Info om Ducati monster S4

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM Superduke
Hej!
Är nu sugen på en monster S4.
Vad skiljer årsmodellerna 00 och uppåt? Har den uppgraderats något under åren? Tips och matnyttig info mottages gärna :tummenupp
 
S4 var iprincip oförändrad sedan den kom.

916 motor och dubbelsving..

Efterträdare var S4R (996 motor) och senast S4RS (testastretta 999 motor)

S4 kom även som en foggy variant med speciallack och lite mer kolfiber vill jag minnas.
Fin hoj med bra gång, men med för mycket motor för min smak. En monster skall vara luftkyld.
 
Här kan du läsa lite om S4
http://www.ducati.com/my2002/ducatiModel.jhtml?modelName=S4

o här om S4 Foggy
http://www.ducati.com/my2002/ducatiModel.jhtml?modelName=S4Fogarty#

Själv tycker jag att S4 e väldigt rolig att köra
Den e inte så bekväm att ligga ngr längre stunder över 160 km/h
eftersom det e en naken mc
Som sagts tidigare så var där inga uppdateringar mellan
dom olika åren vad jag vet
Kolla så att servicen e gjod enligt rekomendationen
kammremarna bytade efter 2 år eller 2000 mil

Skilnaden mellan S4 o S4 Foggy är att Foggyn har 110hk medan
S4 hadde 101hk men detta går att fixa lätt med ett öppet system
o en ny tändbox samt att plastdetaljerna på S4 är kolfiber på Foggyn
Foggyn tillverkades endast i 300 numrerade ex o såldes på nätet
av dessa finns vad jag vet 2st i Sverige
Det finns även ett helt sett med system box o sps kammar att tillgå
då hamnar man ungefär på 130hk
 
Last edited:
Duck skrev:
2184648 Här kan du läsa lite om S4
http://www.ducati.com/my2002/ducatiModel.jhtml?modelName=S4

o här om S4 Foggy
http://www.ducati.com/my2002/ducatiModel.jhtml?modelName=S4Fogarty#

Själv tycker jag att S4 e väldigt rolig att köra
Den e inte så bekväm att ligga ngr längre stunder över 160 km/h
eftersom det e en naken mc
Som sagts tidigare så var där inga uppdateringar mellan
dom olika åren vad jag vet
Kolla så att servicen e gjod enligt rekomendationen
kammremarna bytade efter 2 år eller 2000 mil

Skilnaden mellan S4 o S4 Foggy är att Foggyn har 110hk medan
S4 hadde 101hk men detta går att fixa lätt med ett öppet system
o en ny tändbox samt att plastdetaljerna på S4 är kolfiber på Foggyn
Foggyn tillverkades endast i 300 numrerade ex o såldes på nätet
av dessa finns vad jag vet 2st i Sverige
Det finns även ett helt sett med system box o sps kammar att tillgå
då hamnar man ungefär på 130hk
Hur är det serviceintervallerna annars? Läste det du skrev om kammremarna, men är det 600 eller 1000mils service?
 
Ka11e skrev:
2186182 Hur är det serviceintervallerna annars? Läste det du skrev om kammremarna, men är det 600 eller 1000mils service?

1000 mil mellan service o ventilkontroll
Själv brukar jag byta olja efter var säsong oxå
 
(Långt senare råkar jag se tråden.)

Jag har en 2002 S4 och har varit jättenöjd med den. Förutom typ en oljetryckskontakt och en självförvållad buckla så har den bara dragit vanliga servicekostnader.

Den enda stora invändningen när jag köpt den var stadskörning eftersom den är rejält högt växlad och har en relativt brutal motorkaraktär. Jag kuggade ner framdrevet ett snäpp och sen blev det bättre, kostade inte mångra ören. Men man kan ju undra varför de gör dem med så hög utväxling på ettan, Monster är ju trots allt en sorts MC många vill kunna ha i stan också.

Satte på minsta originaltrimsatsen (ljuddämpare, luftburk, insprutningsdator) vilket gav fint brum, mer kraft och 1000 varv extra till varvstoppet. Funkade också bra.

Har kört den på Gelleråsen, det var jättekul, gick utmärkt. Jätteskoj att svänga med! Bristen på kåpa var inte så besvärlig, man fick huka sig lite extra på rakan bara.

Har åkt på tre långturer i Europa och det funkar också överraskande bra. Har haft två originalsidoväskor på 15 l vardera samt en "korv" fastspänd tvärs passagerarplatsen. Det finns ju en liten vindruta så under 140-150 blir man inte trött i armarna. Ska man köra fortare än så annat än kortare stunder så kan man ligga framåtlutad och med fötterna på passagerarpinnarna, funkar hjälpligt.

En luftkyld Monster ÄR egentligen snyggare, men jag hade en rätt snabb Kawa förut och tyckte helt enkelt det var för tamt utan de extra hästkrafterna/vridet som 916-motorn ger. Har bytt sidobitarna till kylaren till mörk kolfiber, nu smälter kylaren in mycket bättre.

Så sammanfattningsvis är det en väldigt körglad allroundcykel, tillräckligt snygg, helt fantastiskt avgasljud *ler-öra-till-öra*. Ventilljudet är väl lite högt men blir till en gimmick - kopplingspinglet är bara sött. Om än att S4:an kräver visst handlag i stan, särskilt med originaldrev.


Men nu har jag faktiskt börjat fundera på att byta upp mig till nån nyare, kanske en Monster Testastretta, är det nån som har erfarenhet om det???
 
Last edited:
Köp en S4:a och du blir inte besviken, hade en -02 som iallafall räckte långt både på gata och bana...
Bra bromsar, bra chassie och väldigt kommunikativ hoj!:tummenupp

Fredrik:)

PS. Fråga Iceman1975 om han tycker den är långsam...
 
Speedy skrev:
2693021

Fredrik:)

PS. Fråga Iceman1975 om han tycker den är långsam...

Näe, inte lågnsam på nått sätt..
Men det beror ju på hur stor respekt man har för sina medtrafikanter..:rolleyes:

Men är radfyrafreak.. Gillar inte vibrationerna och skakandet..
 
Speedy skrev:
2693021 Köp en S4:a och du blir inte besviken, hade en -02 som iallafall räckte långt både på gata och bana...
Bra bromsar, bra chassie och väldigt kommunikativ hoj!:tummenupp

Fredrik:)

PS. Fråga Iceman1975 om han tycker den är långsam...

jo den fungerarde ju bra som farthinder:arsele :pannkyss
 
Nichlas - vi frälsta kallar det karaktär...:näsblod
Pro - Fak jo, jag knollar dina ban!:mad:

Fredrik:)

Jag försöker förresten ha respekt för mina med/mottrafikanter, jag kör så fort jag kan så jag irriterar dom under så kort tid som möjligt...:tummenupp

Fredrik:)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top