Inför vintern

toxicated skrev:
Vad skall/bör man göra inför vintern. Tanka fullt e väl vad jag gjort. Hojen står i ett garage som håller ca 15c året om

Hmm, jag tankade fullt, tömde fuggarna, slängde i en tesked olja i cyllarna (lite overkill kanske?), smörjde på smörjpunkterna, tvättade, kollade kylarvätskan, maxade med olja i motorn & tog av batteriet samt slängde på skynket :)

På våren var det bara i med batteriet, byta olja & sen startade hon på första försöket efter 7-8 månader i dvala.

Eas skrev:
Så man är löjlig om man följer reglerna som finns här??
Jag menade absolut inte att vara otrevlig mot killen utan gav honom bara tipset att söka eftersom det redan finns många trådar om detta ämne! Om du toxicated såg mitt svar som otrevligt så ber jag om ursäkt, det var inte menat så.

Mvh/Eas

JAG såg det som otrevligt.
Många här lägger rätt mycket tid på detta forumet och om ni vill använda det för att söka i så gör det, men låt oss som vill skriva och svara göra det, i lugn och ro...

På min första praktikplats fick jag lära mig "bråka ALDRIG fem minuter om något som tar fem minuter att fixa".

/fredde

Är det ingen som startar upp hojen under vintern och låter den stå och gå en stund :confused:

Du kan ju alltid ringa Adnan i Landskrona. Han håller den varm hela vintern!

Olja i cylindrarna? Nu börjar det gå överstyr!?

Jag vet ingen som har gjort någonting mer än tankat fullt och laddat batteriet en gång i månaden, och ingen som har blivit besviken på vårkanten
inklusive mig själv

Håller med! Min står i varmgarage. Servade för 18 mil sen och ställer in den som den är - förstås vaxad och fin. Laddar batteriet några gånger över vintern. Har lyckats förstöra batteriet på min första hoj och den jag har nu var också färdigt efter att ha stått hela vintern med larm på.

Rulla fram och tillbaka för att undvika platta hjul... Jag har inte känt eller sett nåt och samma gäller för alla jag frågat. Kanske om man har bakelitdäck?

Ljunghusen skrev:
Jag vet ingen som har gjort någonting mer än tankat fullt och laddat batteriet en gång i månaden, och ingen som har blivit besviken på vårkanten
inklusive mig själv

Eas skrev:
Jag menade absolut inte att vara otrevlig mot killen utan gav honom bara tipset att söka eftersom det redan finns många trådar om detta ämne! Om du toxicated såg mitt svar som otrevligt så ber jag om ursäkt, det var inte menat så.

Mvh/Eas
Och du följer alla lagar och regler annars?
Jag tycker faktist att det är snudd på löjligt/fjantigt/onödigt att besvara någons fråga med ett enbart "använd sökfunktionen" eller liknande...
Bättre då att hjälpa medlemen till en bra länk då... Eller Typ. Fyll upp tankenm, ladda batteri... Du kan läsa mer om det i någon av dessa trådar.,...
Ett sånt svar skulle hjälpa den som frågar...

kram på er :)

Eas skrev:

Mvh/Eas

Ingen fara på taket :)

Hur är det för hojen om den står i kallgarage? Vågar man göra det? För mig är andra alternativet att rulla in den i vardagsrummet med nackdelen för bensinlukt i huset (ja det luktar gott men det är väl inte hälsosamt ;)).

Blir ju mörkrädd nästan. När man läser vad folk har för sig.
Jag hade tänkt att fylla tanken, oljan är nyligen bytt så den låter jag va (byter till våren igen). Plocka ur batteriet för underhållsladdning. Tvätt ska med göras.
Hojen kommer stå i kall lada under ett sådant häringa grått skynke som är köpt på feltema.
Synpunkter på det??

Hittills har jag gjort på samma sätt som på sommaren, fällt ned stödet och lutat hojen på det. Skillnaden är ju förstås att den står lite längre på vintern dårå.

NEJ FÖR FAN! Du MÅSTE plocka ner den i molekyler osv. "Varför det?". Man bara gör så. :)

Licious skrev:
Synpunkter på det??

Ljunghusen skrev:

inklusive mig själv

Enligt instruktionsboken skulle man göra det.

lite off topic sorry

Nicke skrev:
NEJ FÖR FAN! Du MÅSTE plocka ner den i molekyler osv. "Varför det?". Man bara gör så. :)

Klart bästa motiveringen hittils.

Jag börjar skruva imorgon :)

Jag har bestämt mig nu, jag tänker tvätta hojen i dag på OK/Q8 (suck, ingen tillgång till egen tvätt). Sen rullar jag in den i vardagsrummet, sen får väl jag leva med bensinlukten, häller väl lite 2-taktsolja i dunken så kanske det mesta oset försvinner. Sen får väl jag pilla och ha det under vintern, försöka plocka isär hojen (i hopp om att få i hop den igen...).

Jag har alltid gjort samma sak.

Oftast så ställer jag bara in den, sen när det blir för många minus ute så tar jag in batteriet. Vanligtvis så har jag så pass fräsh olja satt jag tycker att det är onödigt att byta den. Men visst ibland kan man ju passa på att byta oljan under vintern bara för att få pilla lite och då är ju hojen redo på vårkanten.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti