Info om Pro Superbike 2010 ?

Nja.Troligen inte....

Standardreglementen brukar ha klausul om att man måste kunna återstarta motorn med staortmotorn i parcferme. Har dock inte kollat i IDM reglementet....


det är okej... Tror gör man i äktenskap :tummenupp
 
Tekniskt reglemente för Pro Superbike är samma som förra året. Något har inte presenterats av STCC.

Enligt det som nu finns tillgängligt så är det bland annat som följer:

3.9.29:4 Motorcykeln skall gå att starta med sin egen startmotor. Inga externa hjälpmedel får användas.

3.9.37 Allt som inte nämns eller beskrivs i ovanstående reglemente skall vara som på original homologerad motorcykel. Inga förändringar utöver ovan nämnda är tillåtna. Det åligger föraren att införskaffa sådan information att motorcykelns tekniska specifikationer kan vidimeras.
 
Tekniskt reglemente för Pro Superbike är samma som förra året. Något har inte presenterats av STCC.

Enligt det som nu finns tillgängligt så är det bland annat som följer:

3.9.29:4 Motorcykeln skall gå att starta med sin egen startmotor. Inga externa hjälpmedel får användas.

3.9.37 Allt som inte nämns eller beskrivs i ovanstående reglemente skall vara som på original homologerad motorcykel. Inga förändringar utöver ovan nämnda är tillåtna. Det åligger föraren att införskaffa sådan information att motorcykelns tekniska specifikationer kan vidimeras.

enligt superstock 1000 reglementet på svemos hemsida så får man plocka bort startmotorn
 
Från www.highsider.se:

"Filip Backlund fortsätter att vänja sig med sina nybyggda cyklar och med de nya Continental-däcken. Tack vare det nya IDM-reglementet tror man att man kan plocka ur ytterligare 15-20 hästkrafter ur Suzukin. Dessutom har man kunnat banta ner cykeln många kilo då man till exempel inte behöver en startmotor."
 
Vi kanske ska hålla isär begreppen.
Pro Superbike har ett eget tekniskt reglemente (för SM) som inte är identiskt med Superstock 1000 (för NM/SO).
Har så varit under alla år tidigare och intill det att ett nytt tekniskt reglemente för Pro Superbike presenteras officiellt, så är det det gamla som gäller där.
Kan hända att Backis har en egen ny kristallkula att kika i.
Den förra han hade och såg insugstrattar i, var visst inte riktigt så bra.
 
Från www.highsider.se:

"Filip Backlund fortsätter att vänja sig med sina nybyggda cyklar och med de nya Continental-däcken. Tack vare det nya IDM-reglementet tror man att man kan plocka ur ytterligare 15-20 hästkrafter ur Suzukin. Dessutom har man kunnat banta ner cykeln många kilo då man till exempel inte behöver en startmotor."

Hur man skulle få ut mer effekt med detta reglemente vet jag inte då man inte får trimma mer i motorn utan det är sprutet man får mecka med. Kollade på IDM hemsidan och startmotor får demonteras, så jag hade uppenbarligen fel innan...

40. Alternator, Generator, Electric Starter
No modifications are permitted. The electric starter (including all relating starting system parts and
connections) may however be removed.
It must at all times (practice/ race) be possible to start the engine of the motorcycle, if necessary with
the assistance of an auxiliary starting device (or electric starter).
Annotation: The alternator must supply the battery with charging tension whilst the engine is running.
 
Vi kanske ska hålla isär begreppen.
Pro Superbike har ett eget tekniskt reglemente (för SM) som inte är identiskt med Superstock 1000 (för NM/SO).
Har så varit under alla år tidigare och intill det att ett nytt tekniskt reglemente för Pro Superbike presenteras officiellt, så är det det gamla

Men jag har för mig att det har stått nånstans officiellt att de går
över till IDM reglementet, kan dock inte minnas var jag läst det.
 
Vi kanske ska hålla isär begreppen.
Pro Superbike har ett eget tekniskt reglemente (för SM) som inte är identiskt med Superstock 1000 (för NM/SO).
Har så varit under alla år tidigare och intill det att ett nytt tekniskt reglemente för Pro Superbike presenteras officiellt, så är det det gamla som gäller där.
Kan hända att Backis har en egen ny kristallkula att kika i.
Den förra han hade och såg insugstrattar i, var visst inte riktigt så bra.

Men var det inte till i år som det endast skulle va ett reglemente i hela norden? Trodde det togs beslut på det i höstas, allt för att slippa problem med bromspumpar och fuskande finnar?
Jag fick med för mig att IDM skulle gälla även PRO men det kanske jag har drömt?
 
Hur man skulle få ut mer effekt med detta reglemente vet jag inte då man inte får trimma mer i motorn utan det är sprutet man får mecka med. Kollade på IDM hemsidan och startmotor får demonteras, så jag hade uppenbarligen fel innan...

När Backis körde 600 hittade dom 7 hästar extra till varje race.. Så det är normalt psyksnack från hans sida att man hittar massa effekt hela tiden. Så inget nytt. Så har dom alltid sagt sen dess. ;)
 
Men var det inte till i år som det endast skulle va ett reglemente i hela norden? Trodde det togs beslut på det i höstas, allt för att slippa problem med bromspumpar och fuskande finnar?
Jag fick med för mig att IDM skulle gälla även PRO men det kanske jag har drömt?



Fuskande finnar har det funnits sen Superbike (Standard på den tiden) infördes.
Speciellt på CB1100R`s glansdagar i Superbike.
Vet inte hur många ggr det visade sig att de körde ostrypt.
På den tiden var det 100 Hk som gällde som max i Sverige och det var det som stod i reglementet också.

Esko Kuparinen var en av dem.

EKUPA82.JPG
 
Vi kanske ska hålla isär begreppen.
Pro Superbike har ett eget tekniskt reglemente (för SM) som inte är identiskt med Superstock 1000 (för NM/SO).
Har så varit under alla år tidigare och intill det att ett nytt tekniskt reglemente för Pro Superbike presenteras officiellt, så är det det gamla som gäller där.
Kan hända att Backis har en egen ny kristallkula att kika i.
Den förra han hade och såg insugstrattar i, var visst inte riktigt så bra.

ProSBK har inget eget reglemente? ProSBK har "Tilläggsregler" (TR)..
Och nu är det ju faktist officiellt med IDM:s reglemente i år. Sen kan det ju komma TR. Så Filip behöver inte någon kristallkula :tummenupp
 
ProSBK har inget eget reglemente? ProSBK har "Tilläggsregler" (TR)..
Och nu är det ju faktist officiellt med IDM:s reglemente i år. Sen kan det ju komma TR. Så Filip behöver inte någon kristallkula :tummenupp

Det är jättebra, men var finns det att läsa eller var har det publicerats?
Enligt STCC står det så här:

3.3.1 Specifikation Pro Superbike
Alla motorcyklar skall alltid i detalj uppfylla det av Svemo publicerade ”Tekniskt reglemente Pro Superbike 2010, utgåva 2.3”, med undantag för punkt 6a som gäller bränsle samt punkt 7 som gäller däck.


Och på Svemos RR sida så här:

Tekniskt reglemente 2010 Superstock 600

Tekniskt reglemente 2010 Superbike Challenge

Nordic 125cc technical code 2010.pdf

Nordic Superstock 600 technical 2010.pdf

Nordic Superstock 1000 technical 2010.pdf


Nordic SOC rules 2010.pdf


Roadracing SR 2009-2010.


Var finns Pro Superbikes tekniska reglemente 2010 utgåva 2.3 att läsa fullt ut?

Det är klart att man börjar fundera över om det är i kristallkulor man måste läsa det.
 
Tillägsregler är det som berör reglerna för banan och som skickas ut innan racen. Dvs vad heter domaren för det racet, vart finns miljöstationen, vilken sida kör ambulanserna på den banan, när stänger grinden till infarten på kvällarna osv. TR har inte som uppgift att ta upp tekniska regler. Finns det sådanna med är det isf som en påminnelse för nya ändrade regler att man ska notera dom. Alla race måste ha ett TR.
 
Last edited:
Reglementet för Pro Superbike 2010 heter "Nordic Superstock 1000
Technical Regulations 2010" och har funnits publicerat på www.svemo.se under en tid:
http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3238/ImageVaultHandler.aspx

Det är i princip en kopia av det reglementet för IDM Superbike 2010 som finns här:
http://www.idm.de/dokumente/Technical_Regulations_IDM_SUPERBIKE_2010.pdf

Under punkt 40 framgår det klart och tydligt att startmotorn får tas bort.

And he´s back! :fakta
 
Reglementet för Pro Superbike 2010 heter "Nordic Superstock 1000
Technical Regulations 2010" och har funnits publicerat på www.svemo.se under en tid:
http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3238/ImageVaultHandler.aspx

Det är i princip en kopia av det reglementet för IDM Superbike 2010 som finns här:
http://www.idm.de/dokumente/Technical_Regulations_IDM_SUPERBIKE_2010.pdf

Under punkt 40 framgår det klart och tydligt att startmotorn får tas bort.

Läs, vad jag frågat om!
Var finns:
3.3.1 Specifikation Pro Superbike
Alla motorcyklar skall alltid i detalj uppfylla det av Svemo publicerade ”Tekniskt reglemente Pro Superbike 2010, utgåva 2.3”,


Det hänvisas till ett specifikt reglemente. Var finns det?
Det är inte frågan om ifall det är likt IDM s eller Första Moseboken. Var finns det specificerade reglementet att läsa.
 
Läs, vad jag frågat om!
Var finns:
3.3.1 Specifikation Pro Superbike
Alla motorcyklar skall alltid i detalj uppfylla det av Svemo publicerade ”Tekniskt reglemente Pro Superbike 2010, utgåva 2.3”,


Det hänvisas till ett specifikt reglemente. Var finns det?
Det är inte frågan om ifall det är likt IDM s eller Första Moseboken. Var finns det specificerade reglementet att läsa.

Ett tydligare svemo :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top