Inför vintern

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Vad skall/bör man göra inför vintern. Tanka fullt e väl vad jag gjort. Hojen står i ett garage som håller ca 15c året om

Har du instruktionsbok så står det en hel det i den vad som kan göras.

Jag ställde av min hoj igår *snyft* och jag ska palla upp den, byta olja, ta bort batteriet kolla glykolen så att den klarar vintern.

Ett jävla daltande inför vintern! :lol
Jag pumpar ordentligt med luft, fyller tanken, tar ur batteriet, lägger en filt över den...& färdigt.

På våren sätter jag i batteriet, trycker på knappen, startar på första...

PS. jag har en Honda..... :hihi

toxicated skrev:
Vad skall/bör man göra inför vintern. Tanka fullt e väl vad jag gjort. Hojen står i ett garage som håller ca 15c året om

Skaffa varmare kläder och KÖÖÖÖÖR!!!!!!

en som aldrig ställerav........

toxicated skrev:
Givande svar, sökte men hitta inget . Kanske dålig sökare vad vet jag....

Jag hittade 127 st trådar av skiftande kvalité & innehåll rörande vinterförvaring. Lär dig söka ordentligt istället för att vara dryg.

Chronic skrev:
Jag hittade 127 st trådar av skiftande kvalité & innehåll rörande vinterförvaring. Lär dig söka ordentligt istället för att vara dryg.

Grattis till dig!

Övriga: ... thanx för hjälpen :tummenupp

Chronic skrev:

En sak jag undrar ibland är:
Hur orkar man skriva en massa om att man minsann ska söka innan man skriver och bla bla istället för att skriva svaret på frågan?
Det borde ju åtgå ungefär samma tid och energi.

Hur som, rulla på hojen ibland om den inte står på depåstöd.
Tanka fullt, skaka på hojen så soppan skvalpar runt i tanken.
Ladda batteriet och hinka i ny olja.
Har du fuggar, töm ut dem.
Kassera ett påslakan och lägg över så den sover gott.

/Fredde

freddexwing skrev:
En sak jag undrar ibland är:
Hur orkar man skriva en massa om att man minsann ska söka innan man skriver och bla bla istället för att skriva svaret på frågan?
Det borde ju åtgå ungefär samma tid och energi.

/Fredde
Läs "Regler vid inlägg"!

Mvh/Eas

Ska också strax ställa bort min hoj. Körde sista milen inför 100mila servicen i helgen. Så nu blir det en service innan den ställs undan också blir till att ut och börna igen om ett gäng månader ;)

Eas skrev:
Läs "Regler vid inlägg"!

Håller med om istället för att skriva sök så hjälp till med er kunnskap istället...
Bara löjligt att inte kunna svara på en enkel fråga... och vipps så har man gjort någon annan glad.

Chronic skrev:

Du måste ha ett tråkigt liv efetrsom du är så j-la grinig och tjurig på ett forum!!!!! Sök lyckan....:mad:

SENSEI skrev:
Håller med om istället för att skriva sök så hjälp till med er kunnskap istället...
Bara löjligt att inte kunna svara på en enkel fråga... och vipps så har man gjort någon annan glad.
Så man är löjlig om man följer reglerna som finns här??
Jag menade absolut inte att vara otrevlig mot killen utan gav honom bara tipset att söka eftersom det redan finns många trådar om detta ämne! Om du toxicated såg mitt svar som otrevligt så ber jag om ursäkt, det var inte menat så.

Mvh/Eas

toxicated skrev:

Jag frågade X-up för ett tag sedan om det är ngt speciellt att tänka vid vinterförvaring. Jag har vinterförvarat hojar förut men det var mest att få reda på om det är ngt speciellt att tänka på när min hoj är ny och nyservad (100 milservice).

Detta var svaret jag fick .Tack morgan. :)

Generellt räcker det med att fylla upp tanken helt med bensin för att förhindra att det rostar inuti tanken pg a den kondens som annars bildas. Batteriet tar du ur & underhållsladdar.
Förvara hojen på depåstöd eller rulla den några meter fram & tillbaka någon gång i veckan så slipper du få platta hjul.

Inget speciellt med en ny hoj, dock är det bara bra att den är nyservad, för då har du minimalt med slaggprodukter i oljan, har man gammal olja i motorn under vinterförvaringen, så vill gärna slagget fastna på väggarna i alla kanaler & skrymslen. Det är ganska obra.
´

Jag lägger granris runt om hojarna då detta håller råttorna borta. Skulle gärna larma med tusentals små råttfällor också men då finns väl risken att 2fast4some trampar på ngn av dem :hihi Här ska :censored inte komma nga odjur o gnaga på nga sladdar :fatta! :6surkart

Edit..Jag fick också svaret "sök och du skall finna" av morgan men han var snäll och svarade på min fråga ändå :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...