info gsx 550 ES -84

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tjenare..

e ny här och har inte haft gathoj tidigare.. dock tävlat aktivt i enduro i strax över 6 år

och jag tog A kort förra året för novemberkåsan och har nu börjat fundera på att köpa mig en gathoj för att åka me till jobbet och så.. kanske nån helgtur me polarna med ... jag e inte ute efter nå monster utan nå billigt att glida med så att säga.. alla kompisar kör viragos och liknande så de e ju inge race..

så jag har sneglat lite på gsx 550 es typ 84 för dom verkar ligga i min prisklass både i inköp och försäkring... men har inte hittat så mycke om just den hojen.. har hittat om 400 och 750 och 1100 men inte just 550 ES nån som vet lite om den och kan berätta lite...

typ hur den e att köra, bränsleförbrukning, reservdelar, hur den funkar mm
som sagt e jag inte intresserad att dra på slangen vi varje rödljus utan ska ha en hoj att åka på så att säga... ska jag leka har jag tävlingshojen :)

En polare till mig hade en sån som första hoj, och den funkade finfint.
Det verkar vara rätt slitstarka grejor, den hade gått långt, men aldrig några fel på den.

Men den är klen, nu menar jag inte "orkarinteupppåslangen" klen, utan helt enkelt bara lite att åka med, ska du skjussa så räcker det liksom inte till.

Han bytte upp sig till en GSX 750 83'a, den orkade bätte när man var två, och räckte till bra länge.

Mitt råd är att kolla på GSX750 83 ->, dom kostar inte mer i inköp, och är den äldre än 20 år kan du classic försäkra för 1380:- hel/hel
Den motorn verkar också relativt skottsäker, eller så är det för att det såldes så många som det finns så många kvar i trafik.

Nu tycke jag det lät som att du redan kollade på en kompis 550, och det är säkert inte ett dåligt köp, speciellt om du inte har tänk ha passagerare, utan bara pendla/toura lite (ungefär som jag kör MAO)

Underdimensionerade "klackar" på drevet för 2:ans och 6:ans växel. Har det inte gått åt fanders så kommer det att göra det vid ett senare tillfälle. Kolla om drevet är utbytt med andra ord. Kostar en hel del att få detta vidgjort på verkstad men är du kunnig mekare så fixar du det själv med enbart materialkostnad på dryga 1200 :-

Likriktaren / regulatorn är undermålig samt felplacerad. En likriktare behöver en hel del kylning och det får den INTE om man sätter den där Suzuki monterat den på en 550 ES -84 (under sadeln). Kärvar den här så skall du även göra en mätning på de tre faser som kommer från generatorn.

Kolla laddningen .... skall ligga på 12.5 - 14.5 Volt vid 4.500 varv.
Ligger den högre / lägre så är något galet.

Som "fram- och tillbaka till jobbet"-duger den men den är inte något spännande att puttra runt på (körde själv ca 5000 mil med en sådan på dryga 18 månader).

Som föregående talare, laddningsregulatorn är känslig.

Annars en utomordentligt första hoj, bra klös också tycker jag, upp till hundra pinnar det på bra. Över 140-150 går det segt, mitt rekord ligger på 180 med den och det tog tid.

Min drack lite olja mot slutet, men inget överdrivet.

Reservdelar är lugnt, finns en firma i västerås som köpte upp kgk:s lager för gamal suzuki. Snacka med motorsport i landskrona, skåne, de kan hjälpa dig.

Lycka till med köpet!

okey..
ja de låter ju inte så dumt.. ne meka motorer e inga problem.. har renoverat många hoj motorer så ..

men man ska kanske kolla runt mer efter div hoj runt 85 och neråt.. den jag hade kollat på e inte en kompis utan en i närheten för 16k som gott 4100 så jag tyckte de var ett rätt bra pris...

men som sagt så har man ju tänkt ha den några år ialf så man ska kanske kolla efter 750 lr nå liknande.. för de kommer säkert hända att man skjutsar nån gång ialf...

nån som har nå mer tips... kan ju även va andra märken men runt 15.000 :- e väl där jag ligger i inköps kostnad..

Ja var med om ett vxl ras på en 550 ES när jag åkte en sväng med brorsan för många år sen, det blev tvärstopp på bakhjulet men dock ingen vurpa.

en polare till mig had eoxå en sådan :) den lever inte längre, och den gick inte så fort på något vis :) men den var billig

hmm de där låter ju inte så positivt... hur e de me 750 och 1100 då.. e de samma problem där... kan tänka mig att gå upp till 20k för de verkar va där dom ligger... bara de inte finns såna konstruktions fel.. eller finns de nå annat märke som kan vara nåt att kolla på i den prisklassen..

Alla äldre suzuki läs 80-talare har haft problem med likriktarn/regulatorn så kolla att det är utbytt. I övrigt är de rätt robusta. Kanske inte så inspirerande om man vill ha R-hoj men för sin tid bra hojar. 750ES/EF modellen 83 - 85 behövde varvas över 5000 för att nåt skall hända sa man i testerna då. Men 1100 modellerna går rätt bra.

okey.. men de e inga andra alvarliga fel förutom regulatorn på 750:n så som 550 där vxl lådan verkar vara lite kass...

e lite fundersam på den här
http://www.blocket.se/view/4737110.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

ligger i min prisklass men jag har inte fått reda på än hur långt den har gått och så... fick just mail om att den var kvar ialf vilket e bra.. för dom verkar säljas som smör dom där.. vad tror ni om priset om den e okey och så.. om man kollar runt så verkar de priset ligga i dom lägre regionerna på den modelen

sen har jag ju en lite styling fråga ang dom där hojarna.. den där har ju nå slags halv kåpa fram.. går de att få tag på typ en helkåpa som man ser på nyare modeler som kan passa på den där... så den blir mer racig och de blir lite vind skydd mot benen..

mycke frågor e de men man e ju sugen nu när solen börjat lysa.. och bilen drar grymt mycke soppa some så billigt nu :)

Kolla som sagt det elektriska, sen kan den där modellen vara lite glupsk på olja men är inget unikt.
Bry dig inte så mkt om miltalet, vi snackar ju om över 20 år gamla cyklar, kolla det allmänna skicket istället.

Vill du ha en med helkåpa kolla då efter en som heter EF i slutet.
Ser fin ut den på bilden men det finns många fler och så populär är knappast modellen. Utbudet är rätt stort då det såldes många på 80-talet.Och priset tycker jag snarare är i överkant.....men nu är det strax vår och då kan man kränga det mesta.....
Knappast ngn räser men duger bra för den som inte har större krav.
Lycka till!

Last edited:
okey... ja just den har jag skippat då jag har fått nys om en 84 genom en jag känner som enligt utsago ska vara grymt välvårdad dock gott 7000 men som sagt så.. dock sitter de ett 4:1 system på sa han.. e de nå slags trimm system eller vad :)

dock e den på 25k med prutmån och jag såg en bild på den och då såg den då ut som om den va ny så man vart ju sugen.. och priset avskräcker mig inte om den motsvarar bilden och beskrivningen då jag har tänkt ha den i flera år så känns priset rätt.. e ju inte nå räser fantom utan vill kolka fram i soliga dagar me polarna som alla kör custom så..

ska nog sticka och kolla på den i helgen om jag har tid..

men som sagt vad e 4:1 avgassytem.. har sett de här på forumet att de skrivits men inte vad de e och vad de ger...

ang oljan e de nåt som e fel på motorn som gör de eller vad.. de e ju alldrig roligt me en motor som drar olja.. man blir så nojig då

men e den som bilden jag har fått i huvvet så blir de affär trotts att priset kanske e lite högt... men det e en ES.. går de att sätta på en EF kåpa eller nåt sånt ??

4:1 system är att alla cylindrarna går ihop till en ljuddämpare, orginal så är det 4:2 det är alltså då två pipor bak.
Har själv en -84 EF (som ska säljas, dock i bruksskick) och ska du få på helkåpa får du dels köpa en "ställning" och ny "överkåpa" samt svetsa fast ett "fästbleck" på nedre motorramen (alltså lite jobbigt).
Är du sugen på en hoj med helkåpa OCH Suzuki GSX (80-tal) leta då efter en EF

okey de e så.. men vad känar man med ett 4:1 system..
måste ju va nåt eftersom det finns.. annars e de ju maffigt me en pipa på var sida...
e de utsende att de ser modärnt ut med en dämpare på en sida eller känar man nå effekt på att de e så..

just kåpan e ju inte så mycke.. ser ju bra ut som de e med halv kåpan med så.. de var bara tanke me lite skydd för benen... men de finns ju vindtäta kläder så

Jag hade nog tittat på honda Vfr 750 87:a, min flickvän köpte en sådan, jag är impad vad den går 220 som ett nafs å billig i försäkring 1800 hel/hel å då har hon inget kort än å är 31år

jo men jag e 25 dock har jag haft kort sen i höstas.. men de verkar som om allt över 85 blir för dyrt för mig... har kollat lite olika modeler och då bara såna som ska vara billiga dvs lite effekt kontra vikt men de blir endå 4-5 000 / år hel.. och de e för dyrt för mig då jag redan har en tävlingsbuss och en enduro hoj i registrett som måste vara kvar för tävlingarna och en rätt fet liv / skade försäkring pga tävlandet.. och de kostar rätt mycke det med.. tränar ju 2 - 3 ggr i veckan plus ca 2 tävlingar i veckan..

de är därför jag kollar på såna som går att clasic försäkra dvs 85 och äldre..
men de är säkert en fin hoj.. men denna model har jag fastnat lite för.. har provat kompisens 400 och den satt man då bra på så... de blir nog en 750 gsx verkar de som...

hade man inte hållt på med tävlandet så hade man ju kunnat kolla på annat men de kommer jag inte ge upp så.. jag tror denna model blir fin åt mig att glida me till jobbet och med kompisarna

Det där med oljan är inget du ska haka upp dig på, men fanns en del tidiga hojar som hade lite problem med det om jag inte minns fel. Så en -84 och uppåt är nog att rekommendera.
Synd att du precis nu börjat leta hoj för priserna kommer knappast att bli bättre ju närmre sommaren vi kommer.Blir det fint nu så kommer folk bli som galna och köpa allt dom kommer över!:D
Annars ska du då kunna få en Gsx Es/Ef-84 i bra skick för runt 20000kr.

Vfr 750 är en ännu bättre hoj men kostar en liten slant mer,haft en sån själv.
Underbar motor.
Men med lite tur så kan du få tag på en 86-87 för 25000kr.

jo den jag funderar på e ju en 84:a och enligt utsaga fin och väl servad.. har gott 7000..

de e helt nya däck på och drev kedja och ett 4:1 system och den va på 25.000 med prutmån.. så de kanske inte e ett så tokigt köp då om den e som de e sagt...

jo jag vet att de e dum tid.. men e ju så att jag hade inte tänkt ha hoj.. utan jag tog kortet för endurotävlingarna.. men nu så har kompisarna börjat tjata att jag ska ha en för att kunna va me och åka och så kan de ju va trevligt att spara lite soppa på att åka hoj till jobbet...

ja jag kollade me bolsport.. 1380 :- / år i hel så de e ju helt ok tycker jag...
jag ska iväg på söndag och kolla på en och motsvarar den det säljaren säger så blir det affär känns de som..

han skulle ha 25 men det fanns plats för pruta och då var de 4:1 system och sprillans nya däck.. org systemet var med och topbox och kapel så jag hade tänkt bjuda 20 - 23 kanske.. känns som om de e ett rätt bra pris om den e som de e sagt och jag kommer ju ha den i många år så..

känns spännande att se den om den inte hinner bli såld innan söndag..
har fullt upp så jag hinner inte kolla på den innan dess så.. men de hade varit 5 som hade ringt och 2 hade kollat men de hade inte hänt nåt sen dess och han tyckte de kändes som om dom som var och kollade bara kom för att köra och inte hade tanke på att köpa den ens ifrån början..

så vi får se

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...