Info om koppling på GSXR 1000 -01 tack!

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Skulle vara glad för lite tips om hur jag får kopplingen att fungera problemfritt.

När jag slirar iväg på kopplingen för en snabb start så hugger det i kopplingen. Märkas just vid starter men inte om jag klipper till på kopplingen för att köra på bakljulet.

Dessutom börjar kopplingen bli dålig, tycker mig känna att det slirar lite vid höga farter. Den är förmodligen inte bytt sen den va ny, och har nu gått 2900 mil. Så det är dax att byta. Men till vilket fabrikat "modell" och var köper man det. "Gärna lite bättre grejjer"

Vet att andra har haft liknande problem med gsxr -01 men jag hittade inte dom trådarna.

Eskilsson skrev:
Skulle vara glad för lite tips om hur jag får kopplingen att fungera problemfritt.

När jag slirar iväg på kopplingen för en snabb start så hugger det i kopplingen. Märkas just vid starter men inte om jag klipper till på kopplingen för att köra på bakljulet.
Har du kollat hur kopplingkorgen ser ut ???
Bilder???

gixxxerracing skrev:
Har du kollat hur kopplingkorgen ser ut ???
Bilder???

Nopp. Har inte slitigt isär grejjerna ännu. Eftersom jag ändo tänkte byta lameller, så köper jag prylarna först.

Har hört att man kan fila ner fingrarna på kopplingskorgen om dom är taggiga. Men vet inte hur bra det blir.

Eskilsson skrev:
Nopp. Har inte slitigt isär grejjerna ännu. Eftersom jag ändo tänkte byta lameller, så köper jag prylarna först.

Har hört att man kan fila ner fingrarna på kopplingskorgen om dom är taggiga. Men vet inte hur bra det blir.
Det var det jag tänkte på man brukar göra så på crossar när korgen blir "jackig",sen beror det väl på hur mycket jack det har blivit i korgen men på crossarna fungerar det iallafall ...
kolla på korgen innan du köper lameller m.m,ifall den är helt slut...
Ifall den är slut kanske du kan hitta ett billigare alternativ än orginal, då är det ju onödigt att stå där med en packe lammeller i onödan.

Last edited:
gixxxerracing skrev:
Det var det jag tänkte på man brukar göra så på crossar när korgen blir "jackig",sen beror det väl på hur mycket jack det har blivit i korgen men på crossarna fungerar det iallafall ...
kolla på korgen innan du köper lameller m.m,ifall den är helt slut...
Ifall den är slut kanske du kan hitta ett billigare alternativ än orginal, då är det ju onödigt att stå där med en packe lammeller i onödan.

Men lammeller lär väl inte följa med om man köper ny kopplingskorg eller?

Eskilsson skrev:
Men lammeller lär väl inte följa med om man köper ny kopplingskorg eller?
Det tror jag inte, men om du köper ett helt kitt av nån tillbehörsfirma kanske det blir billigare än att köpa varje del löst ...

Är det ingen som vet något bra fabrikat och leverantör på kopplingsdelar?

Annvänd INTE barnet lameller, endast orginal funkar bra

Barnet lameller brukar bli en enda gegga som sätter igen oljesil mm

Jag har för mig att R1000 har liknande "lockup" funktion som hayabusan har

Denna detalj svetsar man stum samt fjädrar på med mera grundtryck

Tillsamans med dom ringar som beskrivs i den andra tråden så får du bra funktion på kopplingen

koppling

Eskilsson skrev:

Dessutom börjar kopplingen bli dålig, tycker mig känna att det slirar lite vid höga farter. Den är förmodligen inte bytt sen den va ny, och har nu gått 2900 mil. Så det är dax att byta. Men till vilket fabrikat "modell" och var köper man det. "Gärna lite bättre grejjer"

Vet att andra har haft liknande problem med gsxr -01 men jag hittade inte dom trådarna.
kan ha med oljan o göra. vilken olja kör du på?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8