste en gång om nån snubbe som hade monterat cylindrar från någon polaris maskin på sin kawa trepip. Vattenkylning fick han köpet! :tummenupp

Farsan hade en kawa 3pip 500 som trimmad med avstämda rör o.s.v ska tydligen ha låtit extremt mkt och gått riktigt bra. Ska försöka fixa en scanner så jag kan få in lite bilder på den från gamla foton, var nämligen motivlack som han lackat själv o.s.v :D

bgix skrev:
2628015 (Fast jag drömmer fortfarande om att nån japansk fabrik släpper en 1000 cc tvåtakts radfyra i ett racefärdigt chassie. Blir det så ska jag ha en även om jag måste sälja huset...)

Jag skulle vara nöjd med en 500-800, fullt modern i alla andra avseenden.

Kan vi starta en namninsamling på SH för undantag från avgasreglerna för "rekreationsfordon" eller "exprimentfordon för alternativ utveckling av förbränningsmotortekniken"
Tvåtaktsmotorer sitter ju FFS i tusentals småbåtar och snöskotrar...

H1:a i Stockholm???

För två år sedan var jag på semester i Hufvudstaden och gick från Djurgården mot stan då det dök upp två styck Kawa trepipar.

Underbar sommarkväll och ljudet av två trepipar i solnedgången. När jag strax fick syn på dem så var de klädda enligt den tidens standard:

Skinnjacka
öppen hjälm med pappegojskärm
skitiga jeans
trätofflor

Faan va :yoparty ... halva stan stannade upp :tummenupp

... förarna/ägarna kanske häckar här på SH???

PS: Min egen första tunga MC var en Kawa Z900 -73... så de så!

Last edited:
Snöskotereffekt, en polaris edge 700cc 2t ligger på 137 hk och 200+ kilo, toppar ca 170-180 men har du fäste så är det 0-100 på ca 3 sek... Sen känns det bara som om det ökar... Brutalt är bara förnamnet!

Säg denna nyss på blocket: http://www.blocket.se/vi/10142578.htm?ca=11_s det är inte utan att det suger i tarmen :)
/D

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...