Info/Köpa motard

NioB

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Buell XB9R
Hallå alla
Ganska ny här på forumet så ha lite överseende :P

Ne men jag har funderat och vetal köpa en supermotard/motard nu sen förra sommaren och tänkte att nu fan e det dax att köpa en rolig hoj att leka med isommar. Men riktigt svårt att välja.

Lutar just nu på KTM 525 typ -03-04 nånting. Har kollat lite på Husqvarna 510sm och Aprillia SXV 450/550 och det är jävligt sköna hojar, speciellt Husqvarnan. Kankse jag ska fundera lite på KTM 660 också.

Finns inte så mycket ute på annons just nu men hittat nån rolig KTM525 på blocket. Speciellt kollat på denna http://www.blocket.se/vi/20711893.htm?ca=23_7_s .
Vill höra lite med er här på sporthoj om vad som kan vara vettigt pris på den?. Har inte riktigt koll ännu så vågar riktigt säga pris på den. Ni får gärna säga va ni tycker.
Va har 525an för service intervaller igentligen? och vad ska man kolla lite extra noga på när man tittar på en?

Ni kankse har nån annat roligt alternativ på motard?
Jag är ute efter en hyffsat enkel rolig hoj men tillräckligt kraftfull och brutal att leka och styla med :P. Ska va till mycket lek och stunt men även småvägs körning såklart. Lånat några motarder och kört lite med, älskar verkligen känslan när man kör, man kan inte sluta le :P

btw, eventuellt har jag en Lancia Delta HPE 2.0 Turbo 230HK -97 som ska bort om det blir ny hoj :P

Jätte tacksam för svar, är ganska ny när det gäller motarder och MC överhuvudtaget.

// Jimmy Kristensson

Det låter som att du bör kika på 660n, alla andra är race-cyklar som ska ses efter som race-cyklar.
660n byter du bara olja var 500e mil, eller 250e om du köper en äldre än 05.

Den kommer dock aldrig komma i närheten av de andra cyklarna när det kommer till prestanda.

Jag hade lätt köpt en 550 om jag hade cashen, det är schims ventiler på 450-550, så du behöver bara kolla ventilerna vid 40 timmar om jag inte missminner mig.

Jag har för mig att det är samma intervaller på 525an som 510an. Dvs, olja vid 5-10 timmar och ventiler vid 10-15.

Det låter som att du bör kika på 660n, alla andra är race-cyklar som ska ses efter som race-cyklar.
660n byter du bara olja var 500e mil, eller 250e om du köper en äldre än 05.

Den kommer dock aldrig komma i närheten av de andra cyklarna när det kommer till prestanda.

Jag hade lätt köpt en 550 om jag hade cashen, det är schims ventiler på 450-550, så du behöver bara kolla ventilerna vid 40 timmar om jag inte missminner mig.

Jag har för mig att det är samma intervaller på 525an som 510an. Dvs, olja vid 5-10 timmar och ventiler vid 10-15.

Husqvarna 510 är shimsad om du syftar på den senare modellen och inte den från 80-talet och har lååånga ventilintervaller.
När det gäller sxv; 40h för ventilkoll på shimsade ventiler låter rätt mkt i mina öron. Har läst nånstans att man behöver ta ur motorn för att komma åt dom också. Vet inte om det stämmer, men om så är fallet så borde man vara en sann entusiast för att ge sig på en sxv.

"Endast körd på gata och inte bana."

Har svårt och tro på det med tanke på tex. däcken (skurna slicks), regskylt, blinkers, bromsljus borta, avgasrörskyddet av slang m.m.

Med detta vill jag inte påstå att bankörda hojjar är slutkörda, tvärtimot dom får oftast mkt bättre omsorg av kunniga ägare.

Utan det är för att det isf. skulle vara en lögn och ger ju inte bra förtroende direkt :)
Men somsagt jag kan ha helt fel men känns nog som den dära gått bana.

Last edited:
den där 525an i annonsen är endast "e-reggad".
525 exc med motardhjul nyare än 2004 är bästa skiten!
Helt klart mest bus för pengarna, hojen e ju både snygg och hållbar, helt klart ett val jag hade gjort.

Husqvarna 510 är shimsad om du syftar på den senare modellen och inte den från 80-talet och har lååånga ventilintervaller.
När det gäller sxv; 40h för ventilkoll på shimsade ventiler låter rätt mkt i mina öron. Har läst nånstans att man behöver ta ur motorn för att komma åt dom också. Vet inte om det stämmer, men om så är fallet så borde man vara en sann entusiast för att ge sig på en sxv.

Jag fick 40 timmar från Powerbike som är både återförsäljare och mekar till Aprilia.
Jag vet faktiskt inte om man måste lyfta ur motorn, men det kan jag inte tänka mig, ingen tillverkare skulle göra en sån dum konstruktion.

Vad är det för intervaller på 510an?

Och varför inte kolla på Husa 650 -04 eller nyare :confused: Har inte sämre serviceintervaller än dem andra racehojarna men har rätt mkt mer effekt plus mindre vikt. Original har den ca 10 hk mer. Tror bara att huskyn är 5 vxl men ktm 525 och husa har 6 vxl och det är bra om man kör gata.

510:an har ventilkoll var 5:e timme vid tävling och var 5000:e km vid gatåkning. :tummenupp

Är du 100? isf är det väl i runda slängar ca 125 timmar vid gatåkning. Det låter väääldigt länge för att vara en race-enstånka.

Är det bra klipp i den så lär det garanterat bli en sådan när min 610 ger upp, dock tvivlar jag rätt rejält på dom siffrorna.

Och varför inte kolla på Husa 650 -04 eller nyare :confused: Har inte sämre serviceintervaller än dem andra racehojarna men har rätt mkt mer effekt plus mindre vikt. Original har den ca 10 hk mer. Tror bara att huskyn är 5 vxl men ktm 525 och husa har 6 vxl och det är bra om man kör gata.

http://www.motorbikes.be/en/Husqvarna_SM_510_R_2008.aspx

Huskyn är 6 petad.

Någon som vet något om effekten? Riktigt snygg hoj för övrigt.

Last edited:
Är du 100? isf är det väl i runda slängar ca 125 timmar vid gatåkning. Det låter väääldigt länge för att vara en race-enstånka.

Är det bra klipp i den så lär det garanterat bli en sådan när min 610 ger upp, dock tvivlar jag rätt rejält på dom siffrorna.

SMR450 har ventilkoll 5h vid tävlingskörning och 5000km vid gatkörning enligt den manual jag har. SMR510 bör vara liknande siffror, dock är min manual nåt år gammal så jag vågar ej svära på om det ändrats någe på sistone.

Aa såg att den bara va e-reggad, sög lite ju. Så skit i den.

Visst en SXV550 eller SM510 hade vatt fint, har två polare som har sånna. Nackdelen med Aprilian är väll att reservdelar inte är så roligt att få tag på, iallafall inte vad jag märkte på honom när hans startmotor klabba :( dock är den up and running nu.
Hade jag haft cashen hade jag köpt en Husky 510 direkt, utan snack. Sjukt rolig att köra

Mer realistiska pengar är väll 45-50k

Ska kolla mer på ktm660/640 tror jag, har nån kompis som hade -05a för nått år sedan.

Inga andra tips på hoj?

Enl. manualen till min gamla 05:a jag hade så stämmer det, har aldrig ångrat en försäljning så mycket :mad:

Helt suveränt rolig hoj.

Bifogat

• 510SMR Service.JPG
    510SMR Service.JPG
    151.1 KB · Visningar: 90
Enl. manualen till min gamla 05:a jag hade så stämmer det, har aldrig ångrat en försäljning så mycket :mad:

Helt suveränt rolig hoj.

Husqvarna is the shit! :mattias

Vikten är ju rätt, hur har den det med lull-lull, såsom elstart och annat?

Så du ställde bara ventilerna efter 500 mil?

Vet du vad det är för effekt i 510an?

Husqvarna is the shit! :mattias

Vikten är ju rätt, hur har den det med lull-lull, såsom elstart och annat?

Så du ställde bara ventilerna efter 500 mil?

Vet du vad det är för effekt i 510an?

Tror jag körde strax över 400mil, lämnade in den på ventilkoll innan jag sålde och meken behövde då inte göra något åt dom.

Elstart har den och enl. jungeltrumman så ska den ha runt 50hk på bakhjulet, det räckte åt mig iaf.

snackade precis med en polare som har husqvarna 510smr så det får nog fan bli en sån :) han snackade bara gott om den. Roligaste hojen han haft och han har kört cross sen han vatt 3år gammal och alltid haft de värsta sporthojarna. tycker han så så är det nog en rätt bra hoj den här husqvarnan.
Riktigt bra att där e så långa service intervaller. Sen ventilerna efter 400-500mil är ju inte fel alls.

Så jag får nog ta och leta upp en -05 -07 nått och köpa mig en :P -08an har jag hört inte va nån höjdare, tydligen mindre effekt när dom stoppa insprutning i dom och lite mer klabb. Men nog fixat nu till -09an.

Edit: Föresten nån som har lite info Husky 450 vs. 510? Nån som kanske kört eller provat begge?

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...