info om bankörning???

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag skulle vilja veta följande saker om banåkning...

1. var hittar man information om när banåkning hålls där man inte behöver licens?

2. måste man ha försäkring på hojen när man kör på bana? alltså kan man komma dit med en hoj som är helt oförsäkrad på ett bilsläp och sedan köra med den?

3. måste man ha mc-kort för att få köra på bana?

4. hur mycket brukar det kosta att få åka på bana?

5. hur mycket får man köra på en banåkningsdag? är det mycket sitta och vänta på sin tur?

hoppas på svar

1. www.nickes.nu eller den här tråden på sporthoj

2. Ja, du måste ha minst trafikförsäkring. Den täcker personskador på dig själv och ev. skador om du kör på någon annan på banan.

3. Ja, du måste ha körkort, jag tror inte att någon annan vill ha dig på samma bana om du inte har kk. Enda alternativet är om du har RR-licens. Då kan du även köra licensträningar med oförsäkrad hoj. Licensen i sig har en personförsäkring men hojjen förblir oförsäkrad.

4. 300-800:- beroende på arrangör och om det är heldag eller inte.

5. Förarna brukar delas upp i grupper med olika hastighet och rutin, grupperna turas om att köra på banan. Det är ganska jobbigt att köra bana så det brukar vara skönt att vila. Mao. det är inte jobbigt att vänta på sin tur. Det är inte många som orkar köra alla sina pass under en heldag.

6. (frågan du glömde ställa: Något mer att tänka på?)

6a. Drick mer vatten än du tror att du behöver, du kommer garanterat få ont i huvet pga. vätskebrist i alla fall. Eller som jag brukar säga, det är skönare att gå på muggen än att ha huvudvärk!!!!

6b. Det är som skidåkning, kör inte sista passet. Sväng av banan direkt när du börjar bli trött, även om det händer efter 5 varv, annars ligger du snart som en kustjägare och rullar runt bland grästuvor och lekakulor ute i periferin.

Last edited:
aahhh.. perfekt. utmärkta svar.

jag kollade lite på bankalendrarna och det är bara en sak jag undrar. ligger sviesta i linköpingstrakten eller? aldrig hört talas om den banan.

oj oj oj nu blir jag fundersam här.

jag snackade med mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) och dom säger att försäkringen inte gäller när man kör bana.

punkt 2 frågan jag ställde var just om man måste ha hojen försäkrad för att få köra bana och då sa ni att man måste det.

känns inte som att det finns någon logik i att man måste ha försäkring på hojen om den ändå inte gäller????

red ut det här nu för det känns skumt :confused:

bmwjohan skrev:
oj oj oj nu blir jag fundersam här.

jag snackade med mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) och dom säger att försäkringen inte gäller när man kör bana.

punkt 2 frågan jag ställde var just om man måste ha hojen försäkrad för att få köra bana och då sa ni att man måste det.

känns inte som att det finns någon logik i att man måste ha försäkring på hojen om den ändå inte gäller????

red ut det här nu för det känns skumt :confused:

VAGNSKADE-DELEN är det som inte gäller!
Dvs klotar du, så får du stå för "kalaset" själv...
Däremot gäller trafikförsäkrings-delen!
:fakta

men jag har bara en trafikförsäkring på min och den var den vi snackade om. han sa att den inte gäller på bana.

bmwjohan skrev:
men jag har bara en trafikförsäkring på min och den var den vi snackade om. han sa att den inte gäller på bana.

Hmmm...
Det var ju skumt!
:confused:
Så fick JAG det iaf förklarat för mig av mitt FB, att det var vagnskade-delen som inte gäller, däremot så ska(enl mitt FB) trafik-delen gälla.

Dra av ett PM/mail till JohanFÖK här på forumet, det är en kille med järnkoll!!
:fakta

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back